Dat zou de noodzaak voor een derde perronspoor in Sint-Truiden meteen opheffen.
werken: in stations
Re: werken: in stations
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: werken: in stations
Toch fel verminderen. Maar een intensief gebruikt enkelspoor heeft voldoende uitwijkmogelijkheden nodig.
-
- Berichten: 3546
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: werken: in stations
Als er een perronspoor wordt afgebouwd, dan lijkt het me weinig waarschijnlijk dat er "in volle baan" gaat bijgebouwd worden.
Ofwel is alles naar wens , dan doet men niets.
Of anders ziet men een tekort, dan bouwt men bij.
Of men ziet een teveel, dan bouwt men af.
Beide laatste opties onder voorbehoud van budget.
Ofwel is alles naar wens , dan doet men niets.
Of anders ziet men een tekort, dan bouwt men bij.
Of men ziet een teveel, dan bouwt men af.
Beide laatste opties onder voorbehoud van budget.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: werken: in stations
Die laatste zin is belangrijk en waarschijnlijk de doorslaggevende factor.jan_olieslagers schreef: ↑29 apr 2021, 18:38 Als er een perronspoor wordt afgebouwd, dan lijkt het me weinig waarschijnlijk dat er "in volle baan" gaat bijgebouwd worden.
Ofwel is alles naar wens , dan doet men niets.
Of anders ziet men een tekort, dan bouwt men bij.
Of men ziet een teveel, dan bouwt men af.
Beide laatste opties onder voorbehoud van budget.
Het punt is dat men ook een breder, ruimer en dus aangenamer perron wil in Sint-Truiden. Daarvoor zal spoor 3 moeten wijken. Infrabel kan zo opeens weer wat centjes besparen, want de wissels naar spoor 3 moeten niet meer onderhouden worden. Twee vliegen in één klap, moeten ze daar denken.
We hebben ondertussen wel geleerd dat wanneer Infrabel iets afbreekt het dat niet noodzakelijk doet omdat het een luxeprobleem heeft, maar vaak omwille van kostenefficiëntie. Vandaar mijn bezorgdheid: wordt lijn 21 een nog vertragingsgevoeligere lijn dan het nu al is?
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
- Locatie: LK.
Re: werken: in stations
Volgens de trein-tram forum, gaat de vervanging van de oude stationgebouw in Kortrijk afgevoerd samen met Torhout ? is dat waar ?
-
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: werken: in stations
Je bedoelt uitgevoerd, geloof ik? Of bedoel je totaal afbreken? Trouwens, mag het station van Kortrijk afgebroken worden of is dat een beschermd gebouw? Het station van Torhout ken ik niet goed genoeg.Locomotief 5175 schreef: ↑03 mei 2021, 11:09 Volgens de trein-tram forum, gaat de vervanging van de oude stationgebouw in Kortrijk afgevoerd samen met Torhout ? is dat waar ?
Kleine anekdote: de splinternieuwe roltrap in het station van Hasselt aan perron 6/7 leek gisteravond al defect; er hing een blad omhoog 'Roltrap buiten dienst'. Tot dusver was die dus enkel goed voor de schijn tijdens het persmoment van vorige week...
Re: werken: in stations
Benieuwd wanneer die roltrap terug werkt. In Brussel-Zuid is de roltrap in de centrale corridor naar spoor 9 al een jaar defect (altans nog een maand geleden).trainlovertje schreef: ↑03 mei 2021, 12:55Je bedoelt uitgevoerd, geloof ik? Of bedoel je totaal afbreken? Trouwens, mag het station van Kortrijk afgebroken worden of is dat een beschermd gebouw? Het station van Torhout ken ik niet goed genoeg.Locomotief 5175 schreef: ↑03 mei 2021, 11:09 Volgens de trein-tram forum, gaat de vervanging van de oude stationgebouw in Kortrijk afgevoerd samen met Torhout ? is dat waar ?
Kleine anekdote: de splinternieuwe roltrap in het station van Hasselt aan perron 6/7 leek gisteravond al defect; er hing een blad omhoog 'Roltrap buiten dienst'. Tot dusver was die dus enkel goed voor de schijn tijdens het persmoment van vorige week...
Re: werken: in stations
Ik hoop dat het stationsgebouw Kortrijk mag blijven staan. De perrons moeten uiteraard grondig vernieuwd worden, maar het stationsgebouw is mooi, en lijkt me in een behoorlijke staat te verkeren.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
- Locatie: LK.
