Y. Otterbeek

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door DR-fan »

JHS2013 schreef: 05 mei 2022, 15:17
DR-fan schreef: 05 mei 2022, 14:54 Het zou natuurlijk ook helpen indien men wat initiatief neemt op B.12. Het gebeurt dagelijks dat een trein aan de inrit staat te wachten tot spoor 7 vrijgemaakt is door de vorige trein terwijl spoor 8 gewoon vrij is. De uitleg die ik ooit van de TO gehoord heb is "jamaar, met de snelheidsbeperking op de wissel verliezen ze telkens 2'". Dat klopt, maar of een trein 5 tot 7 minuten laten staan buiten perron beter is? Zeker voor de reeks 20xx heeft dat gevolgen op L12 en we weten dat daar liefhebbers wonen die zeer streng zijn voor vertragingen!
Blok 5 bedoel je?
Die zitten toch al in Berchem?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door Steven »

DR-fan schreef: 08 mei 2022, 08:29
JHS2013 schreef: 05 mei 2022, 15:17
DR-fan schreef: 05 mei 2022, 14:54 Het zou natuurlijk ook helpen indien men wat initiatief neemt op B.12. Het gebeurt dagelijks dat een trein aan de inrit staat te wachten tot spoor 7 vrijgemaakt is door de vorige trein terwijl spoor 8 gewoon vrij is. De uitleg die ik ooit van de TO gehoord heb is "jamaar, met de snelheidsbeperking op de wissel verliezen ze telkens 2'". Dat klopt, maar of een trein 5 tot 7 minuten laten staan buiten perron beter is? Zeker voor de reeks 20xx heeft dat gevolgen op L12 en we weten dat daar liefhebbers wonen die zeer streng zijn voor vertragingen!
Blok 5 bedoel je?
Die zitten toch al in Berchem?
Ook al zitten ze fysiek ergens anders de benaming blijft blok 5, aangezien de opschriften op de seinen en bijhorend telefoonkasten ook nog steeds blok 5 vermelden. Deze regel is bijvoorbeeld ook van toepassing voor blok 9 dat oorspronkelijk in Leuven zat maar naar Hasselt is overgegaan. Hasselt zelf is dan blok 14. Dus momenteel doet men nog zelden een hernummering als een bepaalde blokpost overgaat naar een andere locatie. Ik meen me te herinneren dat het voor de blokpost van Dendermonde al hetzelfde verhaal is.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door benimmeg »

Steven schreef: 08 mei 2022, 12:17
DR-fan schreef: 08 mei 2022, 08:29
JHS2013 schreef: 05 mei 2022, 15:17

Blok 5 bedoel je?
Die zitten toch al in Berchem?
Ook al zitten ze fysiek ergens anders de benaming blijft blok 5, aangezien de opschriften op de seinen en bijhorend telefoonkasten ook nog steeds blok 5 vermelden. Deze regel is bijvoorbeeld ook van toepassing voor blok 9 dat oorspronkelijk in Leuven zat maar naar Hasselt is overgegaan. Hasselt zelf is dan blok 14. Dus momenteel doet men nog zelden een hernummering als een bepaalde blokpost overgaat naar een andere locatie. Ik meen me te herinneren dat het voor de blokpost van Dendermonde al hetzelfde verhaal is.
Blok 13 Gent-Zeehaven (waar ik zelf werk), blok 19 Dendermonde zitten beide fysiek in de seinzaal van blok 6 Gent-Sint-Pieters.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Steven »

Het enige waar ik aan twijfel is de aanduiding aan de buitenzijde van de gebouwen, is er nog ergens een aanduiding met de nummers van de blokposten of net niet meer?
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Y. Otterbeek

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 09 mei 2022, 01:29 Het enige waar ik aan twijfel is de aanduiding aan de buitenzijde van de gebouwen, is er nog ergens een aanduiding met de nummers van de blokposten of net niet meer?
In Brussel in elk geval niet. Daarom sprak ik ook van B.12 want daar bellen we naar vanuit Brussel. Hoe de verschillende sectoren binnen dat gebouw zichzelf noemen is niet echt belangrijk voor ons. Het is tenslotte dezelfde TO.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Steven »

DR-fan schreef: 09 mei 2022, 08:44
Steven schreef: 09 mei 2022, 01:29 Het enige waar ik aan twijfel is de aanduiding aan de buitenzijde van de gebouwen, is er nog ergens een aanduiding met de nummers van de blokposten of net niet meer?
In Brussel in elk geval niet. Daarom sprak ik ook van B.12 want daar bellen we naar vanuit Brussel. Hoe de verschillende sectoren binnen dat gebouw zichzelf noemen is niet echt belangrijk voor ons. Het is tenslotte dezelfde TO.
Ik bel nochtans naar de blokpost volgens de aanduiding op het sein :wink: Als daar dus een 5 staat hoor ik graag dat ze opnemen met "hallo blok 5", anders beschouw ik het als een communicatie met de verkeerde persoon. maar dit allemaal terzijde. We zijn eigenlijk al wat te ver afgeweken van het onderwerp en kunnen dan ook beter overschakelen naar het basisonderwerp. :wink:
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Y. Otterbeek

Bericht door pietje »

Even een topic-bump.
Als ik op deze pagina van Infrabel lees:
De spoorbypass is een nieuwe spoorlijn van 3,2 kilometer lang. Die loopt van de Abeelstraat ten zuiden van Mechelen, door het station tot aan de N15 ten noorden van Mechelen. Het resultaat is dat treinen sneller door het station van Mechelen kunnen rijden: aan 160 km/u in plaats van 100 km/u.

