Steven schreef: ↑11 dec 2021, 00:31
Vermoedelijke alle Belgische i rijtuigen. Ze hebben namelijk geen noodremoverbrugging.
Onlangs vernam ik (in het topic over de huidige dienstregeling) dat I-rijtuigen niet toegelaten zouden zijn in de Groene Harttunnel op de HSL Rotterdam-Schiphol. Daarover heb ik een nabrander in de vorm van
dit Facebookbericht van de NMBS uit juni 2017, over de modernisering van de I6. In de reacties onder het bericht stelt de NMBS meerdere keren dat voorzien is om de rijtuigen na modernisering geleidelijk in te zetten op oa Brussel-Amsterdam.
Destijds was het nog de planning om in de loop van dat jaar al de Beneluxtrein om te klappen naar de HSL, dus terwijl de gemoderniseerde I6'jes nog van de band moesten rollen. Als er dan was voorzien om de I6 op de Beneluxtrein in te zetten, zou dat betekenen dat:
- ofwel de I6 toen zijn uitgerust met noodremoverbrugging zodat ze toegelaten zijn in de Groene Harttunnel;
- ofwel de verplichting van noodremoverbrugging in de Groene Harttunnel niet zo streng was;
- ofwel de webcare van de NMBS die dag niet goed bij de les was over de geplande inzetgebieden van de gemoderniseerde I6.
Ik kan me nog inbeelden dat de I6 enkel waren voorzien op de vier ritten per dag naar Den Haag die niet door de tunnel passeren. Maar dan klopt de stelling 'inzet op Brussel-
Amsterdam' eigenlijk niet (met uitzondering van de eerste en laatste rit van de dag van/naar Amsterdam via Den Haag). Bovendien zou de bijsturing heel wat lastiger worden als 1 op de 4 treinstammen niet de HSL naar Amsterdam op mag maar de rest wel: mocht je al voor één rit vroegtijdig, laten we zeggen in het Antwerpse, moeten keren bij een verstoring dan ligt je hele omloop al in de soep.
Wie weet welk van de drie opties de juiste is?