Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Een interessante prijsvergelijking tussen auto, trein en vliegtuig.
Voor alleenreizenden is de trein het goedkoopste.
https://vrtnws.be/p.OvmY8w7WJ
Voor alleenreizenden is de trein het goedkoopste.
https://vrtnws.be/p.OvmY8w7WJ
Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Hoe ze tot die prijzen zijn gekomen, weet je wel nooit als lezer. Ik heb nu eens de vraag gesteld hoe ze het hebben berekend, benieuwd of ik antwoord krijg
Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Persoonlijke ervaring...
Ik wilde vorig jaar met m'n drie kinderen gaan skiën in Italië per trein... Luik-ICE-Frankfurt-ICE-München-EC-Bolzano... Het was 300€ pp... en dan moest de taxi de berg op en af er nog bij... Dus heen en terug +-1100€... Het is dan ook de auto geworden aan +-650€.
Ik moet ook toegeven dat ik niet meer ging betalen om dan alleen met 4 stuks bagage en 2 kinderen met hun handbagage 2 keer over te stappen.
Toch lijken me hun aannames in het voordeel van de auto... ik denk dat ze alleen brandstof en péage geteld hebben... niet de afschrijving van de wagen... en eigenlijk moet je die erbij tellen... dan kom je toch al snel aan 650€.
Ik wilde vorig jaar met m'n drie kinderen gaan skiën in Italië per trein... Luik-ICE-Frankfurt-ICE-München-EC-Bolzano... Het was 300€ pp... en dan moest de taxi de berg op en af er nog bij... Dus heen en terug +-1100€... Het is dan ook de auto geworden aan +-650€.
Ik moet ook toegeven dat ik niet meer ging betalen om dan alleen met 4 stuks bagage en 2 kinderen met hun handbagage 2 keer over te stappen.
Toch lijken me hun aannames in het voordeel van de auto... ik denk dat ze alleen brandstof en péage geteld hebben... niet de afschrijving van de wagen... en eigenlijk moet je die erbij tellen... dan kom je toch al snel aan 650€.
Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Ik heb de prijzen in detail eens bekeken, en bijna alle prijzen die ze opgeven zijn duurder dan ik kan terugvinden voor een vertrek op een zaterdag in juli. De prijs voor Toulouse vind ik wel terug, maar dat was de meest dure prijs die ik kon vinden, er waren nog goedkopere - en snellere - prijzen beschikbaar.
Voor Rome was het moeilijk te controleren, maar de 400 EUR die ze opgeven, is wat je zou betalen om volgende week maandag in 1e klasse te reizen.
Voor Wenen was de prijs (130 EUR) wat je nu idd betaalt voor een Sparpreis voor een zaterdag in juli, hoewel je nog lager kan gaan door later op de dag te reizen of een goedkopere combinatie van treinen te nemen.
De prijs voor de nachttrein met de familie was 4x de prijs van een slaapplaats in dubbele bezetting - in de praktijk zal je met 4 wellicht een 4persoons couchette huren.
Mijn grootste kritiek is dat ze voor reizen met de familie er geen rekening mee houden dat kinderen onder de 14 jaar gratis meemogen bij reizen geboekt via DB (ook al gaat je trein verder naar Duitsland, Zwitserland, ...). Er is ook geen rekening gehouden met een BahnCard of de Carte Famille.
Ik heb een correctie gevraagd, met aanduiding van wat er schort. Benieuwd of die correctie zal volgen.
Voor Rome was het moeilijk te controleren, maar de 400 EUR die ze opgeven, is wat je zou betalen om volgende week maandag in 1e klasse te reizen.
Voor Wenen was de prijs (130 EUR) wat je nu idd betaalt voor een Sparpreis voor een zaterdag in juli, hoewel je nog lager kan gaan door later op de dag te reizen of een goedkopere combinatie van treinen te nemen.
De prijs voor de nachttrein met de familie was 4x de prijs van een slaapplaats in dubbele bezetting - in de praktijk zal je met 4 wellicht een 4persoons couchette huren.
Mijn grootste kritiek is dat ze voor reizen met de familie er geen rekening mee houden dat kinderen onder de 14 jaar gratis meemogen bij reizen geboekt via DB (ook al gaat je trein verder naar Duitsland, Zwitserland, ...). Er is ook geen rekening gehouden met een BahnCard of de Carte Famille.
