Inzet MS96

Alles over reizigerstreinen in België.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Inzet MS96

Bericht door Eric0641 »

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af, heeft iemand nog een foto van de inzet van de MS96 in Maastricht? Zou in de beginjaren van de motorstellen op de IC-F gereden moeten hebben onder Knokke - Maastricht.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TB_worden »

Paul schreef: 29 aug 2021, 10:17 De verbinding Antwerpen - Poperinge / Lille wordt 100% met MS96 gereden denk ik.
Ik vind die stellen inderdaad qua comfort het beste wat we hebben, samen met I11. In dat materieel betaal ik ook graag extra voor eerste klasse.
Mijn ervaring: de M6. Die lijkt altijd te zweven over het spoor. In het weekend zijn dat zalige treinen om na een nachtdienst in over te stappen. Meestal mis ik alles van net buiten Leuven tot net voor Hasselt :wink:

Hopelijk wordt met de instroom van de M7, de MS96 wat vaker ingezet op de IC08 :wink:
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 29 aug 2021, 10:31
DR-fan schreef: 29 aug 2021, 09:08 Dat kan wel zijn maar ondertussen zijn het verouderde rammelbakken geworden en zonder airco zijn ze een verzoeking in de zomer. De MS96 zijn wat rijcomfort betreft nog steeds zowat het beste dat we hebben - en interieurs zijn niet zo moeilijk aan te passen.
Dan moet de NMBS toch dringend gaan nadenken over een grondige renovatie van de MS96 waar ze aangepast worden aan hun nieuwe rol als IR-materieel.
Dat gaat dan toch een flinke aanslag worden op de capaciteit, neen? Die ligt nu al lager dan die van de breaks, en die laatsten hebben dan nog een flink fietscompartiment met een groot mindervalidentoilet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 29 aug 2021, 12:22 Dat gaat dan toch een flinke aanslag worden op de capaciteit, neen? Die ligt nu al lager dan die van de breaks, en die laatsten hebben dan nog een flink fietscompartiment met een groot mindervalidentoilet.
In de MS96 kunnen gerust wat extra zitplaatsen gecreëerd worden hoor. Als je in eerste klasse een 2x2 opstelling maakt kan je de helft van dat rijtuig omvormen naar een multifunctioneel gedeelte met klapstoeltjes. Zelfs in de tweede klasse kan je met dunnere zetels en een andere opstelling nog wel wat densiteit winnen.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Paul »

Shrek schreef: 29 aug 2021, 12:29 In de MS96 kunnen gerust wat extra zitplaatsen gecreëerd worden hoor. Als je in eerste klasse een 2x2 opstelling maakt kan je de helft van dat rijtuig omvormen naar een multifunctioneel gedeelte met klapstoeltjes
Dat moet je dus vooral niet doen. De 2 x 1 opstelling wordt door alleen reizenden enorm geapprecieerd.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 260
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Inzet MS96

Bericht door DDietzen »

Het zal voor de zitplaatsen allicht helpen om de helft van het eersteklasrijtuig om te toveren tot 2e klas. MS96 heeft nu immers liefst 1/3e van de trein als 1e klas en dat lijkt mij echt onevenredig veel. Dan is het (naar mijn idee) bij de minste drukte al rechtstaan in de 2e klas terwijl er nog zeeën van ruimte zijn in de 1e klas.

De Nederlandse ICM-drietjes hebben ook maar een half rijtuig 1e klas (in 2+1-opstelling plus twee coupés van 6 zetels), en dat lijkt aardig gebalanceerd. Of heeft België zoveel meer eersteklasreizigers?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Inzet MS96

Bericht door overweg13 »

Daar heb je dat fabeltje van het 1/3 weer. Een ms96 biedt in totaal 212 zitplaatsen aan, waarvan 45 in eerste klas. Dat is volgens de huidige wiskunde 21.2%, dus een ietsiepietsie meer dan 1/5. Vermits ms 96 eigenlijk IC-materiaal is, is dat niet eens overdreven veel. Maar van mij mag er gerust een aantal plaatsen in eerste klas opgeofferd worden, met tussendeur en tussenwand als dat ertoe zou leiden dat eerste klas ook bij een stevige bezetting voorbehouden blijft aan reizigers met een eersteklasbiljet. Ik heb deze week trouwens voor het eerst horen omroepen dat je je niet in eerste klas mag installeren, tenzij je over een eersteklasbiljet beschikt. Niet in een ms96, wel in een M7.
Met vriendelijke groet

overweg13
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Inzet MS96

Bericht door MaartendeJ »

ICM3 doet 35 op 225 (16%).
VIRM doet 129-132 op 593-600, (21-22%).

Bij de modernisering van de tweede en derde deelserie VIRM wordt overigens wel 1 van de 6 afdelingen eerste klas in een VIRM6 verbouwd naar 2de klas.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Inzet MS96

Bericht door Dewi »

Misschien inderdaad niet 1/3 in aantal zitplaatsen, maar wel in de fractie ruimte dat de 1e klasse inneemt. MS96 zijn misschien flexibel qua capaciteit in die zin dat ze relatief snel kunnen worden gekoppeld/ontkoppeld, maar ze zijn dat niet in hun relatieve samenstelling 1e en 2e klasse. Wil je tijdens de spits een lange MS96 trein van 9 wagons (zoals bij de IC Antwerpen-Poperinge/Lille), dan moet je er altijd 3 1e klasse wagons bijnemen, zelfs al is dat eigenlijk te veel. Bij andere IC treinen met i11, M6 of M7 kan je meer 2e klasse capaciteit voorzien zonder er onnodig 1e klasse extra bij te nemen. Daarom lijkt me het verminderen van de 1e klasse ruimte ten voordele van 2e klasse wel zinnig voor de MS96.
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Inzet MS96

Bericht door TB_worden »

overweg13 schreef: 29 aug 2021, 14:20 Daar heb je dat fabeltje van het 1/3 weer. Een ms96 biedt in totaal 212 zitplaatsen aan, waarvan 45 in eerste klas. Dat is volgens de huidige wiskunde 21.2%, dus een ietsiepietsie meer dan 1/5. Vermits ms 96 eigenlijk IC-materiaal is, is dat niet eens overdreven veel. Maar van mij mag er gerust een aantal plaatsen in eerste klas opgeofferd worden, met tussendeur en tussenwand als dat ertoe zou leiden dat eerste klas ook bij een stevige bezetting voorbehouden blijft aan reizigers met een eersteklasbiljet. Ik heb deze week trouwens voor het eerst horen omroepen dat je je niet in eerste klas mag installeren, tenzij je over een eersteklasbiljet beschikt. Niet in een ms96, wel in een M7.
1/3 van de kasten klopt wel. En omdat de eerste klasse in een MS96 wel héél royaal bedeeld is komt dat neer op 1/5 van de capaciteit.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Inzet MS96

Bericht door overweg13 »

TB_worden schreef: 29 aug 2021, 15:39
1/3 van de kasten klopt wel. En omdat de eerste klasse in een MS96 wel héél royaal bedeeld is komt dat neer op 1/5 van de capaciteit.
In die derde kast zit ook nog een stuurpost, een bagageafdeling, een min of meer ruim platform en een toilet. En hoe moet je anders dan vertrekkend van de (zit)capaciteit oordelen? Je lijkt wanhopig gelijk te willen krijgen. Je kunt net zo goed het aantal wielen tellen: 2 onder eerste klas, 8 onder tweede...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Inzet MS96

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 29 aug 2021, 15:45
TB_worden schreef: 29 aug 2021, 15:39
1/3 van de kasten klopt wel. En omdat de eerste klasse in een MS96 wel héél royaal bedeeld is komt dat neer op 1/5 van de capaciteit.
In die derde kast zit ook nog een stuurpost, een bagageafdeling, een min of meer ruim platform en een toilet. En hoe moet je anders dan vertrekkend van de (zit)capaciteit oordelen? Je lijkt wanhopig gelijk te willen krijgen. Je kunt net zo goed het aantal wielen tellen: 2 onder eerste klas, 8 onder tweede...
Er zijn niet noodzakelijk teveel zitplaatsen eerste klas, ze nemen gewoon teveel plaats in. Als je de zitplaatsen kan comprimeren naar de dichtheid van een M6 of M7 kan je al heel wat nuttige ruimte extra creëeren.
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Inzet MS96

Bericht door rvdborgt »

Eric0641 schreef: 29 aug 2021, 11:09 Ik vroeg me af, heeft iemand nog een foto van de inzet van de MS96 in Maastricht? Zou in de beginjaren van de motorstellen op de IC-F gereden moeten hebben onder Knokke - Maastricht.
MS96 is bij mijn weten nooit in Maastricht geweest en heeft daar bij mijn weten nooit een toelating voor gehad.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2336
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Inzet MS96

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 29 aug 2021, 16:32
overweg13 schreef: 29 aug 2021, 15:45 In die derde kast zit ook nog een stuurpost, een bagageafdeling, een min of meer ruim platform en een toilet. En hoe moet je anders dan vertrekkend van de (zit)capaciteit oordelen? Je lijkt wanhopig gelijk te willen krijgen. Je kunt net zo goed het aantal wielen tellen: 2 onder eerste klas, 8 onder tweede...
Er zijn niet noodzakelijk teveel zitplaatsen eerste klas, ze nemen gewoon teveel plaats in. Als je de zitplaatsen kan comprimeren naar de dichtheid van een M6 of M7 kan je al heel wat nuttige ruimte extra creëeren.
Maar daarmee haal je dus het comfort van een eerste klasse onderuit, dat in België sowieso al aan de lage kant is. Veel ruimte is net een belangrijke troef.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Inzet MS96

Bericht door overweg13 »

rvdborgt schreef: 29 aug 2021, 16:40
Eric0641 schreef: 29 aug 2021, 11:09 Ik vroeg me af, heeft iemand nog een foto van de inzet van de MS96 in Maastricht? Zou in de beginjaren van de motorstellen op de IC-F gereden moeten hebben onder Knokke - Maastricht.
MS96 is bij mijn weten nooit in Maastricht geweest en heeft daar bij mijn weten nooit een toelating voor gehad.

Groetjes,
Rian
Inderdaad, daar reden sinds IC-IR1984 breaks. Later, met de degradatie van de verbinding Liège - Maastricht werden dat langere tijd tweeledige stellen en later opnieuw breaks.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie