werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4532
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: in stations

Bericht door overweg13 »

groentje schreef: 29 apr 2021, 14:52 Een verdubbeling van lijn 21 zit er wellicht nog niet in?
Dat zou de noodzaak voor een derde perronspoor in Sint-Truiden meteen opheffen.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 6473
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Toch fel verminderen. Maar een intensief gebruikt enkelspoor heeft voldoende uitwijkmogelijkheden nodig.
jan_olieslagers
Berichten: 1909
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Als er een perronspoor wordt afgebouwd, dan lijkt het me weinig waarschijnlijk dat er "in volle baan" gaat bijgebouwd worden.
Ofwel is alles naar wens , dan doet men niets.
Of anders ziet men een tekort, dan bouwt men bij.
Of men ziet een teveel, dan bouwt men af.

Beide laatste opties onder voorbehoud van budget.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 1356
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 29 apr 2021, 18:38 Als er een perronspoor wordt afgebouwd, dan lijkt het me weinig waarschijnlijk dat er "in volle baan" gaat bijgebouwd worden.
Ofwel is alles naar wens , dan doet men niets.
Of anders ziet men een tekort, dan bouwt men bij.
Of men ziet een teveel, dan bouwt men af.

Beide laatste opties onder voorbehoud van budget.
Die laatste zin is belangrijk en waarschijnlijk de doorslaggevende factor.

Het punt is dat men ook een breder, ruimer en dus aangenamer perron wil in Sint-Truiden. Daarvoor zal spoor 3 moeten wijken. Infrabel kan zo opeens weer wat centjes besparen, want de wissels naar spoor 3 moeten niet meer onderhouden worden. Twee vliegen in één klap, moeten ze daar denken.
We hebben ondertussen wel geleerd dat wanneer Infrabel iets afbreekt het dat niet noodzakelijk doet omdat het een luxeprobleem heeft, maar vaak omwille van kostenefficiëntie. Vandaar mijn bezorgdheid: wordt lijn 21 een nog vertragingsgevoeligere lijn dan het nu al is?
Locomotief 5175
Berichten: 331
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: werken: in stations

Bericht door Locomotief 5175 »

Volgens de trein-tram forum, gaat de vervanging van de oude stationgebouw in Kortrijk afgevoerd samen met Torhout ? is dat waar ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
trainlovertje
Berichten: 1356
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Locomotief 5175 schreef: 03 mei 2021, 11:09 Volgens de trein-tram forum, gaat de vervanging van de oude stationgebouw in Kortrijk afgevoerd samen met Torhout ? is dat waar ?
Je bedoelt uitgevoerd, geloof ik? Of bedoel je totaal afbreken? Trouwens, mag het station van Kortrijk afgebroken worden of is dat een beschermd gebouw? Het station van Torhout ken ik niet goed genoeg.


Kleine anekdote: de splinternieuwe roltrap in het station van Hasselt aan perron 6/7 leek gisteravond al defect; er hing een blad omhoog 'Roltrap buiten dienst'. Tot dusver was die dus enkel goed voor de schijn tijdens het persmoment van vorige week...
joverwimp
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

trainlovertje schreef: 03 mei 2021, 12:55
Locomotief 5175 schreef: 03 mei 2021, 11:09 Volgens de trein-tram forum, gaat de vervanging van de oude stationgebouw in Kortrijk afgevoerd samen met Torhout ? is dat waar ?
Je bedoelt uitgevoerd, geloof ik? Of bedoel je totaal afbreken? Trouwens, mag het station van Kortrijk afgebroken worden of is dat een beschermd gebouw? Het station van Torhout ken ik niet goed genoeg.


Kleine anekdote: de splinternieuwe roltrap in het station van Hasselt aan perron 6/7 leek gisteravond al defect; er hing een blad omhoog 'Roltrap buiten dienst'. Tot dusver was die dus enkel goed voor de schijn tijdens het persmoment van vorige week...
Benieuwd wanneer die roltrap terug werkt. In Brussel-Zuid is de roltrap in de centrale corridor naar spoor 9 al een jaar defect (altans nog een maand geleden).
groentje
Berichten: 6473
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Ik hoop dat het stationsgebouw Kortrijk mag blijven staan. De perrons moeten uiteraard grondig vernieuwd worden, maar het stationsgebouw is mooi, en lijkt me in een behoorlijke staat te verkeren.
Locomotief 5175
Berichten: 331
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: werken: in stations

Bericht door Locomotief 5175 »

Stationgebouw Kortrijk is van 1956. Voor mij mag die blijven staan, volgens de planning zal die afgebroken worden en de nieuwe zal boven de sporen komen, Maar die is afgevoerd wegens geen geld ! De perrons zal zeker vernieuwen en ophogen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie