productiviteitspremie
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14
productiviteitspremie
Beste,
Ik heb een vraagje over de productiviteitspremie
Sinds ik bij de spoorweg begon heb ik een productiviteitspremie van ca 0.9
Onlangs zag ik op mijn loonfiche Ca 1.10 staan.
Is er een reden dat ik plots ben verhoogd van 0.9 naar 1.10?
Mijn onmiddelijke chef heeft mij hier nooit iets over gezegd.
Is dit een premie dat je krijgt door het aantal uren dat je werkt?
Ik heb een vraagje over de productiviteitspremie
Sinds ik bij de spoorweg begon heb ik een productiviteitspremie van ca 0.9
Onlangs zag ik op mijn loonfiche Ca 1.10 staan.
Is er een reden dat ik plots ben verhoogd van 0.9 naar 1.10?
Mijn onmiddelijke chef heeft mij hier nooit iets over gezegd.
Is dit een premie dat je krijgt door het aantal uren dat je werkt?
Re: productiviteitspremie
Heb je onlangs een examen afgelegd? Voor TBs is de coëfficent voor het examen 0,9 en na het examen 1,1.
Re: productiviteitspremie
Uw persoonlijke beroordeling of Ca staat tijdens een opleiding lager dan het moment je volwaardig in dienst bent. Misschien dat het bij sommige andere functies ook te maken heeft met je stagejaar.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14
Re: productiviteitspremie
Ik ben al 3 jaar in dienst en werkzaam bij infrabel. Ik stond altijd al op 0.9, zelf na mijn stage.
Heeft het ook niet te maken met je wijze van dienen? je gedrag en dergelijke, 0 ziektedagen in mijn geval...veel weekends en nachten presteren?
Heeft het ook niet te maken met je wijze van dienen? je gedrag en dergelijke, 0 ziektedagen in mijn geval...veel weekends en nachten presteren?
Re: productiviteitspremie
De Ca is normaal gezien een standaard onderwerp in je jaarlijkse functioneringsgesprek. Als je baas er niet zelf over begint moet je er zeker naar vragen.Strijkregel schreef: ↑26 mei 2021, 21:07 Beste,
Ik heb een vraagje over de productiviteitspremie
Sinds ik bij de spoorweg begon heb ik een productiviteitspremie van ca 0.9
Onlangs zag ik op mijn loonfiche Ca 1.10 staan.
Is er een reden dat ik plots ben verhoogd van 0.9 naar 1.10?
Mijn onmiddelijke chef heeft mij hier nooit iets over gezegd.
Is dit een premie dat je krijgt door het aantal uren dat je werkt?
Re: productiviteitspremie
Shrek dat is niet het geval voor alle functies. Onder andere bij treinbestuurders zijn er nog andere coëfficiënten die meer doorslaggevend zijn
De Ca is bij treinbestuurders dan ook minder gekend om die reden.
De Ca is bij treinbestuurders dan ook minder gekend om die reden.
Re: productiviteitspremie
Een echt functioneringsgesprek kan ik me ook niet echt herinneren. Elke paar maanden een evaluatie van een willekeurig opgenomen veiligheidsgesprek, ja, dat is het zowat. Maar ik kan me voorstellen dat dat in andere diensten anders is.
1,1 is redelijk gemiddeld bij veel functies, dus dat je nu bent gestegen is niet zo uitzonderlijk, lijkt me. Eens spreken met je chef voor een evaluatie, zelfs officieus, kan natuurlijk geen kwaad, kan je meteen vragen wat je goed doet, zodat je dat kan blijven doen.
1,1 is redelijk gemiddeld bij veel functies, dus dat je nu bent gestegen is niet zo uitzonderlijk, lijkt me. Eens spreken met je chef voor een evaluatie, zelfs officieus, kan natuurlijk geen kwaad, kan je meteen vragen wat je goed doet, zodat je dat kan blijven doen.
Re: productiviteitspremie
Het kan altijd helpen als je zegt wat je functie, dat geeft onmiddellijk ook een idee hoe je werk geëvalueerd wordt.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14
Re: productiviteitspremie
Ik werk als technicus spoorwerken bij de dienst baan
Onderhoud, herstellingen en vervangen van rails en dwarsliggers, toezicht, spoor buitendienst vragen ect...
Onderhoud, herstellingen en vervangen van rails en dwarsliggers, toezicht, spoor buitendienst vragen ect...
Re: productiviteitspremie
Ik merk dat er bij meer functies mensen die nochtans hun werk naar behoren doen, ze op 0.9 of 1.0 staan, terwijl anderen zonder aanwijsbare reden op 1.1 of zelfs hoger staan.
Tijd dat de spoorwegen dit instrument opbergt en iedereen dezelfde kwalificatie geeft. Wie toch beloond moet worden dient de kunde maar te bewijzen via selectieproeven...
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14
Re: productiviteitspremie
Ik denk dat het goed is dat die productiviteitspremie bestaat voor sommige functies. Zeker technische functies, zoals onderhoud aan treinen in de depot van de NMBS, of onderhoud aan het spoor en dergelijke.dekooiker schreef: ↑28 mei 2021, 19:25Ik merk dat er bij meer functies mensen die nochtans hun werk naar behoren doen, ze op 0.9 of 1.0 staan, terwijl anderen zonder aanwijsbare reden op 1.1 of zelfs hoger staan.
Tijd dat de spoorwegen dit instrument opbergt en iedereen dezelfde kwalificatie geeft. Wie toch beloond moet worden dient de kunde maar te bewijzen via selectieproeven...
Je hebt altijd mensen die de kantjes er van af lopen en meestal staan te kijken, je hebt er dan die effectief initiatief nemen en hard hun best doen bij grote werven. Bij infrabel of dergelijke kan je dat soort aanmoedigingspremie toepassen.
Alle respect voor treinbegeleiders en treinbestuurders een job met enorm veel verantwoordelijkheid (misschien de grootste verantwoordelijkheid aan de spoorweg) maar de meeste hebben een soort van rigide routine werk, met de trein van punt A naar punt B. haantje de voorste spelen kan men niet echt doen denk ik.
Misschien juist voor dat drie jaarlijkse examen, of effectief vrijwillig moeilijke diensten nemen, weinig ziekte dagen.
Wat ik bedoel is dat het wat moeilijker is treinpersoneel te beoordelen op hun productiveit, omdat een groot deel van de werknemers het zelfde werk doet. Bij treinbegeleiders zou je het makkelijker kunnen toepassen dan treinbestuurders denk ik.
Re: productiviteitspremie
Ik kan het niet laten om hier als treinbestuurder zijnde even op in te gaan.Strijkregel schreef: ↑29 mei 2021, 07:26Ik denk dat het goed is dat die productiviteitspremie bestaat voor sommige functies. Zeker technische functies, zoals onderhoud aan treinen in de depot van de NMBS, of onderhoud aan het spoor en dergelijke.dekooiker schreef: ↑28 mei 2021, 19:25Ik merk dat er bij meer functies mensen die nochtans hun werk naar behoren doen, ze op 0.9 of 1.0 staan, terwijl anderen zonder aanwijsbare reden op 1.1 of zelfs hoger staan.
Tijd dat de spoorwegen dit instrument opbergt en iedereen dezelfde kwalificatie geeft. Wie toch beloond moet worden dient de kunde maar te bewijzen via selectieproeven...
Je hebt altijd mensen die de kantjes er van af lopen en meestal staan te kijken, je hebt er dan die effectief initiatief nemen en hard hun best doen bij grote werven. Bij infrabel of dergelijke kan je dat soort aanmoedigingspremie toepassen.
Alle respect voor treinbegeleiders en treinbestuurders een job met enorm veel verantwoordelijkheid (misschien de grootste verantwoordelijkheid aan de spoorweg) maar de meeste hebben een soort van rigide routine werk, met de trein van punt A naar punt B. haantje de voorste spelen kan men niet echt doen denk ik.
Misschien juist voor dat drie jaarlijkse examen, of effectief vrijwillig moeilijke diensten nemen, weinig ziekte dagen.
