Graffiti

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Graffiti

Bericht door jan_olieslagers »

(preambule: dit onderwerp ligt gevoelig bij menig deelnemer hier, begrijp ik. Het is zeker niet mijn bedoeling wie dan ook te kwetsen of te schofferen of op de kast te jagen. Maar nu ik stilaan dit land en zijn spoorwegen ga verlaten, en daarmee ook dit forum, wilde ik er toch efkes dieper op ingaan)

Keer op keer lees ik hier (soms vlakaf, veelal tussen de regels) stevige ergernis over graffitispuiterij. Nu wil ik dat vooral niet goedpraten, het hoort niet en het mag niet, daar is geen discussie over. Het lijkt me echter dat er ergere katten te geselen zijn: bv. zwartrijden, vandalisme op treinen en stations, dat zijn zaken die de gemeenschap echt geld kosten. De spuiterij kost alleen maar geld om op te kuisen (en dan wel redelijk wat geld, naar ik begrijp) maar moet dat nu echt opgekuist worden? Laat dat zootje ongeregeld hun gangen gaan tot het laatste treintje volgespoten is, daarna kunnen ze alleen maar elkanders "kunstwerken" overspuiten.

Ook valt het op dat sommige modellen veel meer geviseerd worden dan andere: breaks die ik zie passeren in Kortenberg zijn dikwijls volgekliederd, meestal echt lelijk, terwijl duikbrilletjes er door de band gespaard lijken. Hoe zou dat komen?

En ook, al zal dit misschien nog het meest storend zijn voor sommigen: sommige graffiti kan ik best waarderen. Bv. die grote bruine locomotief in een niet nader te noemen Brussels voorstadstation, die vind ik gewoonweg prachtig. Maar misschien is die niet "wildgespoten"? Heeft men ooit wedstrijden ingericht of zo, om de creatieve drang die er bij sommigen bestaat te kanaliseren? Kanaliseren lijkt me alleszins een betere aanpak dan bestraffen, vooral als men niet voldoende personeel heeft om dat systematisch aan te pakken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Graffiti

Bericht door groentje »

Het probleem met graffiti is dat het de perceptie vermindert, het 'ziet' er verwaarloosd uit, omdat het dat ook is, en verwaarlozing schrikt mensen af, omdat de link met onveiligheid onbewust gelegd wordt, zeker wanneer ook de ramen bespoten werden. Het trekt echter wel een ander publiek... Ik ben overtuigd van de theorie van de gebroken ruit, het begint met eenvoudige tag, evolueert al snel naar meer bedekkende 'kunstwerken', en uiteindelijk ook andere vandalenstreken. Ik denk dus dat je die twee niet uit elkaar kan halen.
Dat gezegd zijnde, ik geloof wel dat er ruimte is voor (gecontroleerde) street art, maar hij u treinen liever vrij. En dan is het volgens mij op langere termijn goedkoper het carrément te verhinderen dat er gespoten wordt, ipv telkens daarna op te kuisen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Graffiti

Bericht door Steven »

Het zorgt ook voor een onveilig gevoel voor heel wat reizigers, want ze kunnen niet meer buiten kijken en hebben soms dat visuele nodig om echt te weten waar ze zijn of slaan wat in paniek. Treinen vol graffiti jagen dus mensen weg.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Graffiti

Bericht door JHS2013 »

Bovendien moeten er mensen met gevaarlijke chemicaliën en veel moeite en zweet het er weer afschrobben, vaak midden in de nacht voor, naar ik vermoed, een niet al te gulle vergoeding. Daar denken die lui niet aan als ze weer eens een volledig rijtuig volspuiten
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Graffiti

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 14 mei 2022, 17:38 Het lijkt me echter dat er ergere katten te geselen zijn: bv. zwartrijden, vandalisme op treinen en stations, dat zijn zaken die de gemeenschap echt geld kosten. De spuiterij kost alleen maar geld om op te kuisen (en dan wel redelijk wat geld, naar ik begrijp) maar moet dat nu echt opgekuist worden? Laat dat zootje ongeregeld hun gangen gaan tot het laatste treintje volgespoten is, daarna kunnen ze alleen maar elkanders "kunstwerken" overspuiten.
Maar graffiti aanbrengen op eigendom van een ander zonder diens toestemming ís toch net vandalisme? Tot waar wil je dan een 'gedoogbeleid' invoeren? Mag het op de ramen? Mogen die tags aan de binnenkant van treinen ook? Mag je dan ook op de tafeltjes tekenen met alcoholstift? Je creëert naar mijn mening totale wanorde die quasi geen enkele reiziger zal appreciëren en het spoor wederom in een negatief daglicht zal plaatsen.

Graffiti op treinen kan van mijn part zeker, als het met toestemming is, ergens op lijkt en de ruiten niet volhangen zodat het binnen akelig donker wordt. In het openbaar zie je wel vaker artistieke werken gemaakt met graffiti spray en die kan ik zéker appreciëren.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Graffiti

Bericht door jan_olieslagers »

JHS2013 schreef: 14 mei 2022, 18:59 Bovendien moeten er mensen met gevaarlijke chemicaliën en veel moeite en zweet het er weer afschrobben, vaak midden in de nacht voor, naar ik vermoed, een niet al te gulle vergoeding. Daar denken die lui niet aan als ze weer eens een volledig rijtuig volspuiten
Mijn (heel voorzichtige) punt was nu net dat men het vooral niet moet opruimen, het komt toch alleen maar terug. Maar de ramen dienen inderdaad wel vrij te blijven, er lijken spuiters te zijn die dat ook respecteren. Helaas zijn er ook andere.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Graffiti

Bericht door jan_olieslagers »

Mag het op de ramen?
Nee, dat is er echt wel over.
Mogen die tags aan de binnenkant van treinen ook? Mag je dan ook op de tafeltjes tekenen met alcoholstift?
Geen van die twee heb ik ooit al meegemaakt. Het zal al wel eens gebeuren, ja, maar een nationaal rampfenomeen lijkt het me toch niet. En die opkuis lijkt me nu ook niet zo onmogelijk, kan best deel uitmaken van de dagelijkse opkuis die sowieso gebeurt. Alcoolstift bv. is verbazingwekkend vlot op te kuisen met een vodje met wat methanol of zo. Misschien daarom dat ik het nog niet tegenkwam.