Re: werken: in stations
Stationgebouw Kortrijk is van 1956. Voor mij mag die blijven staan, volgens de planning zal die afgebroken worden en de nieuwe zal boven de sporen komen, Maar die is afgevoerd wegens geen geld ! De perrons zal zeker vernieuwen en ophogen.
-
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: werken: in stations
https://www.rtbf.be/info/regions/braban ... d=10764110
Eindelijk. Er komt schot in de zaak wat de vernieuwing van het station Ottignies betreft. Streefeinddatum: 2029.
Eindelijk. Er komt schot in de zaak wat de vernieuwing van het station Ottignies betreft. Streefeinddatum: 2029.
Re: werken: in stations
Het huidige station van Ottignies is amper twintig jaar oud, en een tweetal jaar geleden werd nog een nieuwe pasarelle over de sporen gebouwd.trainlovertje schreef: ↑19 mei 2021, 23:48 https://www.rtbf.be/info/regions/braban ... d=10764110
Eindelijk. Er komt schot in de zaak wat de vernieuwing van het station Ottignies betreft. Streefeinddatum: 2029.
Er zijn heel wat stations waarvan ik denk dat ze toch wel eerder aan de beurt zouden mogen komen. (zoals hierboven aangehaald Kortrijk en Torhout). Voor die stations is er zogezegd geen geld.
Kortrijk zou de NMBS en Infrabel 77,25 miljoen euro kosten, exclusief de bijdragen van de stad, De Lijn en AWV. Station Ottignies kost 83 miljoen, waarom kan dit dan wel in Ottignies en niet in Kortrijk?!
Re: werken: in stations
In Ottignies moet er wel heel wat meer gebeuren: door de gigantisch GEN-werf verschuiven alle perrons van plaats. Die moeten dus sowieso helemaal nieuw gebouwd worden. De tijdelijke passerelle moet trouwens ook vervangen worden door een passerelle op een andere plaats. Het gaat in Ottignies dus om een heel nieuw station omdat het moet, niet omdat het kan.TimJ36 schreef: ↑20 mei 2021, 23:31Het huidige station van Ottignies is amper twintig jaar oud, en een tweetal jaar geleden werd nog een nieuwe pasarelle over de sporen gebouwd.trainlovertje schreef: ↑19 mei 2021, 23:48 https://www.rtbf.be/info/regions/braban ... d=10764110
Eindelijk. Er komt schot in de zaak wat de vernieuwing van het station Ottignies betreft. Streefeinddatum: 2029.
Er zijn heel wat stations waarvan ik denk dat ze toch wel eerder aan de beurt zouden mogen komen. (zoals hierboven aangehaald Kortrijk en Torhout). Voor die stations is er zogezegd geen geld.
Kortrijk zou de NMBS en Infrabel 77,25 miljoen euro kosten, exclusief de bijdragen van de stad, De Lijn en AWV. Station Ottignies kost 83 miljoen, waarom kan dit dan wel in Ottignies en niet in Kortrijk?!
Re: werken: in stations
De kost van dit stationsproject zou zeker nog omlaag kunnen met gewone luifels, en een gebouw naast de sporen. Als het stationsproject van Kortrijk "megalomaan" werd bestempeld is het vreemd om iets gelijkaardig in Ottignies uit te voeren.Shrek schreef: ↑21 mei 2021, 00:00 In Ottignies moet er wel heel wat meer gebeuren: door de gigantisch GEN-werf verschuiven alle perrons van plaats. Die moeten dus sowieso helemaal nieuw gebouwd worden. De tijdelijke passerelle moet trouwens ook vervangen worden door een passerelle op een andere plaats. Het gaat in Ottignies dus om een heel nieuw station omdat het moet, niet omdat het kan.
Re: werken: in stations
De geldpotten zijn regionaal opgesplitst dus moet je een ander station in Wallonië vermelden dat vernieuwd zou moeten worden. Ik ben benieuwd of binnen een paar jaar deze werf wordt stilgelegd wegens geen geld zoals Gent. De grondstoffenprijzen zijn immers aan het stijgen.
Re: werken: in stations
De werf in Ottignies is al talloze keren uitgesteld om budgettaire redenen, de kans dat dat weer gebeurd blijft zeker bestaan.ronny schreef: ↑21 mei 2021, 09:24De geldpotten zijn regionaal opgesplitst dus moet je een ander station in Wallonië vermelden dat vernieuwd zou moeten worden. Ik ben benieuwd of binnen een paar jaar deze werf wordt stilgelegd wegens geen geld zoals Gent. De grondstoffenprijzen zijn immers aan het stijgen.