Wat ik bedoel is dat het wat moeilijker is treinpersoneel te beoordelen op hun productiveit, omdat een groot deel van de werknemers het zelfde werk doet. Bij treinbegeleiders zou je het makkelijker kunnen toepassen dan treinbestuurders denk ik.
Het driejaarlijkse examen is afgeschaft, dus die beoordeling valt weg.
Vrijwillig moeilijke diensten nemen kan niet, vermits je een reeks te volgen hebt. Een echt moeilijke dienst bestaat trouwens niet. Een dienst die er gemakkelijk uitziet kan door de omstandigheden van de dag toch heel moeilijk worden.
Weinig ziektedagen? Dus je moedigt een treinbestuurder aan om ziek te komen werken? Zou jij graag in een trein zitten waar de treinbestuurder half verdoofd is door pijnstillers? Een mens kan er tenslotte niet aandoen dat je ziek bent.
Ik denk dat je een wat fout beeld hebt van onze job. Je kan wel degelijk meer of minder productief zijn. Hoe handel je een incident af? Neem je zelf initiatief of wacht je gewoon? Hoe vlot kun je je defecte trein depanneren? Hoe ga je om met onverwachte dingen die zich langs het spoor voordoen?
Er zijn talloze voorbeelden van hoe een treinbestuurder zijn vakmanschap kan bewijzen, evenals de motivatie. De meesten hebben dan nog eens een rechtstreekse inpact op stiptheid en veiligheid, vermits we letterlijk op de eerste rij zitten.
Re: productiviteitspremie
Inderdaad. Productiviteit bij een treinbestuurder valt voor een buitenstaander moeilijk te begrijpen en te meten. Treinbestuurder X lost een technisch probleem op zonder verpinken daar waar treinbestuurder Y blijft sukkelen om een gelijkaardig probleem op te lossen. Bij collega X zal de trein rijden al dan niet met een kleine vertraging en bij collega Y kan je u verwachten aan een grote vertraging of zelfs afschaffing van de rit. Geduld is heden een groot woord want treinen worden meer en meer rijdende computers met de bijhorende computerproblemen inbegrepen. Het begint al met vlot uw weg vinden in alle menu’s die in de software zitten.
Verder zal treinbestuurder A misschien zijn best doen om vertraging in te halen omdat hij weet dat er ruimte is op de dienstregeling, treinbestuurder B trekt het zich niet veel aan en laat de vertraging voor wat ze is.
Hierbij omschrijven we nog maar 2 verschillende zaken waarin de productiviteit bij treinbestuurders kunnen verschillen maar er zijn er meer om op te noemen natuurlijk.
Verder zal treinbestuurder A misschien zijn best doen om vertraging in te halen omdat hij weet dat er ruimte is op de dienstregeling, treinbestuurder B trekt het zich niet veel aan en laat de vertraging voor wat ze is.
Hierbij omschrijven we nog maar 2 verschillende zaken waarin de productiviteit bij treinbestuurders kunnen verschillen maar er zijn er meer om op te noemen natuurlijk.
Re: productiviteitspremie
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat in zuiver administratieve functies er zwaar gezondigd wordt tegen de bedoeling van de Ca. Als ik mijn werk correct en op tijd af heb, heb ik recht op 1.1. Hoe zou ik ooit meer dan 1.1 kunnen krijgen? Sneller klaar zijn?
Hoe kan een TA beoordeeld worden als die z'n werk naar behoren uitvoert? Hoe geef je die 1.2?
De randgevallen en de rampgevallen, daar is het duidelijk. Maar voor anderen is het veel, veel minder duidelijk.
Hoe kan een TA beoordeeld worden als die z'n werk naar behoren uitvoert? Hoe geef je die 1.2?
De randgevallen en de rampgevallen, daar is het duidelijk. Maar voor anderen is het veel, veel minder duidelijk.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14
Re: productiviteitspremie
Mij excuses voor het verkeerd opvatten van treinbestuurders.
Wat is eigenlijk het hoogste en het laagste van coefficient dat je kan hebben? Sommige beweren dat ca 0.6 het laagst is.
Wat is eigenlijk het hoogste en het laagste van coefficient dat je kan hebben? Sommige beweren dat ca 0.6 het laagst is.