trainlovertje schreef: ↑08 okt 2021, 15:13
Mijn argwaan tov het trambusidee is zeker afgenomen, omdat het principieel uitgangspunt voor de werkgroep is dat de trambussen snel genoeg kunnen rijden (maximumsnelheden van minimum 90 km/h is een vereiste op snelwegen, trambusconstructeurs werken hieraan) en men streeft naar 100% eigen bedding, zoals men ook in het buitenland kent. Of dat er ook daadwerkelijk zo komt, kan niemand met zekerheid bevestigen, dus dat blijft afwachten op politiek antwoord.
Vooralsnog is het allerminst zeker dat er elektrische dubbelgelede bussen zullen komen die sneller kunnen dan de huidige 72 km/h. De "vrije baan" is ook nog weinig zeker, behalve dan dat het de bedoeling is om op de N702, de N76 en de E314 over de pechstrook te rijden. Niettemin kan men al wel exact aangeven dat de rijtijd van Hasselt naar Overpelt Ziekenhuis 45,5 min. wordt.
Het knooppuntenmodel, dat een van de uitgangspunten van Spartacus was, is volledig opgegeven. Dat is ook niet zo vreemd, want in de Werkvennootschap is de OV-kennis beperkt en blijkt men ook niet te weten hoe aansluitingen nu precies werken. Maar ook vanuit de opdrachtgever vindt men dit blijkbaar niet belangrijk: de Werkvennootschap voert immers maar uit.
Bij de Werkvennootschap gaf men wel toe dat sneltram en knooppuntenmodel attractiever zijn en dat met de trambus de benodigde modal shift lager zal zijn, maar dat neemt men blijkbaar voor lief.
De trambussen zouden 15 jaar moeten meegaan, maar dat lijkt nogal aan de hoge kant voor intensief en met hoge snelheden gebruikt materieel.
Lijn 3 gaat maar tot Overpelt Ziekenhuis rijden want zowel Lommel als Pelt eisen een rechtstreekse verbinding met Hasselt. Omdat men met een halfuurdienst (de kwartierdienst is pas vanaf Helchteren) niet kan kiezen, krijgt niemand iets. De reiziger speelt hier blijkbaar geen rol.
Groetjes,
Rian