Het dichtspuiten van ramen is daarentegen wel degelijk absoluut totaal onaanvaardbaar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Graffiti

Bericht door Paul »

Ik vind 'wilde' graffiti op treinen niet kunnen. Dat is vandalisme en moet ontmoedigd en bestraft worden.
Maar ik ben even erg gekant tegen de reclame op bussen en trams. Zoals op de kusttrams bijvoorbeeld, nu ook al op de nieuwe CAF-trams, dat is lelijk, onaangenaam voor de reizigers want het is ook over de ramen, vreselijk vind ik dat
Gecontroleerde graffiti daarentegen, zoals in Berchem station bijvoorbeeld, vind ik best O.K., het is kunst die ik wel kan smaken.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Graffiti

Bericht door overweg13 »

Dat sommige reeksen meer bespoten zijn dan andere (o.a. breaks, reeks 27) heeft minder met het type te maken dan met de plaatsen waar dit materieel de nacht doorbrengt. Jan vermeldt de breaks die hij ziet op lijn 36, ik denk dat die bijna allemaal in Kinkempois bevuild worden. Châtelet zal ook wel zo een plaats zijn, waar nachtelijk gespoten wordt. Let wel: ik vermoed dit alleen maar. En uiteraard ben ik 100% tegen graffiti op treinen. Ze gedogen, zoals Jan voorstelt, zou het zoveelste voorbeeld zijn van een beschaving (?) die naar haar einde holt. (Bewuste hyperbool, want zo erg zal het wel niet zijn, hoop ik, althans.) We moeten op zoveel vlakken vaststellen dat onze samenleving er niet meer in slaagt zelfs evidente normen af te dwingen: graffiti zijn daar maar één voorbeeld van. Ik denk ook aan wat er dagelijks in het verkeer omgaat.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Graffiti

Bericht door Steven »

Het is inderdaad locatie gebonden. De meeste plaatsen waar het veelvuldig voorkomt kent men zeker. Jammer genoeg heeft men die punten nog niet aangepakt. Het terrein beter afbakenen is daar al een eerste stap.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Graffiti

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 14 mei 2022, 19:48 Alcoolstift bv. is verbazingwekkend vlot op te kuisen met een vodje met wat methanol of zo.
Methanol is uiterst giftig en het inademen van de dampen kan leiden tot tijdelijke of permanente blindheid en dood, afhankelijk van de dosis. Aceton daarentegen is minder schadelijk en amper duurder, het verdampt ook veel makkelijker.
Heeft men er trouwens al op gedacht om de spuiters te conditioneren? Verwijder de grote gevallen zo snel mogelijk maar laat kleine tags staan, als men wilt dat men van Zeebrugge-Dorp tot Essen en Arlon hun kunst gaat zien, dan gaan er meer en meer overgaan tot deze kleinere en minder storende vorm van spuiten.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Graffiti

Bericht door Dieselfreak »

Misschien een idee: een nieuwe livrei introduceren voor het materieel dan die saaie, witte kleur die nu al een kwart eeuw de standaard is voor al het nieuwe/vernieuwde materieel? Dat egale wit maakt het wel erg aantrekkelijk voor spuiters, op zo'n achtergrond valt hun "kunstwerk" goed op.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Graffiti

Bericht door HVHTB »

jan_olieslagers schreef: 14 mei 2022, 19:39 [...] Maar de ramen dienen inderdaad wel vrij te blijven, er lijken spuiters te zijn die dat ook respecteren. Helaas zijn er ook andere.
Graffiti wordt altijd eerst van de ramen afgeschuurd, de rest van de trein komt later... of nooit.
Dieselfreak schreef: 15 mei 2022, 21:43 Misschien een idee: een nieuwe livrei introduceren voor het materieel dan die saaie, witte kleur die nu al een kwart eeuw de standaard is voor al het nieuwe/vernieuwde materieel? Dat egale wit maakt het wel erg aantrekkelijk voor spuiters, op zo'n achtergrond valt hun "kunstwerk" goed op.
Ik kan me echt niet inbeelden dat een graffitikunstenaar gaat kijken naar de achtergrondkleur. Want als dat zou zijn, waarom waren de rode 800'en dan jarenlang de allervuilste stellen die er waren. En waarom zijn van alle locomotieven nu de 27'ers het meest smerig?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Graffiti

Bericht door overweg13 »

[quote=HVHTB post_id=266096

Ik kan me echt niet inbeelden dat een graffitikunstenaar gaat kijken naar de achtergrondkleur. Want als dat zou zijn, waarom waren de rode 800'en dan jarenlang de allervuilste stellen die er waren. En waarom zijn van alle locomotieven nu de 27'ers het meest smerig?
[/quote]

Het heeft vermoedelijk een eenvoudige verklaring: er wordt nog nauwelijks moeite gedaan om materieel dat eerlang verdwijnt graffitivrij te maken of te houden: M4, 27, tweeledige stellen...
Met vriendelijke groet

overweg13
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Graffiti

Bericht door ronny »

De politie van Turnhout heeft 3 mannen opgepakt voor het spuiten van graffiti op de treinstellen. Ze kregen een PV.
Plaats reactie