Opstart 5922 na reparatie

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
wilrijkenaar2610
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Opstart 5922 na reparatie

Bericht door wilrijkenaar2610 »

nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door nighttrain »

Prachtig document.
Nostalgisch geluid...stel je voor zo een tiental machines die klaar stonden op Antwerpen-dam of Merelbeke voor hun uitrit na hun klaarmaking gedurende de nacht... fantastisch.
Om er mee te rijden was minder praktisch op een klein klapstoeltje en geen beenruimte.Gedurende 10 uren , Merelbeke WDT naar Montzen en terug....
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door jan_olieslagers »

Bovenal een dikke proficiat voor allen die hiertoe hebben bijgedragen, het moet een titanenwerk zijn om zo'n pak machinerie in ordentelijke toestand aan het werk te krijgen. Dat gezegd zijnde ben ik wat teleurgesteld in het camerawerk, ik had bv. graag de meters zien bewegen op het moment dat de motor aanslaat - toerenteller direct omhoog, oliedruk iets later, watertemperatuur en luchtdruk stijgen veel langzamer - als het is zoals bij andere grote diesels.

En de tussentitels had ik liever in onze eigen taal gezien, wees maar gerust dat Grieken of Portugezen of Tsjechen het wel zo zouden gedaan hebben. Die weten nog wat zelfrespect is...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 03 jan 2022, 12:11 Dat gezegd zijnde ben ik wat teleurgesteld in het camerawerk, ik had bv. graag de meters zien bewegen op het moment dat de motor aanslaat - toerenteller direct omhoog, oliedruk iets later, watertemperatuur en luchtdruk stijgen veel langzamer - als het is zoals bij andere grote diesels.

En de tussentitels had ik liever in onze eigen taal gezien, wees maar gerust dat Grieken of Portugezen of Tsjechen het wel zo zouden gedaan hebben. Die weten nog wat zelfrespect is...
Ik denk dat ze bij vzw Tubize anders altijd vrijwilligers kunnen gebruiken... :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, dat zal wel, bij SDP al evenzeer trouwens, naar ik meen te begrijpen. Natuurlijk staan de beste stuurlui aan wal. Des te groter mijn respect en bewondering voor deze prestatie.

En jawel, als ik in die streek een betaalbaar huis kon vinden dan verhuisde ik daarheen, en dan zou ik me op slag melden bij de SDP - maar nu wijst mijn kompas zuidwestelijk, Portugal of misschien Spanje.

(maarre.... wat heeft Tubize hier mee te maken?)
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 03 jan 2022, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door overweg13 »

Destijds reed er een semi-directe trein tussen Schaarbeek en Binche, met een dubbele tractie. Ik ken liefhebbers die toen naar Brussel-Centraal gingen om het optrekken van de 2 59'ers op te nemen, of gewoon om ervan te genieten. Als ik me niet vergis, ging het om Z1838, maar corrigeer me als ik het fout heb.
Met vriendelijke groet

overweg13
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door Lukas »

Hoi,

jan olieslaegers,

De locomotief is eigendom van de VZW Tubize 2069. Deze VZW bewaart zoals de naam het zegt ook stoomlocomotief Tubize 2069.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 03 jan 2022, 12:11 Bovenal een dikke proficiat voor allen die hiertoe hebben bijgedragen, het moet een titanenwerk zijn om zo'n pak machinerie in ordentelijke toestand aan het werk te krijgen. Dat gezegd zijnde ben ik wat teleurgesteld in het camerawerk, ik had bv. graag de meters zien bewegen op het moment dat de motor aanslaat - toerenteller direct omhoog, oliedruk iets later, watertemperatuur en luchtdruk stijgen veel langzamer - als het is zoals bij andere grote diesels.

En de tussentitels had ik liever in onze eigen taal gezien, wees maar gerust dat Grieken of Portugezen of Tsjechen het wel zo zouden gedaan hebben. Die weten nog wat zelfrespect is...
Daar staat geen toerenteller op. Geen enkel nut voor een treinbestuurder.Van belang was de traktie stroom in Ampere.
Andere meters waren CP/CG en remcylinder.Pneumatische traktie controller van de Cockerill motor.
bij hoge watertemperatuur had je die verschrikkelijk bel. En een rode lamp bij overtoerental.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door 4017-4018 »

Filmpje van 18 jaar geleden: https://www.youtube.com/watch?v=mriYgHpbSPE
Laatst gewijzigd door 4017-4018 op 04 jan 2022, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ciao Ciao
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door b-loc »

4017-4018 schreef: 04 jan 2022, 02:40 Filmpje van 4 jaar geleden: https://www.youtube.com/watch?v=mriYgHpbSPE
Ondertussen 18 jaar geleden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door jan_olieslagers »

nighttrain schreef: 04 jan 2022, 01:05 Daar staat geen toerenteller op. Geen enkel nut voor een treinbestuurder.
[ ... ]
En een rode lamp bij overtoerental.
Hoezo? Toerental niet relevant voor de machinist(e)? Maar toch een rode lamp als het teveel wordt?
Echt wel een wereldje apart, die spoorwegen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door Steven »

Omdat je over dieselektrische treinen spreekt. Niet te vergelijken met een auto. De stroomsterkte die je door de tractiemotoren jaagt is van een iets groter belang.
Een lampje die aangeeft dat hij te hoog in toeren is geweest volstaat echt omdat de motor dan uit valt en je toch best de reden kent waarom die fout is voorgekomen.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 04 jan 2022, 21:47
nighttrain schreef: 04 jan 2022, 01:05 Daar staat geen toerenteller op. Geen enkel nut voor een treinbestuurder.
[ ... ]
En een rode lamp bij overtoerental.
Hoezo? Toerental niet relevant voor de machinist(e)? Maar toch een rode lamp als het teveel wordt?
Echt wel een wereldje apart, die spoorwegen...

Het waren machines uit 1955,dus die toerentellers waren niet relevant op die moment en later ook niet(tot de jaren 90) in Belgie. Alsook dit was geen issue voor de ingenieurs in die tijd. Al die weetjes/feeling werden ons bijgebracht door TB die nog "van de stoom" kwamen, die hadden ook geen toerentellers.
Waarom "wereldje apart"??
Een diesel elktrische loc hoe werkt dat uit oogpunt van een treinbestuurder.Gevoel en geluid..
De viertakt motor die was onder controle door middel van een Woodward controller ,die pneumatisch was. Belangrijk om het gevoel "mens machine" te begrijpen..
Die dieselmotor dreef een generator aan die stroom stuurde naar de 4 serie'parallel geschakelde "serie motoren" en die konden op 2 verschillende ogenblikken automatisch geshunt worden. Dit voelde je (net zoals bij een t26 van S naar SP)Waarom dit alles.
Op een bepaald toerental/snelheid kreeg je dan een andere traktiestroom/vermogen op de wielen.
Dus als bestuurder luitserde je naar de motor en controlleerde je de traktiestroom om bij het aanzetten van zware goederentreinen om niet door te slippen du de adhesie onder controle te houden. Dus wij wisten perfect een trein van 1500T bij aanzetten is X traktiestroom om het konvooi in bewegeing te brengen of een helling op te rijden.(alsook het geluid van de motor). M.a.w. een dieselmotor op volle regime aan 120 Km/h geeft een andere traktiestroom dan aan 40Km/h ook aan volle regime.
Dus stel je voor.. bij een electrische loc met vaste spanning op de bovenleiding,daar schakelde de bestuurder zelf van R naar S en SP,en bij de motorstellen bediende hij ook de shunt 1 en 2.
Daarom was er ook een subtiel verschil in besturen en controlleren tussen een loc met pneumatische woodward UG en een electrische woodward PG (t62 bv).
Maar ik kan begrijpen dat dit alles latijn is als je nooit een trein hebt bestuurd , ja daarom zijn we mischien appart als treinbestuurder maar niet minder pro.
ten andee op de type Krupp van de NS ex 64 bv staat de toerenteller op het secundaire panneel ,dus niet in front van de TB= niet te belangrijk voor de besturing.
Die rode lamp?? ja dan wisten we dat het niet door watertemperatuur /waterniveau was of oliedruk.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door overweg13 »

nighttrain schreef: 04 jan 2022, 01:05
bij hoge watertemperatuur had je die verschrikkelijk bel. En een rode lamp bij overtoerental.
Die bel heb ik ooit eens gehoord in Haine-Saint-Pierre, waar ik in een trein zat naar Gent-Sint-Pieters. Ik wist absoluut niet wat de bel betekende, maar dat er wat aan de hand was, was duidelijk. We vertrokken met 22 minuten vertraging (en kwamen op tijd aan in Gent-Sint-Pieters, omdat er nogal wat tijd ingebouwd zat in Edingen, Geraardsbergen en Zottegem, waar aansluitingen gegeven en genomen werden.) Je tekst deed bij mij dus een belletje rinkelen, dat al meer dan 40 jaar zat te wachten om zich te laten horen.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Opstart 5922 na reparatie

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 04 jan 2022, 21:47
nighttrain schreef: 04 jan 2022, 01:05 Daar staat geen toerenteller op. Geen enkel nut voor een treinbestuurder.
[ ... ]
En een rode lamp bij overtoerental.
Echt wel een wereldje apart, die spoorwegen...
Als antwoord op "een wereldje apart"
Die 18 maanden opleiding had zijn redenen om alles door en door te kennen.
Wist U dat we onze locomotief moesten kunnen depanneren met wasspelde!!! En dat werkte. Wij kenden elk klein draadje,contact of mechanisch onderdeel.
Nog een weetje: er waren vroeger veel lekken in de waterleidingen op de loc en een groot verbruik in de winter door de Vapor Clarkson. Dus hebben ze testen gedaan op een 59 en 80 in XDT Merelbeke om die machines te koelen met gasoil.....en dat werkte..... tot een type 80 in Schellebele vuur heet gevat. maar niet bewezen dat die testen de oorzaak waren.

later bijgevoegd: die machines hadden ook geen SAB, dus de bestuurder had alle belang bij het goed manueel afstellen van zijn remhangwerk per bogie. Dit toont andermaal aan hoe rudimentair die overgang verliep van stoom naar diesellocs uit oogpunt van technische "hulp "voor de treinbestuurders
Laatst gewijzigd door nighttrain op 05 jan 2022, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie