K V B schreef: ↑29 jun 2021, 08:54
geheim zijn zullen jij of ik nooit kunnen oordelen of het nu allemaal proportioneel is of niet.
Wel, we kunnen gewoon kijken naar al die andere treinen die elke dag door Europa rijden zonder opgeblazen te worden. En daar uit afleiden dat het dus niet zo een groot probleem is.
Men noemt dit de "post hoc, ergo propter hoc" drogredenatie. Je begaat dezelfde fout als je stelt dat het veiligheidstheater bij de kanaaltunnel werkt omdat er tot nu toe geen terreuraanslagen gebeurd zijn.
Overigens, een terrorist die de kanaaltunnel zou willen vernietigen, gaat dat niet doen met een bom op een Eurostar. Dat zou niet eens werken. Treinen zijn taai. Nee, als je echt schade zou willen aanbrengen, dan doe je met een vrachtwagen...
Uw expertise is nog altijd van een bedenkelijk allooi , geen verbetering in zicht!
Wat u niet vermeld of in acht neemt zijn de volgende punten :
Het gaat niet om vernietigen van de "tunnel" maar gelijk welke toegebrachte schade door een springtuig/of materiele sabotage levert grote exploitatie schade op. Lees dus verder om dit te eventueel te vergoeden.....
Weet U dat om de 3 à 4 maand twee bussen naar Getlink komen gedurende 2 dagen(op verschillende dagen) met daarin per bus 20,30 personen van de banken(investeerders) en in de andere het consortium van verzekeraars, die alles onder de loep gaan nemen.
De ene gaat kijken of er kan bespaard worden op de kosten(bank/investeerders)of gevaar op exploitatieverlies, en de andere gaat kijken hoe klein het risico kan gehouden worden om zo weinig mogelijk incidenten te hebben en te moeten betalen in geval ervan ( verzekering).
De heren van de verzekering zullen dan alle dispositieven die betrekking hebben op de Infrastructure Manager Getlink onderwerpen aan risico analyses en daaruit de premies bereken volgens hun eigen parameters die betaald moeten worden. Die zijn nu 50.000.000 euro par jaar. Derde grootste kost na personneel (187 M)en onderhoud(120M). Ik heb geen cijfers betreffende de TOC's zoals Eurostar,Europorte
Sommige dispositieven zoals SAFE e.a. worden zelf door hun betaald. Moesten nu eventueel die veiligheidscontroles op de Eurostar wegvallen of verminderen is het mogelijk dat ze zeggen "wij verzekeren niet meer" of de premies met X% verhogen. Zelfde discussie was er na de switch van Alstom naar Siemens uit verzekerings oogpunt(brandbeveiliging).
Betreffende uw twijfels rond het "veiligheidstheater" wil ik als verantwoordelijk persoon die grote verantwoordelijkheden heeft gedragen in mijn actieve carriere kan ik enkel zeggen dat het werkt zonder gosip of sensationele uitspraken over te doen. Net zoals het Britse CYCLAMEN systeem.