* Ondertussen zijn de roltrappen in Leuven kant Heverlee afgewerkt en in dienst.
* In Antwerpen-Berchem is de vervanging van alle roltrappen sinds vorige week in volle gang.
De roltrap in Leuven naar de fietsenstalling (kant Kessel-Lo) was gisteren echter weer buiten dienst, nadat hij een aantal weken ononderbroken had gewerkt (dat was relatief lang)
Blijkbaar heeft de NMBS in één opdracht een hele batterij roltrappen besteld, wat wellicht wel wat korting heeft opgeleverd en ook voor de reiziger zeker geen slechte zaak is. Ook die in Lokeren, Dampoort en Waregem werden recent vervangen.
In Mechelen staat er nog een onbetrouwbaar museumstuk naar de sporen 7/8 maar het zou gek zijn om die nog volledig te vernieuwen als dat perron binnen enkele jaren volledig wordt vervangen.
In Hasselt zijn ze een volgende fase bezig in de stationsvernieuwing. Een oud cargogebouw en fietsenstalling is afgebroken, voor nieuwe fietsenstallingen en een plein.
De afbraak van het Mechelse stationsgebouw lijkt stilaan op gang te komen. Deze ochtend viel me op dat er een hoogtewerker in de oude lokettenzaal staat. Er werd duchtig gekapt en gebroken aan de de binnenmuren.
Oorspronkelijk stond de afbraak van het oude stationsgebouw reeds gepland voor de zomer van 2020, de planning werd daarna opgeschoven naar het voorjaar van 2021. Inmiddels heeft de lokettenzaal ruim een jaar doelloos leeg gestaan, ook de fietsenstallingen aan weerszijden van het station zijn al sinds lange tijd verwijderd in het kader van diezelfde afbraak. Ik ben blij te zien dat er nu vooruitgang wordt geboekt. Blijft de vraag waar die vertraging van meer dan een jaar vandaan komt?
Sinds korte tijd merk ik op dat in sneltempo de stationsnaamborden worden vervangen door nieuwe exemplaren die in mijn ogen veel minder herkenbaar en duidelijk zijn.
Waarom moeten deze zo nodig vervangen worden? Zelfs borden die er nog maar één jaar staan.
Ik kan wel verstaan dat de oude lampen vervangen moeten worden door led-verlichting, maar op deze manier is het helemaal niet duurzaam.
TimJ36 schreef: ↑06 dec 2021, 20:02
Sinds korte tijd merk ik op dat in sneltempo de stationsnaamborden worden vervangen door nieuwe exemplaren die in mijn ogen veel minder herkenbaar en duidelijk zijn.
Waarom moeten deze zo nodig vervangen worden? Zelfs borden die er nog maar één jaar staan.
Ik kan wel verstaan dat de oude lampen vervangen moeten worden door led-verlichting, maar op deze manier is het helemaal niet duurzaam.
Bovendien merk ik dat men hiervoor twee verschillende stijlen gebruikt. Dat is jammer, want als je dan toch alles op korte tijd vervangt, is dat het uitgelezen moment om te uniformiseren.
Enerzijds heb je de stijl die gebruikt wordt in bv. Brussel-Zuid, Anderlecht ... Dat zijn iets grotere borden, ongeacht de lengte van de stationsnaam. Persoonlijk genieten deze mijn voorkeur, ik vind dat ze iets rustiger ogen. Vb. https://press.nmbs.be/opening-van-het-s ... ijk-gewest
Anderzijds heb je de stijl die gebruikt wordt in de vernieuwde stopplaatsen van L50A, Zedelgem, Heist ... Die zijn vaak aangepast aan de lengte van de stationsnaam (en soms dus heel klein) en die naam lijkt er dan ook meer "in geduwd". Vb. https://press.nmbs.be/laatste-tunnel-on ... ieuw-jasje
De overige signalisatie (uitgang, trap, spoornummers ...) zien er wel overal hetzelfde uit en die lijken me eerder te passen bij het eerste type stationsnaambord (bv. de grijze rand bovenaan). Waarom plaatst men nu niet overal dezelfde stijl?
TimJ36 schreef: ↑06 dec 2021, 20:02
Sinds korte tijd merk ik op dat in sneltempo de stationsnaamborden worden vervangen door nieuwe exemplaren die in mijn ogen veel minder herkenbaar en duidelijk zijn.
Waarom moeten deze zo nodig vervangen worden? Zelfs borden die er nog maar één jaar staan.
Ik kan wel verstaan dat de oude lampen vervangen moeten worden door led-verlichting, maar op deze manier is het helemaal niet duurzaam.
Enerzijds heb je de stijl die gebruikt wordt in bv. Brussel-Zuid, Anderlecht ... Dat zijn iets grotere borden, ongeacht de lengte van de stationsnaam. Persoonlijk genieten deze mijn voorkeur, ik vind dat ze iets rustiger ogen. Vb. https://press.nmbs.be/opening-van-het-s ... ijk-gewest
Anderzijds heb je de stijl die gebruikt wordt in de vernieuwde stopplaatsen van L50A, Zedelgem, Heist ... Die zijn vaak aangepast aan de lengte van de stationsnaam (en soms dus heel klein) en die naam lijkt er dan ook meer "in geduwd". Vb. https://press.nmbs.be/laatste-tunnel-on ... ieuw-jasje
De overige signalisatie (uitgang, trap, spoornummers ...) zien er wel overal hetzelfde uit en die lijken me eerder te passen bij het eerste type stationsnaambord (bv. de grijze rand bovenaan). Waarom plaatst men nu niet overal dezelfde stijl?
In Torhout werden dezelfde borden als in Zedelgem geplaatst, maar kort daarna alweer vervangen door de 'nieuwere' stijl.
