Wouterh12 schreef: ↑14 mei 2022, 12:04
Ik heb recent gemerkt dat een aantal IC (ex-IR) treinen tussen Antwerpen/Mechelen en Brussel kennelijk geschrapt zijn uit de dienstregeling. Op de papieren borden staan ze aangegeven (met een driehoek, maar volgens de legende zouden ze buiten de schoolvakantie moeten rijden), maar op de infoschermen en website zwijgt men in alle talen over deze treinen.
Het gaat bijvoorbeeld over de IC 3329, die zou in Mechelen moeten vertrekken rond 9u04 op weekdagen maar die rijdt gewoon niet, zonder boe of ba.
Ook in omgekeerde richting lijken er treinen te "ontbreken". In de planner is er geen optie tussen de IC 3430 en de IC 4530 in.
Wat is er aan de hand?
Sowieso lijkt de lijn Brussel-Antwerpen een drama post Covid, elke keer vertragingen en de capaciteitsproblemen zijn ook terug (met soms heel korte "trage" IC's of M4 die in de spits ingezet worden, ipv dubbeldekkers).
Dit is het gevolg van de afwezigheid van personeel wegens COVID, deze IC-treinen zijn toen herleid naar 1x/u ipv 2x/u en zijn sindsdien nooit meer teruggekeert naar 2x/u.
Bedankt voor de verklaring.
Ik vind het wel verontrustend dat (a) de NMBS dit eigenlijk "stiekem" doet door het schrappen van deze treinen helemaal niet te vermelden in de routeplanner (of op de elektronische borden/schermen) en dat (b) dit dan mogelijk weleens een permanente toestand zou kunnen worden. Je zou denken dat de COVID-problemen ondertussen grotendeels achter de rug zijn, dus hoelang zou dit dan blijven duren? Komt dit door de achterstanden in het opnemen van verloven, wat al voor COVID een probleem zou zijn geweest? Ook de treinen tussen Sint-Niklaas en Mechelen werden dit weekend weer geschrapt, al krijgen we daar tenminste vervangbussen.
De minister van transport kondigt ambitieuze plannen aan om in elk station minstens een trein per halfuur te hebben, de realiteit is voorlopig dat zelfs in de meestgebruikte stations dienstverlening wordt geschrapt.
Wouterh12 schreef: ↑15 mei 2022, 20:15
Je zou denken dat de COVID-problemen ondertussen grotendeels achter de rug zijn, dus hoelang zou dit dan blijven duren?
De uitval is nog steeds relatief hoog (niet alleen door COVID) en er is weinig ruimte om om die op te vangen, zeker bij de begeleiders. Uitbreiding van het personeelsbestand is dringend nodig, maar zoals overal is het moeilijk mensen te werven.
Wouterh12 schreef: ↑15 mei 2022, 20:15
Ik vind het wel verontrustend dat (a) de NMBS dit eigenlijk "stiekem" doet door het schrappen van deze treinen helemaal niet te vermelden in de routeplanner (of op de elektronische borden/schermen) en dat (b) dit dan mogelijk weleens een permanente toestand zou kunnen worden.
Het staat wel nog op de website: https://www.belgiantrain.be/nl/news/quarantine-measures. Wat er niet bijstaat, is dat er ook nog steeds een aantal P-treinen niet zijn teruggekeerd (en dat zou dan wel eens zo kunnen blijven...).
Wouterh12 schreef: ↑15 mei 2022, 20:15
Ik vind het wel verontrustend dat (a) de NMBS dit eigenlijk "stiekem" doet door het schrappen van deze treinen helemaal niet te vermelden in de routeplanner (of op de elektronische borden/schermen) en dat (b) dit dan mogelijk weleens een permanente toestand zou kunnen worden.
Het staat wel nog op de website: https://www.belgiantrain.be/nl/news/quarantine-measures. Wat er niet bijstaat, is dat er ook nog steeds een aantal P-treinen niet zijn teruggekeerd (en dat zou dan wel eens zo kunnen blijven...).