Het mooiste van al? Met deze nieuwe spoorlijn is het Belgische hogesnelheidsnet compleet!
Mogen we daar dan uit afleiden dat het plan om in Otterbeek nog iets aan te passen op zijn minst in de diepvriezer gestoken zijn?
Als men zegt dat het hogesnelheidsnet compleet is, verwacht ik toch geen dure fly-overs meer...
(of men is wat voorbarig met deze conclusie)
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Y. Otterbeek

Bericht door delta »

De fly-over bij Otterbeek is noodzakelijk, anders blijven er veel ongelijkvloerse kruisingen in stand die de capaciteit en betrouwbaarheid fors beperken.

Daarnaast: afgelopen weekend halteerde de Intercity van Brussel naar Amsterdam op spoor 7 te Mechelen. Waarom niet netjes op spoor 11, zodat je conflictvrij en sneller vanuit 25N kunt aankomen?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Portbou »

delta schreef: 26 apr 2023, 15:56 Daarnaast: afgelopen weekend halteerde de Intercity van Brussel naar Amsterdam op spoor 7 te Mechelen. Waarom niet netjes op spoor 11, zodat je conflictvrij en sneller vanuit 25N kunt aankomen?
Benelux noordwaarts stopt altijd op spoor 7.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Y. Otterbeek

Bericht door ovspotter_be »

De enige treinen die naar mijn gevoel richting Antwerpen rijden over spoor 11 is de passerende Thalys of Eurostar.
Daarnaast wordt spoor 11 ook af en toe gebruikt indien er geen plaats is op sporen 7/8 omdat de S5 erheen verplaatst is en kop maakt.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Y. Otterbeek

Bericht door BlackEagle »

Spoor 11 wordt soms gebruikt door de Benelux richting Amsterdam als er vertragingen zijn en sporen 7 & 8 bezet zijn. Spoor 11 is idd makkelijk inrijdbaar vanaf L25N maar moeilijker (via trage wissels) vanaf L25.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 26 apr 2023, 14:56 Even een topic-bump.
Als ik op deze pagina van Infrabel lees:
De spoorbypass is een nieuwe spoorlijn van 3,2 kilometer lang. Die loopt van de Abeelstraat ten zuiden van Mechelen, door het station tot aan de N15 ten noorden van Mechelen. Het resultaat is dat treinen sneller door het station van Mechelen kunnen rijden: aan 160 km/u in plaats van 100 km/u.

Het mooiste van al? Met deze nieuwe spoorlijn is het Belgische hogesnelheidsnet compleet!
Mogen we daar dan uit afleiden dat het plan om in Otterbeek nog iets aan te passen op zijn minst in de diepvriezer gestoken zijn?
Als men zegt dat het hogesnelheidsnet compleet is, verwacht ik toch geen dure fly-overs meer...
(of men is wat voorbarig met deze conclusie)
Het plan is inderdaad in de diepvriezer gestoken. Hoewel het uiteraard op de Infrabel-verlanglijst blijft staan (het is dan ook een zeer nuttig project) is er geen geld voor voorzien in het investeringsplan tot 2032.
Heel dat investeringsplan is trouwens een erg mager beestje door het gebrek aan financiering.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 26 apr 2023, 16:36
delta schreef: 26 apr 2023, 15:56 Daarnaast: afgelopen weekend halteerde de Intercity van Brussel naar Amsterdam op spoor 7 te Mechelen. Waarom niet netjes op spoor 11, zodat je conflictvrij en sneller vanuit 25N kunt aankomen?
Benelux noordwaarts stopt altijd op spoor 7.
Dat is de standaard waar men geregeld vanaf wijkt, tijdens de week volstaat het dat de IC naar Essen 5 min vertraging heeft om de IC 92xx op spoor 11 te zien aankomen. Het hangt wel een beetje af wie er op blok 5 zit, iemand met wat inzicht in treinverkeer dus :wink:
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Y. Otterbeek

Bericht door delta »

Waarom staat de Benelux naar Amsterdam niet standaard op 11 gepland? Welk voordeel heeft spoor 7?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Y. Otterbeek

Bericht door trainlovertje »

delta schreef: 26 apr 2023, 20:26 Waarom staat de Benelux naar Amsterdam niet standaard op 11 gepland? Welk voordeel heeft spoor 7?
Ofwel kruist de Benelux richting Nederland de baan van de treinen op lijn 25 richting Brussel ten zuiden van Mechelen (als deze op spoor 7 komt), ofwel kruist hij de baan ten noorden van Mechelen (als deze op spoor 11 komt). De opstellers van de dienstregeling zien waarschijnlijk minder conflictsituaties als deze op spoor 7 komt. Welk voordeel heeft spoor 11 dat spoor 7 niet heeft (buiten comfort voor de reizigers)?
Plaats reactie