Ik heb een correctie gevraagd, met aanduiding van wat er schort. Benieuwd of die correctie zal volgen.
Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Ik wil je gerust geloven. Maar ook met de trein geldt: hoe vroeger boeken, hoe goedkoper.stijn schreef: ↑31 mei 2022, 14:26 Persoonlijke ervaring...
Ik wilde vorig jaar met m'n drie kinderen gaan skiën in Italië per trein... Luik-ICE-Frankfurt-ICE-München-EC-Bolzano... Het was 300€ pp... en dan moest de taxi de berg op en af er nog bij... Dus heen en terug +-1100€... Het is dan ook de auto geworden aan +-650€.
Ik moet ook toegeven dat ik niet meer ging betalen om dan alleen met 4 stuks bagage en 2 kinderen met hun handbagage 2 keer over te stappen.
Toch lijken me hun aannames in het voordeel van de auto... ik denk dat ze alleen brandstof en péage geteld hebben... niet de afschrijving van de wagen... en eigenlijk moet je die erbij tellen... dan kom je toch al snel aan 650€.
Met een interrail betaal je nooit meer dan 246 EUR heen & terug (+ 28 EUR voor de reservatie op de EC en ICE), en voor kinderen nog minder.
Als je kinderen onder 14 jaar zijn, en je boekt via DB, dan neem je ze gratis mee.
Ook een BahnCard helpt om de prijs naar beneden te krijgen.
Ik ben verschillende keren gaan skieën per trein, zowel Frankrijk als Oostenrijk, en heb nooit meer dan 200 EUR (h&t) per persoon betaald, en kinderen veel minder (of gratis naar Oostenrijk).
Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig
OK... ik heb dus veel bijgeleerd... Mn reis had veel goedkoper gekund...rdv schreef: ↑31 mei 2022, 14:54 Ik wil je gerust geloven. Maar ook met de trein geldt: hoe vroeger boeken, hoe goedkoper.
Met een interrail betaal je nooit meer dan 246 EUR heen & terug (+ 28 EUR voor de reservatie op de EC en ICE), en voor kinderen nog minder.
Als je kinderen onder 14 jaar zijn, en je boekt via DB, dan neem je ze gratis mee.
Ook een BahnCard helpt om de prijs naar beneden te krijgen.
Ik ben verschillende keren gaan skieën per trein, zowel Frankrijk als Oostenrijk, en heb nooit meer dan 200 EUR (h&t) per persoon betaald, en kinderen veel minder (of gratis naar Oostenrijk).
Dank!
Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Ik heb het ook moeten leren
seat61.com is een schat van informatie voor dergelijke reizen.
En vooral - vermijd NMBS internationaal. Treinreiswinkel.nl is wel een aanrader (maar zij vragen een dossierkost van 15 EUR).
seat61.com is een schat van informatie voor dergelijke reizen.
En vooral - vermijd NMBS internationaal. Treinreiswinkel.nl is wel een aanrader (maar zij vragen een dossierkost van 15 EUR).
Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Ik heb dat vorige week op de radio gehoord en mij ook afgevraagd hoe ze aan zo'n hoge bedragen komen. Als je natuurlijk last minute de Thalys en TGV boekt voor 4 volwassenen in 1e klasse dan kom je inderdaad op 1000€ voor Brussel-Toulouse .
Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Een reservering bij DB kost 4€ per persoon per reis, dus ik ben benieuwd hoe je aan 28 komt i.p.v. 8.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 747
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Kinderen onder de 15 betalen bij mijn weten wel steeds de reservatiekosten bij DB.
Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Kost het geen 10€ pp voor interrail-reservatie op de Brenner-EC ?
Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Ah juist, dan kom je op 28 voor een retour. Als de conducteur ook echt om die toeslag vraagt natuurlijk
Groetjes,
Rian
Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Een familie betaalt nooit meer dan 8 EUR reservatiekosten per traject. Of dat nu 2 volwassenen zijn, of 1 volwassene met 4 kinderen.ovspotter_be schreef: ↑31 mei 2022, 18:15Kinderen onder de 15 betalen bij mijn weten wel steeds de reservatiekosten bij DB.
Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig
Kan je die ook bij de conducteur kopen? Ik dacht dat je die Interrail reservatie steeds op voorhand moet aankopen, ook omdat het aantal beschikbare plaatsen voor Interrail beperkt is?