MEHANO HLD-77.

Alles over modelspoor
Erik.72

MEHANO HLD-77.

Bericht door Erik.72 »

All,

Ben momenteel (in volle Coronacrisis...) begonnen met een eigen treintafel. Een jongensdroom die nu eindelijk uitkomt?!
Op deze baan, met als thema een 3-landenpunt in de jaren '90 treffen we ook een HLD-loc type 77 aan.

Deze is afkomstig van Mehano, is voorzien om digitaal te rijden doch rijdt bij ons ook bijzonder vlot op een analoge Märklin baan. Tot gisterenavond, het licht plots uitging én er een onmiskenbare 'verbrande' geur thv het draaistel met sleepcontact waarneembaar was.

Zoals jullie wellicht merken ben ik dus een beginnende modelbouwer én ben derhalve nog op zoek naar massa's ervaring!

Wie kan mij méér vertellen m.b.t. dit voorval én waar/bij wie kan ik terecht voor een herstelling van dit probleem. Gegeven is immers dat deze locomotief de voorbije weken steeds perfect zijn ding deed op onze baan, dit in alle omstandigheden (mét sleep/langdurige inzet etc.).

Alvast bedankt voor jullie reply!!

Groeten,
Erik.72/2560-KESSEL.
X150
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2020, 18:04

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door X150 »

Eerst even testen of de moter het nog doet. Hoe kap er af halen zie je de moter zitten even rechtstreeks aan een 9volt baterij leggen draait deze nog dan zou het kunnen dat de decoder het begeven heeft .
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, electronica doet het en doet het en doet het - en dan klapsplots niet meer. Zo was het ook met mijn wasmachine en met mijn diepvriezer (en met mijn ex :( )

Terecht is gesteld dat de eerste vraag luidt: is het de motor die niet meer meespeelt, dan wel de electronica?
Nu ken ik wel iets van electronica, maar weinig tot niets van de ingewanden van modeltreinen.

De "kenmerkende" geur en bijhorend rookwolkje laten veronderstellen dat er iets de geest heeft gegeven in de electronica, waarop dan een zekering of zoiets de stroomkring onderbroken heeft.

Mijn suggestie:
1/ diagnose scherper stellen
2/ vervang wat defect is, bij voorkeur door iets stevigers, dat houdt het hopelijk wat langer uit

Maar dat is met heel veel voorbehoud.

Enne, tussen haakjes: welgekomen op dit forum! Alleen vrees ik dat er hier niet zo veel modelspoorders rondhangen, misschien is er wel een geschikter forum te vinden?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 14 nov 2020, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door Steven »

HLE21 schreef: 08 mar 2021, 22:37
jan_olieslagers schreef: 14 nov 2020, 20:22 (en met mijn ex :( )
XXXXX
HLE21 mag ik vragen om u aan de forumregels te houden. Geen persoonlijke opmerkingen van die aard. Daarvoor kan je plaatsen vinden op facebook of HLN.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door HLE21 »

Steven schreef: 08 mar 2021, 22:47
HLE21 schreef: 08 mar 2021, 22:37
jan_olieslagers schreef: 14 nov 2020, 20:22 (en met mijn ex :( )
XXXXX
HLE21 mag ik vragen om u aan de forumregels te houden. Geen persoonlijke opmerkingen van die aard. Daarvoor kan je plaatsen vinden op facebook of HLN.
Sorry, was het vergeten, maar dit is mijn mening
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door HLE21 »

Steven schreef: 08 mar 2021, 22:47
HLE21 schreef: 08 mar 2021, 22:37
jan_olieslagers schreef: 14 nov 2020, 20:22 (en met mijn ex :( )
XXXXX
HLE21 mag ik vragen om u aan de forumregels te houden. Geen persoonlijke opmerkingen van die aard. Daarvoor kan je plaatsen vinden op facebook of HLN.
En iedereen mag zijn eigen mening geven, dat heb ik dus ook gedaan.
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door Shrek »

HLE21 schreef: 08 mar 2021, 23:02 En iedereen mag zijn eigen mening geven, dat heb ik dus ook gedaan.
Als jouw mening in strijd is met onze forumregels (zie viewtopic.php?f=2&t=6084 ) mag je die elders gaan geven, maar niet hier.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door HLE21 »

Shrek schreef: 09 mar 2021, 07:39
HLE21 schreef: 08 mar 2021, 23:02 En iedereen mag zijn eigen mening geven, dat heb ik dus ook gedaan.
Als jouw mening in strijd is met onze forumregels (zie viewtopic.php?f=2&t=6084 ) mag je die elders gaan geven, maar niet hier.
Niet hier? Waar dan wel?
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door Shrek »

HLE21 schreef: 09 mar 2021, 10:19
Shrek schreef: 09 mar 2021, 07:39
HLE21 schreef: 08 mar 2021, 23:02 En iedereen mag zijn eigen mening geven, dat heb ik dus ook gedaan.
Als jouw mening in strijd is met onze forumregels (zie viewtopic.php?f=2&t=6084 ) mag je die elders gaan geven, maar niet hier.
Niet hier? Waar dan wel?
Je mag op straat gaan staan met een bordje of een betoging organiseren, maar hier op het forum worden persoonlijke aanvallen of beledigingen wel gecensureerd.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door HLE21 »

Shrek schreef: 09 mar 2021, 10:22
HLE21 schreef: 09 mar 2021, 10:19
Shrek schreef: 09 mar 2021, 07:39
Als jouw mening in strijd is met onze forumregels (zie viewtopic.php?f=2&t=6084 ) mag je die elders gaan geven, maar niet hier.
Niet hier? Waar dan wel?
Je mag op straat gaan staan met een bordje of een betoging organiseren, maar hier op het forum worden persoonlijke aanvallen of beledigingen wel gecensureerd.
Wat zijn we weer grappig hé?
Ik zal mijn eigen mening blijven geven hoor.
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door Steven »

HLE21, gelieve respect te hebben voor andere zoals andere dat hebben voor u. Indien u dat niet aanstaat ben je hier niet op je plaats. Je hebt al een eerste waarschuwing. Dat is tevens ook de laatste waarschuwing.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door HLE21 »

Steven schreef: 09 mar 2021, 13:29 HLE21, gelieve respect te hebben voor andere zoals andere dat hebben voor u. Indien u dat niet aanstaat ben je hier niet op je plaats. Je hebt al een eerste waarschuwing. Dat is tevens ook de laatste waarschuwing.
Als hij moeilijk begint de toen moet ik nog respect hebben?
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door Steven »

HLE21 je bent hier actief sinds vorige maand en meerdere mensen klagen over je schrijfstijl. Dus ipv andere met de vinger te wijzen ...
Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken. Je hebt respect voor iedereen en volgt de huisregels. Als andere de huisregels niet volgen is het ook onze taak hen er op te wijzen als we het vaststellen. Aan jou dus de keuze.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door HLE21 »

Steven schreef: 09 mar 2021, 16:36 21 je bent hier actief sinds vorige maand en meerdere mensen klagen over je schrijfstijl. Dus ipv andere met de vinger te wijzen ...
Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken. Je hebt respect voor iedereen en volgt de huisregels. Als andere de huisregels niet volgen is het ook onze taak hen er op te wijzen als we het vaststellen. Aan jou dus de keuze.
Ik heb ook meerdere PB's gekregen met het bericht dat hij een verzuurt persoon is, maar goed...
Op deze forum letten ze veel op fouten, maar zij maken nooit fouten precies.
En wat is er mis met mijn schrijfsteil?
Zolang er zuur word gereageerd, reageer ik zuurder terug punt uit
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: MEHANO HLD-77.

Bericht door trainfreak »

HLE21 schreef: 09 mar 2021, 16:41
Steven schreef: 09 mar 2021, 16:36 21 je bent hier actief sinds vorige maand en meerdere mensen klagen over je schrijfstijl. Dus ipv andere met de vinger te wijzen ...
Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken. Je hebt respect voor iedereen en volgt de huisregels. Als andere de huisregels niet volgen is het ook onze taak hen er op te wijzen als we het vaststellen. Aan jou dus de keuze.
Ik heb ook meerdere PB's gekregen met het bericht dat hij een verzuurt persoon is, maar goed...
Op deze forum letten ze veel op fouten, maar zij maken nooit fouten precies.
En wat is er mis met mijn schrijfsteil?
Zolang er zuur word gereageerd, reageer ik zuurder terug punt uit
We zitten hier niet op een school en zijn zeker niet de strengste qua fouten maken, maar als iemand je wil verbeteren, moet je daar wel tegenkunnen.
Als we elkaar niet meer zouden verbeteren, dan ben ik eens benieuwd hoe het forum er over vijf jaar uit zal zien.
Volgens je profiel ben je 33 jaar, maar aan je schrijfstijl en je reacties zou je dat niet zeggen.

Ik ga er ook geen woorden meer aan vuil maken.
Je weet wat je te doen staat als je wil blijven (je aan de forumregels houden, en wat respect tonen naar elkaar dus).
Gesloten