Dewi schreef: ↑27 dec 2021, 18:48
Steve schreef: ↑27 dec 2021, 16:09
Er zijn eigenlijk verbindingen genoeg die vanuit Kortrijk zonder AL te veel gedoe doorgetrokken zouden kunnen worden naar Rijsel, in plaats van dat vervelende splitsen. De IC Welkenraedt-Kortrijk is technisch bekeken per definitie geschikt (rijdt over de HSL en lust dus 25 kV) en ook de L Brugge-Kortrijk moet niet onmogelijk zijn als er tweespannige Desiro's of MS96 ingezet worden. Enkel papierwerk staat een en ander potentieel in de weg. Ook de relatief korte IC Schaarbeek-Kortrijk zou een goede kandidaat zijn, maar zal qua materieel natuurlijk grondig moeten evolueren en mogelijk moet er ook wat koudwatervrees overwonnen worden als het gaat om "concurrentie" met de Eurostar en TGV op Brussel-Rijsel.
Het wordt vanuit West-Vlaanderen al langer bepleit om een rechtstreekse verbinding in te leggen tussen Oostende/Brugge en Rijsel (nl. interessant voor het toerisme), maar ik geloof er niet echt in dat dit een goed alternatief is voor Rijsel-Antwerpen. De efficiëntiewinst is beperkt: zijn we af van dat tijdrovende splitsen, gaan we kop maken in Kortrijk in de plaats.
Kortrijk-Schaarbeek: dat heeft in mijn ogen enkel als potentieel een bijkomende trage verbinding tussen Brussel en Rijsel, als alternatief voor de Eurostar en TGV die het in een dik half uur doen. Reizigers die liever goedkoop dan vlot reizen tussen beide steden kunnen dat nu al, bvb. via Doornik met overstap.
Kortrijk-Welkenraedt: hier behoud je de rechtstreekse verbinding tussen Rijsel en Gent, maar de huidige vertrek en aankomsttijden in Kortrijk komen niet goed overeen. Ofwel moet de NMBS hun planning grondig wijzigen, ofwel moet er onderhandeld worden met Frankrijk om de hunne te herzien. Lille Flandres is een druk bezet kopstation, en ik denk dat er niet veel ruimte is om te schuiven met aankomst en vertrektijden.
Alternatief: je zou ook Poperinge-Kortrijk kunnen hangen aan Kortrijk-Welkenraedt of -Schaarbeek. Geen idee hoeveel mensen er sporen tussen Ieper/Poperinge en Sint-Niklaas/Antwerpen, maar ik zou toch vermoeden dat een rechtstreekse verbinding met Brussel wel als winst zal aanzien worden.
Er is sowieso een vraag naar een derde trein tussen Gent en Kortrijk (zie de roadshows van de NMBS in 2020). Ik denk dus dat het wachten zal zijn tot die ooit gerealiseerd is voordat er een goede oplossing uit de bus komt.
Ik denk dat Poperinge-Kortrijk vroeger vastzat aan Kortrijk-Denderleeuw-Brussel en dat men deze verandert heeft door de huidige situatie doordat meer reizigers naar Gent wouden dan Brussel, hoeveel naar Lokeren of verder weet ik niet.
Schuiven in de dienstregeling lijkt mij ook geen slim idee, Welkenraedt-Kortrijk doortrekken zorgt voor de creatie van wss 2 extra HSL stammen en dan hebben we het nog niet eens over het mogelijks moeten schuiven van de rijpaden op de NZ-verbinding. Door het enkelspoor tussen Comines en Poperinge is er daar ook een zeer korte keertijd voorzien, en ik denk dat die ook niet veel kan schuiven, waardoor je wss een HSL trein krijgt met regelmatige vertraging, of een die beperkt is tot Kortrijk.
Schaarbeek-Kortrijk zal beter zijn, dat is (momenteel*) een vrij korte verbinding, maar ik weet niet of dat zo blijft, met dat men de S8 heeft verlengd tot Zottegem, zie ik ze hetzelfde doen met andere treinen die Schaarbeek of Brussel-Zuid als eindstation hebben, na afwerking van Mechelen bvb.
Het laatste probleem dat ik zie is de Antwerpen-Lille-Flandres, tenzij men wilt afkoppelen in Kortrijk behoud je dus niet alleen je MR96's in de spits maar zullen het er door La Croix maar max 2 treinstellen zijn, voor Gent-Antwerpen en Gent-Kortrijk is dat onacceptabel, en als je toch wilt afkoppelen dan hadden we beter dat splitsen behouden.