Waar staat geschreven dat er met het investeringsplan 2018-2020 gewerkt wordt of werd? Nooit bekrachtigd door de koning wil zeggen dat de minister op het laatste moment zijn staart heeft ingetrokken. M.a.w. de politiek wou niet dat hiermee gewerkt werd en dat is dan ook niet gebeurd.rvdborgt schreef: ↑15 jun 2021, 11:34Bedankt voor de informatie. Eigenlijk vind ik het zeer merkwaardig dat enerzijds het investeringsplan 2018-2020 zogezegd "onvolledig" is maar blijkbaar wel goed genoeg om mee te werken en zelfs verder te verlengen. Dat maakt het volgens mij tot een bestuursdocument.joverwimp schreef: ↑14 jun 2021, 15:55 De ombudsman heeft lang moeten vragen (dossier 2021/01/280) en kreeg tenslotte dit antwoord:
Het investeringsplan, overeenkomstig artikel 162, decies van de wet van 21/03/1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, wordt goedgekeurd door de koning bij een besluit vastgesteld na overleg in de ministerraad. Volgens de NMBS werd het investeringsplan 2018-2020 door de ministerraad van 15/06/2018 goedgekeurd maar nooit bekrachtigd door de koning. De spoorwegonderneming voegt toe dat het document hierdoor beschouwd kan worden als "niet afgewerkt" of "onvolledig" en bijgevolg niet op haar website kan worden gepubliceerd.
De NMBS besluit dat ze geen positief gevolg kan geven aan uw vraag aangezien het hier "een bestuursdocument betreft waarvan de openbaarmaking, om reden dat het document niet af of onvolledig is, tot misvatting aanleiding kan geven" (artikel 6, § 3bis van de wet 11/04/1994 betreffende de openbaarheid van bestuur).
Het investeringsplan 2018-2020 dat eind vorig jaar ten einde liep, werd verlengd via het beheerscontract, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad dd. 15/01/2021 - via het koninklijk besluit dd. 22/12/2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 21/12/2013 tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden.
De spoorwegonderneming zegt dat het volgende investeringsplan het voorwerp zal uitmaken van het beheerscontract dat nu in onderhandeling is, meer bepaald in het kader van de verlenging van de taak van openbare dienst. Ze besluit dat het nieuw investeringsplan verwacht wordt in 2023.
Met deze weigering kun je zo te zien naar de Federale commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten (CTB):
https://nl.wikipedia.org/wiki/Openbaarh ... elgi%C3%AB
Groetjes,
Rian
Het document is dus niet meer dan een velletje kladpapier. Dat kladpapier zou kunnen verward worden met een document dat reële info geeft, logisch dus dat men dat niet wil verspreiden. Er bestaan honderden kladversies van investeringsplannen die achter gesloten deuren blijven, enkel de versie met handtekening van de minister (en de koning) telt.
De laatste jaren werken de spoorwegen helaas niet met een allesomvattend plan maar gaat het meer ad-hoc via het ministerie. Absoluut geen ideale situatie, maar kladpapier vrijgeven gaat daar niets aan verhelpen. Wat wel helpt is een doordachte politieke visie die resulteert in een stabiel investeringsplan en een realistisch maar ambitieus beheerscontract.