Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

De concrete wijziging is dan dat er één I11 vervangen is door een I6, of vergis ik me?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Zoals ik het lees is er geen loc bij, dus de tractie zou nu van M7Bmx komen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

jan_olieslagers schreef: 22 nov 2021, 14:55 Zoals ik het lees is er geen loc bij, dus de tractie zou nu van M7Bmx komen?
Nu niet overdrijven he! De Oostende - Eupen wordt degelijk met een T18/19 gereden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Ik denk ook niet dat één Bmx voldoende vermogen zou hebben om die relatief lange stam alleen tot 200 km/h te brengen, maar kan me natuurlijk vergissen. Ik weet zelfs niet of de Bmx (en BDx?) eigenlijk al over de HSL mogen rijden?
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Terminus »

Sorry heren, er was ook een loc type 18 bij. Het ging over het feit dat er 4 verschillende types rijtuigen in de samenstelling zaten.

Ze kunnen volgende keer nog een M6 200 toevoegen, maar ik vrees dat ze dan rond zijn :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Op de IC Kortrijk - Sint-Niklaas lijken er wat verschuivingen plaatsgevonden te hebben na de zomer (ook bevestigd door Beluxtrains), in het bijzonder treinen waar MS80 plaatsgemaakt heeft voor M6. Ik weet niet of er echt een nieuwe M6-stam toegevoegd is dan wel of het puur een verschuiving is. Onder meer de late trein 3221 wordt nu door M6-gedaan (was helemaal in het begin ook al eens), waardoor kleine stations als Mollem of Heizijde nu plots ook door zo'n imposante trein bediend worden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Steve schreef: 23 nov 2021, 00:05 Op de IC Kortrijk - Sint-Niklaas lijken er wat verschuivingen plaatsgevonden te hebben na de zomer (ook bevestigd door Beluxtrains), in het bijzonder treinen waar MS80 plaatsgemaakt heeft voor M6. Ik weet niet of er echt een nieuwe M6-stam toegevoegd is dan wel of het puur een verschuiving is. Onder meer de late trein 3221 wordt nu door M6-gedaan (was helemaal in het begin ook al eens), waardoor kleine stations als Mollem of Heizijde nu plots ook door zo'n imposante trein bediend worden.
Zou het kunnen dat die verschuivingen het gevolg zijn van de beperking van deze treinen tot Doornik. De keertijd was sowieso al groot in Kortrijk, dus in Doornik moet het nog veel meer zijn. En dan is het misschien beter om tijdelijk toch met samenstellingen te schuiven; zolang de drukke treinen met M6 uitgevoerd worden, moet dat geen probleem zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Dat kan zeker de verklaring zijn, temeer daar er niet echt extra materieel bijgekomen lijkt te zijn. Beluxtrains meldt dat het geldt van 06/09 tot 10/12 (en daarna nieuwe dienstregeling) wat volgens mij na het einde van de werkzaamheden tussen Moeskroen en Doornik is (03/12 volgens de storingsinfo), maar niettemin zal het ene wel te maken hebben met het andere. Sowieso zal de materieelinzet op de verbinding nog wel evolueren, in eerdere aankondigingen werd ze genoemd als een van de volgende waar M7 op zou rijden.
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Daviddb »

De verschuivingen op de IC Kortrijk(Doornik)-Sint-Niklaas zijn inderdaad een gevolg van de werken tussen Moeskroen en Doornik. Dat kan ik bevestigen.
Vanaf de nieuwe dienstregeling en het einde van de werken zal dit terug wijzigen, zodat 3221 terug breaks zijn en de stam M6 rijtuigen niet meer overnacht in Dendermonde. Er zit zo ook een omloop van 3 breaks in, wat ook uniek is buiten de vakanties.
Wat betreft de inzet van M7 rijtuigen op deze verbinding, dat is een ander verhaal. Zowel bestuurders als treinbegeleiding actief op deze verbinding zijn er nog niet voor opgeleid. Oorspronkelijk was het de bedoeling om ze op deze verbinding als één van eersten te introduceren, maar dat plan blijkt van de baan geschoven te zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Daviddb schreef: 24 nov 2021, 16:09 Wat betreft de inzet van M7 rijtuigen op deze verbinding, dat is een ander verhaal. Zowel bestuurders als treinbegeleiding actief op deze verbinding zijn er nog niet voor opgeleid. Oorspronkelijk was het de bedoeling om ze op deze verbinding als één van eersten te introduceren, maar dat plan blijkt van de baan geschoven te zijn.
Ik vind ze even niet terug, maar in die eerdere berichten was deze verbinding niettemin niet de eerste prioriteit hoor. Ik herinner me dat zeker al Eupen-Oostende en Gent-Tongeren grotendeels met M7 uitgerust zouden worden en we weten allemaal dat het daar nogal traag gaat. Misschien komt Kortrijk - Sint-Niklaas ergens het komende jaar alsnog in beeld als alles eenmaal op kruissnelheid is.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ronny »

Steve schreef: 24 nov 2021, 16:19 Ik vind ze even niet terug, maar in die eerdere berichten was deze verbinding niettemin niet de eerste prioriteit hoor. Ik herinner me dat zeker al Eupen-Oostende en Gent-Tongeren grotendeels met M7 uitgerust zouden worden en we weten allemaal dat het daar nogal traag gaat. Misschien komt Kortrijk - Sint-Niklaas ergens het komende jaar alsnog in beeld als alles eenmaal op kruissnelheid is.
oorspronkelijke volgorde was :
Oostende-Eupen met enkele rijtuigen M7
Gent-Tongeren
Luxemburg-Brussel
Luik-Quièvrain
Sint-Niklaas-Kortrijk
Genk-Blankenberge
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Thanks, dat was het lijstje inderdaad. Ik zou er dus zeker niet van uitgaan dat Kortrijk - Sint-Niklaas daarmee afgeblazen is, het is alleen dat er nog veel te veel werk op de plank ligt als ze de andere verbindingen eerst willen doen.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door nibura »

IC2219 rijdt vandaag alvast met 2 Desiro's ipv met de voorziene M7 BMX stam. Dus zelfs die paar treinen Gent-Tongeren die al met M7 zouden moeten rijden doen dat nog niet consequent.
Giruno
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2021, 10:45
Locatie: Holsbeek

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Giruno »

nibura schreef: 24 nov 2021, 20:59 IC2219 rijdt vandaag alvast met 2 Desiro's ipv met de voorziene M7 BMX stam. Dus zelfs die paar treinen Gent-Tongeren die al met M7 zouden moeten rijden doen dat nog niet consequent.
Gisteren reed de P8305 wel met M7, dus het zal echt moeilijk te voorspellen zijn..
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Wout912 »

S43-trein 5360 (Hasselt - Maastricht) is zonet in Hasselt vertrokken met een AM96 i.p.v. met een AM80. Onlangs was er op dit forum in een ander topic een discussie of de AM96 ooit al in Maastricht was geweest. Als de rit van trein 5360 niet wordt ingekort tot Luik, zou dit misschien een gelegenheid kunnen zijn om de AM96 in Maastricht te zien.
Plaats reactie