Omroepberichten in stations
Omroepberichten in stations
Hallo,
Als ik soms de trein neem, hoor ik soms de volgende omroep bericht (het is maar een voorbeeld):
De IC-trein naar Charleroi-Zuid van 14:55 spoor 23. Reizigers naar Nijvel mogen niet instappen in de laatste twee rijtuigen
Dat laatste snap ik niet: waarom mogen die reizigers daar niet instappen?
Als ik soms de trein neem, hoor ik soms de volgende omroep bericht (het is maar een voorbeeld):
De IC-trein naar Charleroi-Zuid van 14:55 spoor 23. Reizigers naar Nijvel mogen niet instappen in de laatste twee rijtuigen
Dat laatste snap ik niet: waarom mogen die reizigers daar niet instappen?
Ciao Ciao
Re: Omroepberichten in stations
De laatste 2 rijtuigen komen in Nijvel niet aan het perron. Het probleem is niet zozeer het instappen natuurlijk, maar je kan in Nijvel niet uitstappen uit die rijtuigen. Door te zeggen dat je er niet mag instappen wil men vermijden dat reizigers naar Nijvel zich in die rijtuigen gaan zetten.4017-4018 schreef: ↑09 mar 2021, 10:34 Hallo,
Als ik soms de trein neem, hoor ik soms de volgende omroep bericht (het is maar een voorbeeld):
De IC-trein naar Charleroi-Zuid van 14:55 spoor 23. Reizigers naar Nijvel mogen niet instappen in de laatste twee rijtuigen
Dat laatste snap ik niet: waarom mogen die reizigers daar niet instappen?
Re: Omroepberichten in stations
Ow zo oké, bedankt voor de verduidelijkingShrek schreef: ↑09 mar 2021, 10:36De laatste 2 rijtuigen komen in Nijvel niet aan het perron. Het probleem is niet zozeer het instappen natuurlijk, maar je kan in Nijvel niet uitstappen uit die rijtuigen. Door te zeggen dat je er niet mag instappen wil men vermijden dat reizigers naar Nijvel zich in die rijtuigen gaan zetten.4017-4018 schreef: ↑09 mar 2021, 10:34 Hallo,
Als ik soms de trein neem, hoor ik soms de volgende omroep bericht (het is maar een voorbeeld):
De IC-trein naar Charleroi-Zuid van 14:55 spoor 23. Reizigers naar Nijvel mogen niet instappen in de laatste twee rijtuigen
Dat laatste snap ik niet: waarom mogen die reizigers daar niet instappen?
Ciao Ciao
Re: Omroepberichten in stations
Ik merk overigens wel dat die data niet altijd even correct is. In Weerde heeft men lange tijd aan spoor 3 aangekondigd dat men in de laatste 3 rijtuigen niet mag uitstappen, terwijl eigenlijk zelfs de laatste (nipt) volledig aan het perron staat. Die ene keer dat een treinbegeleider ook effectief de deuren afsloot waren er een twintigtal reizigers die vast zaten zonder enige echte reden. Na meerdere malen klagen werd dat verbeterd voor 1 van de S1 diensten, maar niet allemaal.
Volgens mij kwam dit doordat het sein van de wissels voor het perron als beginpunt genomen werd voor de lengte van het perron, in plaats van de effectieve lengte van het perron. Of misschien is het zo dat men voor de lengte van een perron geen rekening kan houden met verschillende lengtes afhankelijk van de rijrichting (is ook wel vreemd op zich) en voor de kortste lengte van de twee is gegaan, los van het feit dat de andere richting slechts zelden zal voor komen.
Volgens mij kwam dit doordat het sein van de wissels voor het perron als beginpunt genomen werd voor de lengte van het perron, in plaats van de effectieve lengte van het perron. Of misschien is het zo dat men voor de lengte van een perron geen rekening kan houden met verschillende lengtes afhankelijk van de rijrichting (is ook wel vreemd op zich) en voor de kortste lengte van de twee is gegaan, los van het feit dat de andere richting slechts zelden zal voor komen.
-
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Omroepberichten in stations
Zo zijn er nog van die zaken : bvb: de eerste klasse bevindt zich in het vijfde rijtuig. En dan komt er een combinatie desiro binnengereden ipv een bvb een stam M5
Re: Omroepberichten in stations
Dat soort berichten heb ik ook nog lang geweten voor station Jette, ook al waren de volledige perrons daar al maandenlang opnieuw beschikbaar na de renovatie. Ik meen dat het wel vrij snel in orde was toen ik het gemeld heb, geen idee wat de normale procedure is en of iemand dat echt actief opvolgt.
Wat is trouwens de reden in Nijvel, dat toch lange perrons heeft? Werkzaamheden?
Wat is trouwens de reden in Nijvel, dat toch lange perrons heeft? Werkzaamheden?
Re: Omroepberichten in stations
Er is niks in Nijvel, ik heb dat gezegd om het omroep bericht te kunnen formuleren.Steve schreef: ↑09 mar 2021, 15:45 Dat soort berichten heb ik ook nog lang geweten voor station Jette, ook al waren de volledige perrons daar al maandenlang opnieuw beschikbaar na de renovatie. Ik meen dat het wel vrij snel in orde was toen ik het gemeld heb, geen idee wat de normale procedure is en of iemand dat echt actief opvolgt.
Wat is trouwens de reden in Nijvel, dat toch lange perrons heeft? Werkzaamheden?
Ciao Ciao
-
- Berichten: 3546
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Omroepberichten in stations
Zo'n berichten zijn er bv. wel aangaande Haren, waar de perrons maar juist lang genoeg zijn voor drie rijtuigen. De S5 met zijn twee stelletjes duikbril moet dus het achterste rijtuig ontoegankelijk hebben, aldaar. En als ik het goed begrijp kan bv. in een Desiro iedere deur apart worden ge(des)activeerd, maar in een duikbril kan dat niet, daar gaat het openen van deuren altijd voor alle deuren van 1 kant van de hele trein.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 09 mar 2021, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Omroepberichten in stations
Het ging inderdaad om een voorbeeld. Hopelijk is het nu duidelijk tot wat het moet dienen voor 4017-4018?
Re: Omroepberichten in stations
Kan een treinbegeleider bij elk type materieel de deuren van een bepaald rijtuig vergrendelen bij een stop in een bepaald station? Ik vermoed dan dat dit enkel vanuit het rijtuig zelf kan?
Re: Omroepberichten in stations
Bij een desiro kan men vanuit elke stuurpost kiezen welk deel van de trein in een volgende halte gesloten deuren heeft. Op ouder materieel kan dat doorgaans van het rijtuig zelf. Al zijn er uitzonderingen. Bij de reeks 800 bestaat een schakelaar waarbij je de deuren van een bepaald stel kan deactiveren (wel enkel mogelijk vanaf 2 stellen 800 uiteraard).
-
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Omroepberichten in stations
Het perron II (richting Brussel -> Charleroi) is effectief te kort voor de langste samenstellingen die daar rijden (2 HLE + 9 M6).Steve schreef: ↑09 mar 2021, 15:45 Dat soort berichten heb ik ook nog lang geweten voor station Jette, ook al waren de volledige perrons daar al maandenlang opnieuw beschikbaar na de renovatie. Ik meen dat het wel vrij snel in orde was toen ik het gemeld heb, geen idee wat de normale procedure is en of iemand dat echt actief opvolgt.
Wat is trouwens de reden in Nijvel, dat toch lange perrons heeft? Werkzaamheden?
Re: Omroepberichten in stations
Ah kijk, het voorbeeld blijkt dan toch nog een band met de realiteit te hebben.
- trainfreak
- Berichten: 2627
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Omroepberichten in stations
Toen ik vroeger nog pendelde naar Haren zat ik altijd in het 4e rijtuig, maar stapte ik uit aan de deur het meeste naar het midden. Dan kwam ik in Haren net rechtover de trap aan.jan_olieslagers schreef: ↑09 mar 2021, 15:53 Zo'n berichten zijn er bv. wel aangaande Haren, waar de perrons maar juist lang genoeg zijn voor drie rijtuigen. De S5 met zijn twee stelletjes duikbril moet dus het achterste rijtuig ontoegankelijk hebben, aldaar.
Volgens mij moet het net lukken om met alle deuren van 2 stellen duikbril net aan het perron te komen.
In Haren heb ik er af en toe wel eens in de berm zien uitstappen
(Een paar weken geleden klonk de mededeling in Mechelen dat reizigers voor Haren niet mochten instappen in het laatste rijtuig, hoewel er maar twee waren (dus 1 stelletje).)