Tja, Je kunt een koe wel een kat noemen, maar een trein die op zowat elk tussenstation stopt zou ik geen IC noemen. Zo ken ik er nog wel een paar.
Wat dat betreft lijdt de NMBS onder hetzelfde als NS, als het niet overal stopt is het "dus" een IC.
Tja, Je kunt een koe wel een kat noemen, maar een trein die op zowat elk tussenstation stopt zou ik geen IC noemen. Zo ken ik er nog wel een paar.
O nee? Waarom dan wel niet? Dat is toch precies de definitie van een stoptrein: "een trein die stopt in alle (of de meeste) stations op zijn route"?Je noemt een IC Tournai - Brussel toch ook geen L-trein omdat hij stopt in alle stations onderweg?
Zelfde argument als daarnet: in 1984 verdwenen alle tussenliggende halten en dat waren er veel!jan_olieslagers schreef: ↑05 jul 2021, 10:14O nee? Waarom dan wel niet? Dat is toch precies de definitie van een stoptrein: "een trein die stopt in alle (of de meeste) stations op zijn route"?Je noemt een IC Tournai - Brussel toch ook geen L-trein omdat hij stopt in alle stations onderweg?
Ik begrijp het argument wel een beetje, Een TGV Parijs - Marseille die stopt op Saint-Exupery, Avignon TGV en Aix-en-Provence TGV noem je ook geen stoptrein.jan_olieslagers schreef: ↑05 jul 2021, 10:14O nee? Waarom dan wel niet? Dat is toch precies de definitie van een stoptrein: "een trein die stopt in alle (of de meeste) stations op zijn route"?Je noemt een IC Tournai - Brussel toch ook geen L-trein omdat hij stopt in alle stations onderweg?
Ik zou je aanraden om het aantal overgeslagen haltes te tellen. Hint: het zijn er ruim meer dan 2.
Het hangt ervan af hoe je het bekijkt: de stoptrein van weleer stopte in Sauheid, Souverain-Pré, Chanxhe, Martinrive, Remouchamps, Nonceveux, Quarreux, Lorcé-Chevron, Stoumont, La Gleize, Roanne-Coo, Grand-Halleux, Rencheux, Salm-Château, Cierreux en Bovigny. Zelfs tussen Gouvy en Trois-Vierges lag er nog een halte: Bellain. Als je de evolutie dus historisch bekijkt, kun je moeilijk beweren dat deze trein niet veel meer is dan een L-trein... Voor mij is dit een echte IC geworden, ook al bedient hij ook Esneux en Poulseur. Beide toeristische stadjes bieden trouwens ook overstapmogelijkheden op lijnbussen.
Je vergeet Dommeldange, Walferdange, Heisdorf, Lorentzweiler, Lintgen, Cruchten, Colmar-Berg en Schieten eigenlijk ook nog.
Dat is ook weer een vreemde manier om iets tot IC te verklaren. Is de L-trein Luik-Namen dan ook een IC omdat er niet meer gestopt wordt in Val-Benoît, Tilleur, Chokier, Aigremont, La Mallieue, Hermalle-sous-Huy, Corphalie, Java, Beez en Faubourg-Saint-Nicolas?overweg13 schreef: ↑06 jul 2021, 14:08
Het hangt ervan af hoe je het bekijkt: de stoptrein van weleer stopte in Sauheid, Souverain-Pré, Chanxhe, Martinrive, Remouchamps, Nonceveux, Quarreux, Lorcé-Chevron, Stoumont, La Gleize, Roanne-Coo, Grand-Halleux, Rencheux, Salm-Château, Cierreux en Bovigny. Zelfs tussen Gouvy en Trois-Vierges lag er nog een halte: Bellain. Als je de evolutie dus historisch bekijkt, kun je moeilijk beweren dat deze trein niet veel meer is dan een L-trein... Voor mij is dit een echte IC geworden, ook al bedient hij ook Esneux en Poulseur. Beide toeristische stadjes bieden trouwens ook overstapmogelijkheden op lijnbussen.