gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door Shrek »

Ik denk niet dat je aan een vaccin geraakt zonder Eid
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door JHS2013 »

Zolang je een rijksregisternummer hebt zou je er een moeten krijgen, toch?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door Shrek »

Ze controleren dat via je EID, die verplegers hebben geen andere manieren om identiteitscontrole te doen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door rdv »

profke schreef: 17 mar 2021, 19:15
rdv schreef: 17 mar 2021, 12:48 En dan zijn er idd nog veel mensen die geen e-id hebben.
please elaborate:

wie kan nu nog zeggen geen eid te hebben?
buitenlanders, allicht, maar verder?
Een aantal categorieën waar ik zo direct aan denk zijn buitenlandse toeristen, Belgen die in het buitenland wonen (zoals Kika), mensen met een beperkte verblijfsvergunning (buitenlands studenten bvb), buitenlandse werknemers zonder vast verblijf in België (maar die hier wel volledige werkweken zijn bvb ambtenaren van de Europese instellingen, werknemers van buitenlandse bedrijven die tijdelijk gedetacheerd zijn), kinderen onder de 12 (kids-id's hebben geen chip etc.).

Dat zal niet het gros van de treinreizigers uitmaken, maar als ik eens op een trein naar Brugge zit die aansluiting geeft op een Eurostar, bvb. op een vrijdagavond, valt het mij op dat er heel veel Britse toeristen meerijden. Idem op de Brussels Airport treinen, ik denk dat er meer niet-Belgen op die treinen zitten dan Belgen.

Als je met een defecte e-id zit, of je bent je ID-kaart kwijt, dan moet je ook een tweetal weken wachten op een nieuwe.
Laatst gewijzigd door rdv op 17 mar 2021, 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 17 mar 2021, 20:20 Ze controleren dat via je EID, die verplegers hebben geen andere manieren om identiteitscontrole te doen.
Je rijksregisternummer staat op je identiteitskaart, normaal gezien kunnen de mensen aan het onthaal van de vaccinatiecentra dat ook intikken i.p.v. in te lezen.
Ook de tbg's trouwens kunnen dat gewoon intikken om je ticket op te halen, maar ik denk dat geen enkele tbg dat weet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door Shrek »

Maar dat zijn niet de mensen die een gratis vaccinatie-pas nodig hebben.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door rdv »

@Shrek - daar gaat het volgens mij niet meer over (we zijn een beetje afgeweken nadat Terminus voorstelde om vervoerbewijzen op e-id te zetten).

Ik hoop dat ze een deel van de categorieën die ik opnoemde wel een vaccin gaan geven. Bvb, sommige van die buitenlandse studenten zijn hier meerdere jaren (doctoraatsstudenten bvb). In veel gevallen betalen ze hier zelfs belastingen. Soit, nu gaan we heel ver off-topic.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door kika »

profke schreef: 17 mar 2021, 19:15 please elaborate:

wie kan nu nog zeggen geen eid te hebben?
buitenlanders, allicht, maar verder?
Er zijn er al een boel opgenoemd, maar nog niet allemaal.
* 10 jaar geldig, laatste in 2014 afgeleverd (vooral via ambassades e.d.).
* Je *hoeft* het elektronische deel helemaal niet te activeren. De laatste keer dat ik de mijne vernieuwde keek de dame van de ambassade wel raar en vroeg 2x of ik het echt niet wilde, dus vermoedelijk niet al te grote groep
* voor niet-Belgen bestaat de elektronische Vreemdelingenkaart, wat nu wat lastig is om aan te vragen, mensen die ik persoonlijk ken weten meestal niet eens van het bestaan. De meesten hebben trouwens wel een rijksregisternummer, tenminste als je bent ingeschreven (bevolking bvb.).
* er bestaat ook nog het BIS-nummer, als je wel in Belgie woont/werkt, maar niet ingeschreven staat - of dat die werkt: betwijfel het.

Maar hey, wat een gedoe om -zo goed als- niets:
rvd schreef:Ook de tbg's trouwens kunnen dat gewoon intikken om je ticket op te halen, maar ik denk dat slecht een handvol tbg's dat weet.
Zullen we weer over treinen, biljetten en meer gerelateerde dingen praten?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door JHS2013 »

Kleine addendum, helaas ook OT: het is overigens lastig om aan een eid te komen als nieuwe Belg (lees: al de eerder voornoemde categoriën en arbeidsmigranten). Dat kan tot 8 maanden duren. Goed, dat zal een minieme fractie van de gevaccineerden zijn
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 17 mar 2021, 22:41
profke schreef: 17 mar 2021, 19:15 wie kan nu nog zeggen geen eid te hebben?
buitenlanders, allicht, maar verder?
* voor niet-Belgen bestaat de elektronische Vreemdelingenkaart, wat nu wat lastig is om aan te vragen, mensen die ik persoonlijk ken weten meestal niet eens van het bestaan. De meesten hebben trouwens wel een rijksregisternummer, tenminste als je bent ingeschreven (bevolking bvb.).
Het is voor buitenlanders die in België wonen, in ieder geval voor EU-burgers, niet verplicht om een elektronische verblijfskaart te hebben (*). Als je die niet wilt, krijg je gratis een papieren attest met je foto en je adres erop. Heb ik ook een tijdje gehad.

Groetjes,
Rian

(*) Vroeger stelde België die verplicht (d.w.z. de kartonnen voorganger) maar na een uitspraak van het Europese Hof van Justitie ging dat niet meer.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door rdv »

Conclusie van het verhaal: we gaan verder moeten met papieren tickets en papieren passen ;) Toch als we niet te veel (potentiël) reizigers willen uitsluiten.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door joverwimp »

Het vaccinatiebiljet is er.
Op een automaat is het even zoeken => rubriek 'promoties'.
Het gros van de Belgen neemt zelden of nooit de trein en zal daar moeite mee hebben. Zeker senioren.
Je kan misschien een oude tante plezieren om het in haar plaats te doen. Dat kan ook zonder papieren biljet, op haar identiteitskaart; je moet enkel haar nationaal nummer vragen.

Tot mijn verbazing bevindt een op drie centra zich op minder dan 1km van een station; de lijst wordt opgesomd onder
www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-rail ... ion-ticket
Zelfs Bastogne-Nord wordt vermeld, een spijtige vergissing.
Bijlagen
vaccinatiebiljet.jpg
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door apestaart »

Op die lijst staat voor vaccinatiecentrum Pacheco dat men in Brussel-Congres kan uitstappen maar er stoppen misschien met moeite maar 2 of 3 treinen per dag aan dat station dus als alternatief zou men beter in Brussel-Noord uitstappen.
Men houdt blijkbaar geen rekening dat er weinig treinen stoppen in Brussel-Congres. :x
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door Steven »

Congres heeft 2 treinen per uur op weekdagen, net als Kapellekerk.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: gratis-met-de-trein-naar-vaccinatiecentrum

Bericht door groentje »

Kapellekerk wordt maar 1x/u/richting wordt bediend (door de 175*), Congres ziet inderdaad 2x/u treinen (zowel 175* als 195*).
Plaats reactie