Ik ben voorstander van de oorspronkelijke omkaderde borden met blokletters. Die zie ik het best vanuit de trein, ook in het donker.
Vanuit puur nostalgisch oogpunt blijf ik zelf ook het meest voorstander van de 'ouderwetse' naamborden. Ze hebben toch meer karakter dan de nieuwe varianten, en zijn voor mij onlosmakelijk verbonden met het Belgische spoorweglandschap.
Als we puur over leesbaarheid spreken, zouden de nieuwe borden (puur theoretisch) beter leesbaar moeten zijn. Het is namelijk zo dat wanneer het menselijk oog van hoge naar lage letters springt tijdens het lezen, we sneller lettervormen herkennen en dus vlotter lezen. In ANTWERPEN-CENTRAAL hebben alle letters dezelfde hoogte, waardoor (zeker vanuit een bewegend voertuig) de letters meer in elkaar overvloeien.
De twee nieuwe borden gebruiken allebei een combinatie van hoofd- en kleine letters. Toch vind ik zeker de variant op bv. Brussel-Zuid en Antwerpen-Berchem niet bepaald geslaagd: er is gekozen voor een erg dun lettertype met meer spatiëring tussen de letters. Uit onderzoek is gebleken dat zulke dunne letters nefast zijn in bewegwijzering. Vanuit een rijdende trein worden ze gereduceerd tot dunne lijntjes.
Esthetisch vind ik ze wel rustiger, omdat er meer ruimte en geen dikke witte rand rondom het bord zit.
Een bureau dat veel onderzoek heeft gedaan naar stationsbewegwijzering is Mijksenaar. Zij ontwikkelden deze voor de NS en hanteerden daarbij het lettertype Frutiger, dat gekend staat om zijn leesbaarheid.
Niet echt met "werken" te maken maar toch wel met de gebouweninfrastructuur: in het station Brussel-Schuman is er, helemaal ten einde, waar de perrons 2 en 3 samenkomen, het bureau van de Onderstatationschef (OStCh, zie ik wel eens), en juist daarnaast een ruimte die gemerkt is als "horeca" maar al jarenlang leeg stond. Nu vanavond zag ik daar een plakkaat "uw project hier?" , blijkbaar wil men het gaan proberen verhuren. Of dit een goed moment is om horeca op te starten kan men zich afvragen...
Overigens was het bureau vanavond gesloten, tegen alle gewoonte in - OStCh geveld door corona, misschien?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36 schreef: ↑06 dec 2021, 20:02
Sinds korte tijd merk ik op dat in sneltempo de stationsnaamborden worden vervangen door nieuwe exemplaren die in mijn ogen veel minder herkenbaar en duidelijk zijn.
Waarom moeten deze zo nodig vervangen worden? Zelfs borden die er nog maar één jaar staan.
Ik kan wel verstaan dat de oude lampen vervangen moeten worden door led-verlichting, maar op deze manier is het helemaal niet duurzaam.
Bovendien merk ik dat men hiervoor twee verschillende stijlen gebruikt. Dat is jammer, want als je dan toch alles op korte tijd vervangt, is dat het uitgelezen moment om te uniformiseren.
Enerzijds heb je de stijl die gebruikt wordt in bv. Brussel-Zuid, Anderlecht ... Dat zijn iets grotere borden, ongeacht de lengte van de stationsnaam. Persoonlijk genieten deze mijn voorkeur, ik vind dat ze iets rustiger ogen. Vb. https://press.nmbs.be/opening-van-het-s ... ijk-gewest
Anderzijds heb je de stijl die gebruikt wordt in de vernieuwde stopplaatsen van L50A, Zedelgem, Heist ... Die zijn vaak aangepast aan de lengte van de stationsnaam (en soms dus heel klein) en die naam lijkt er dan ook meer "in geduwd". Vb. https://press.nmbs.be/laatste-tunnel-on ... ieuw-jasje
De overige signalisatie (uitgang, trap, spoornummers ...) zien er wel overal hetzelfde uit en die lijken me eerder te passen bij het eerste type stationsnaambord (bv. de grijze rand bovenaan). Waarom plaatst men nu niet overal dezelfde stijl?
Het type Anderlecht is het nieuwe type conform huisstijl. Het type L50A is een tussenversie met de nieuwe kleuren, maar nog met het oude bord.
Vanaf vandaag is spoor 5 in Hasselt weer in dienst. Het perron tussen spoor 4 en 5 is gebruiksklaar, maar nog niet helemaal af (perron 6-7 trouwens ook nog steeds niet...). Spoor 4 blijft vooralsnog buiten dienst, maar er worden geen andere sporen buiten dienst gesteld volgens de vertrekstaten. Zijn er dan misschien meer sporen nodig om de nieuwe dienstregeling aan te kunnen? Of wacht men op iets helemaal anders, zoals de afbraakwerken thv spoor 1?
Na 2 jaar stilstand gaan de werkzaamheden aan het station van Eupen nu weer vooruit: het tweede perron waarvoor er tot voor kort alleen de L-vormige boorden stonden is opgevuld en de eerste perrontegels lagen er (toestand 11/12/2021).
In Mechelen starten de echte grote afbraakwerken in de tweede week van januari 2022. Vanaf het voorjaar zou er dan worden begonnen met de bouw van de nieuwe sporen 1 en 2, met een overkapping zoals boven de sporen 11 en 12.
Tram44 schreef: ↑15 dec 2021, 21:54
In Mechelen starten de echte grote afbraakwerken in de tweede week van januari 2022. Vanaf het voorjaar zou er dan worden begonnen met de bouw van de nieuwe sporen 1 en 2, met een overkapping zoals boven de sporen 11 en 12.
Is er dan eindelijk een bouwbedrijf uit de bus gekomen die de bouw van het nieuwe station mag leiden?