Doorloopkop in MS96 niet meer toegankelijk

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Doorloopkop in MS96 niet meer toegankelijk

Bericht door Dieselfreak »

Ik ga in een Deense Neus meestal in het kleine compartimentje aan het einde zitten, waar de deur naar de stuurpost/doorloopkop zit. Vele jaren geleden kon je, als er meerdere stellen gekoppeld waren, via die deur dikwijls naar het andere stel gaan. Tegenwoordig is die deur echter zo goed als altijd op slot, kun je dus het aangekoppelde stel niet meer bereiken zonder de trein te verlaten. Hoe komt dit? Of is dat alleen op bepaalde lijnen, is de doorloopkop op sommige verbindingen toch nog toegankelijk? De laatste maanden spoor ik vrijwel alleen nog tussen Kortrijk en Gent.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Doorloopkop in MS96 niet meer toegankelijk

Bericht door jens123 »

Is 1 van de COVID maatregelen. Stuurposten mogen niet meer gedraaid worden ivm de hygiëne.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Doorloopkop in MS96 niet meer toegankelijk

Bericht door CursorX »

Dieselfreak schreef: 10 mar 2021, 20:38 Ik ga in een Deense Neus meestal in het kleine compartimentje aan het einde zitten, waar de deur naar de stuurpost/doorloopkop zit. Vele jaren geleden kon je, als er meerdere stellen gekoppeld waren, via die deur dikwijls naar het andere stel gaan. Tegenwoordig is die deur echter zo goed als altijd op slot, kun je dus het aangekoppelde stel niet meer bereiken zonder de trein te verlaten. Hoe komt dit? Of is dat alleen op bepaalde lijnen, is de doorloopkop op sommige verbindingen toch nog toegankelijk? De laatste maanden spoor ik vrijwel alleen nog tussen Kortrijk en Gent.

Dit kadert in de Corona maatregelen. Als de trein gepoetst wordt en de deuren/stuurposten zijn gedraaid kunnen deze niet ontsmet worden. Dus nu laat men de stuurposten zoals ze zijn om ze regelmatiger en gemakkelijker te kunnen poetsen. Nadat de hele pandemie voorbij is zal dus ook dat weer normaal worden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Doorloopkop in MS96 niet meer toegankelijk

Bericht door Dieselfreak »

CursorX schreef: 10 mar 2021, 20:43Dus nu laat men de stuurposten zoals ze zijn om ze regelmatiger en gemakkelijker te kunnen poetsen. Nadat de hele pandemie voorbij is zal dus ook dat weer normaal worden.
Zal je dan dus weer van het ene stel naar het andere kunnen gaan?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Doorloopkop in MS96 niet meer toegankelijk

Bericht door rdv »

Maar dat heeft toch ook als gevolg dat de bijkomende mobiele kuisploegen niet meer doorkunnen naar het volgende stel? En er dus minder gepoetst kan worden?
Of hoe een anti-covid maatregel COVID in de hand kan werken.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Doorloopkop in MS96 niet meer toegankelijk

Bericht door Klassiekje »

Dat kan in een Break, Sprinter, ... toch ook niet.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Doorloopkop in MS96 niet meer toegankelijk

Bericht door JHS2013 »

rdv schreef: 11 mar 2021, 12:42 Maar dat heeft toch ook als gevolg dat de bijkomende mobiele kuisploegen niet meer doorkunnen naar het volgende stel? En er dus minder gepoetst kan worden?
Of hoe een anti-covid maatregel COVID in de hand kan werken.
Het probleem was juist dat de stuurposten niet gereinigd konden worden, hoewel dat minstens eens 24 uur voorzien was. De maatregel is een tijdje afgeschaft geweest en nu weer heringevoerd.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Doorloopkop in MS96 niet meer toegankelijk

Bericht door rdv »

Ik had het over de mobiele ploegen die de leuningen, tafels, drukknoppen etc. reinigen - reiniging van de voor reizigers toegankelijke gedeelten dus.

Hoewel er meer en meer bewijs komt dat de overdracht via oppervlakten zeer beperkt is, dus men kan zich de vraag stellen of die mobiele ploegen nog zinvol zijn.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Doorloopkop in MS96 niet meer toegankelijk

Bericht door Dieselfreak »

Ondertussen is de doorloopkop dikwijls weer toegankelijk.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie