Trein type Liege Luxemburg
Trein type Liege Luxemburg
Goedemorgen, Moien, Bonjour.
Ik had een vraag welk trein type rijdt er tussen Liege en Luxemburg ?
Alvast heel erg bedankt MVG Bitburger
Ik had een vraag welk trein type rijdt er tussen Liege en Luxemburg ?
Alvast heel erg bedankt MVG Bitburger
Re: Trein type Liege Luxemburg
MS08, ook wel bekend als Desiro. Bedoeld als materieel voor stop- en voorstadstreinen maar dus helaas ook te vinden op deze internationale IC.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Trein type Liege Luxemburg
Wat zou een vervanging kunnen zijn? Er is 25kV~ nodig, tenslotte. 96'ers misschien, komen er geen vrij met de instroom van M7?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Trein type Liege Luxemburg
MS96 zou al een hele verbetering zijn op deze verbinding. Al zo vaak gezegd: Desiro's horen niet thuis op een IC-verbinding...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Trein type Liege Luxemburg
Dat kan jij wel vinden, maar de reizigers met fietsen vinden de Desiros op die verbinding een geweldige verbetering. Fietsen op een MS96 meenemen is allesbehalve een evidentie.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Trein type Liege Luxemburg
Ik ken deze lijn niet, maar kan me goed voorstellen dat het publiek er anders is dan op de meeste IC's. Misschien een beetje een niche-profiel, waarvoor er niet echt geschikt materiaal aanwezig is? Voor sportieve toeristen zal het mindere comfort van de Desiro allicht niet zo zwaar wegen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Trein type Liege Luxemburg
Je zou nu al perfect een HLE 18 met een paar rijtuigen M6 kunnen inzetten, een drietal stuks zou ruimschoots moeten volstaan en ook fietsen kunnen dan prima mee. Je kunt nu nog argumenteren dat er niet zoveel HLE 18 en/of M6 op overschot is en dat ze elders meer nodig zijn, maar dat argument zal op den duur weinig meer waard zijn naarmate de M7 instroomt.
Re: Trein type Liege Luxemburg
Een HLE die je moet rondzetten in Luik-Guillemins is geen optie, dus dan moet je er al een I11BDx gaan voor hangen en die zijn er ook niet meer op overschot.Steve schreef: ↑04 jul 2021, 13:18 Je zou nu al perfect een HLE 18 met een paar rijtuigen M6 kunnen inzetten, een drietal stuks zou ruimschoots moeten volstaan en ook fietsen kunnen dan prima mee. Je kunt nu nog argumenteren dat er niet zoveel HLE 18 en/of M6 op overschot is en dat ze elders meer nodig zijn, maar dat argument zal op den duur weinig meer waard zijn naarmate de M7 instroomt.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Trein type Liege Luxemburg
En waarom geen M6 stuurstandrijtuig, die bestaan er toch ook? Ze zullen misschien druk gebruikt worden?
Of een HLE aan elke kant? Maar het lijkt een beetje overkill voor een lijn/dienst die (misschien ten onrechte?) niet tot de topprioriteiten behoort.
Of een HLE aan elke kant? Maar het lijkt een beetje overkill voor een lijn/dienst die (misschien ten onrechte?) niet tot de topprioriteiten behoort.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Trein type Liege Luxemburg
En hoeveel reizigers zijn er per dag mét en hoeveel zonder fiets?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Trein type Liege Luxemburg
Maar ook sportieve toeristen kijken tijdens de rit graag naar buiten en dat is met desiro's op veel plaatsen zo goed als onmogelijk geworden.jan_olieslagers schreef: ↑04 jul 2021, 12:33 Ik ken deze lijn niet, maar kan me goed voorstellen dat het publiek er anders is dan op de meeste IC's. Misschien een beetje een niche-profiel, waarvoor er niet echt geschikt materiaal aanwezig is? Voor sportieve toeristen zal het mindere comfort van de Desiro allicht niet zo zwaar wegen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Trein type Liege Luxemburg
Zoals ook al gezegd door Jan, gewoon een M6-stuurstand, die zijn toch perfect toegelaten onder 25 kV? Ze hebben zelfs nog een tijdlang op de HSL 4 gereden. Misschien zijn er daar ook niet veel van op overschot, maar ook dat zal met de M7 binnenkort helemaal veranderen.Shrek schreef: ↑04 jul 2021, 13:24Een HLE die je moet rondzetten in Luik-Guillemins is geen optie, dus dan moet je er al een I11BDx gaan voor hangen en die zijn er ook niet meer op overschot.Steve schreef: ↑04 jul 2021, 13:18 Je zou nu al perfect een HLE 18 met een paar rijtuigen M6 kunnen inzetten, een drietal stuks zou ruimschoots moeten volstaan en ook fietsen kunnen dan prima mee. Je kunt nu nog argumenteren dat er niet zoveel HLE 18 en/of M6 op overschot is en dat ze elders meer nodig zijn, maar dat argument zal op den duur weinig meer waard zijn naarmate de M7 instroomt.
Re: Trein type Liege Luxemburg
Wel op die lijn zijn er steeds opvallend veel fietsers, het zou mij niet verbazen moest de verhouding fietsers/passagiers daar het hoogst liggen van alle lijnen.overweg13 schreef: ↑04 jul 2021, 15:30En hoeveel reizigers zijn er per dag mét en hoeveel zonder fiets?
Re: Trein type Liege Luxemburg
Met de instroom M7 zal er inderdaad meer mogelijk zijn. Maar dan blijft de factor kostprijs natuurlijk nog: een Desiro kost veel minder in exploitatie dan een HLE met dubbeldekkers. Voor zo'n secundaire lijn is dat heel belangrijk, als de exploitatie te duur is wordt de beslissing om de lijn te sluiten alleen maar aantrekkelijker.Steve schreef: ↑04 jul 2021, 15:38
Zoals ook al gezegd door Jan, gewoon een M6-stuurstand, die zijn toch perfect toegelaten onder 25 kV? Ze hebben zelfs nog een tijdlang op de HSL 4 gereden. Misschien zijn er daar ook niet veel van op overschot, maar ook dat zal met de M7 binnenkort helemaal veranderen.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Trein type Liege Luxemburg
Die "steeds" durf ik te relativeren, hangt dat niet heel erg van het seizoen af? Als er sneeuw of ijzel ligt zullen de fietsers allicht minder talrijk zijn :) maar iets zegt me dat de treinen dan ook heel wat minder vol zullen zitten. Dat de toeristen-met-fietsen in het seizoen een (heel) belangrijk deel uitmaken van de clientele neem ik best graag aan.Wel op die lijn zijn er steeds opvallend veel fietsers
Zou het een idee zijn om, bv. om de andere trein, een samenstelling "comfort" te laten bollen, bv. MS96, afgewisseld met een "fietsvriendelijke", bvb. Desiro? Of vindt men het belangrijk om consistent met hetzelfde materiaal te rijden?
@Shrek hierboven: dat HLE+M6 duurder is om te bedrijven dan stellen neem ik grif aan, daarom sprak ik al van "overkill". Hoe vergelijkt de kost van MS08 met die van MS96? Enne, er zal toch zeker geen sprake zijn van het opdoeken van deze dienst?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.