Kan je eens aangeven hoe je, startende vanaf de homepagina van nmbs.be, op deze pagina terecht komt ?
Ik heb het in elk geval nog niet gevonden.
Wouterh12 schreef: ↑15 mei 2022, 20:15
Ik vind het wel verontrustend dat (a) de NMBS dit eigenlijk "stiekem" doet door het schrappen van deze treinen helemaal niet te vermelden in de routeplanner (of op de elektronische borden/schermen) en dat (b) dit dan mogelijk weleens een permanente toestand zou kunnen worden.
Het staat wel nog op de website: https://www.belgiantrain.be/nl/news/quarantine-measures. Wat er niet bijstaat, is dat er ook nog steeds een aantal P-treinen niet zijn teruggekeerd (en dat zou dan wel eens zo kunnen blijven...).
Kan je eens aangeven hoe je, startende vanaf de homepagina van nmbs.be, op deze pagina terecht komt ?
Ik heb het in elk geval nog niet gevonden.
In de routeplanner, onder de knop 'plan mijn reis' klikken op 'reizigersinformatie'. Naast alle grijze werfinfo-berichten staat er eentje in het blauw 'quasi volledig treinaanbod'. Toegegeven: ik zou dit ook verwachten in het menu onder 'storingen en werken'
hm, hm, hhmmmmmmmmmmmmm. Vooral de laatste zin is bijzonder verhelderend ;)
Op weekdagen wijzigen de vertrektijden van:
Alle treinen die rijden tussen Charleroi-Zuid en Couvin
De meeste L-treinen Libramont - Bertrix - Aarlen
Sommige IC-treinen Blankenberge - Brussel - Genk bij vertrek in Blankenberge
! Er zijn nog andere wijzigingen aan de dienstregeling voorzien op het hele spoornet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Kort: nee. Ik heb hen er trouwens ook op gewezen dat het geen zin had. In latere versies (met meer correcties) is het gewoon 34. In het meeste recente spoorboekje(dat morgen ingaat) is het nu @34OUTA@ en @34RETA@. Dat zal wel iets betekenen voor de samenstellers, niet voor de reiziger. Overigens is het tot nog toe nog maar de eerste anomalie die ik gevonden heb. Laat ons hopen dat het daar bij blijft.
IC2215 (Gent-Sint-Pieters - Tongeren, met Brussel-Zuid om 16h:43) reed vandaag met zes M7-rijtuigen + HLE 18/19 in plaats van met negen M6-rijtuigen.
De trein van een uur later (IC2216) reed met 4 M7-rijtuigen, waaronder een gemotoriseerd stuurstandrijtuig.
Het lijkt erop dat NMBS steeds meer en meer M6-rijtuigen van die relatie probeert af te halen, terwijl deze momenteel niet één op één kunnen worden vervangen door M7-rijtuigen.
Sinds maandag (nieuwe dienstregeling) zijn de stammen M4 met 27 bijna volledig verdwenen uit Turnhout. Vandaag was er nog 1 stam M4 maar wel 3 stammen M6 (was tot vorige week 2 stammen). Een stam reed met de 1917, vermoedelijk afkomstig van de Blankenberge-Genk / Gent-Tongeren, zoals eerder aangehaald. Een 19 richting Turnhout was bijzonder om te zien!
HVHTB schreef: ↑15 jun 2022, 22:05
Sinds maandag (nieuwe dienstregeling) zijn de stammen M4 met 27 bijna volledig verdwenen uit Turnhout. Vandaag was er nog 1 stam M4 maar wel 3 stammen M6 (was tot vorige week 2 stammen). Een stam reed met de 1917, vermoedelijk afkomstig van de Blankenberge-Genk / Gent-Tongeren, zoals eerder aangehaald. Een 19 richting Turnhout was bijzonder om te zien!
Ter compensatie zullen er wel wat extra klassiekjes naar daar gestuurd worden