Desiro op IC's

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Desiro op IC's

Bericht door jan_olieslagers »

Mij lijkt het vooral dat de keuze "neem ik de trein, of neem ik de bus, of ga ik te voet, of haal ik die Harley-Davidson nog eens van stal" door slechts weinigen gemaakt wordt op basis van "comfort". Tenslotte zal geen trein of bus of vliegtuig ooit het comfort en de privacy bieden die we vandaag zo normaal vinden in de eigen automobiel. Het wil me voorkomen dat jan/mieke met de pet vooral let op betrouwbaarheid en beschikbaarheid, voor een gegeven traject.

Als ik ooit een trein afhuur voor een feestje met vrienden en liefjes en kennissen dan mag het geld kosten, en dan zal ik inderdaad pluchen zetels verlangen en airco en kortgerokte serveusekes met duizelingwekkend decolleté :) - maar om naar het werk te gaan of om te gaan winkelen of op familiebezoek te gaan of voor een weekendje uit liggen de normen anders. De uitbreiding van de frekwenties/amplitudes vind ik een zeer lovenswaardige keuze, laat ons maar hopen dat de reizigersaantallen inderdaad toenemen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 24 jan 2021, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Desiro op IC's

Bericht door Wouterh12 »

Paul schreef: 24 jan 2021, 20:02 Desiro's zijn prachtig voor korte ritten, maar als je daar (meer dan) een uur moet inzitten (bv. Sint-Niklaas - Leuven, wat ik geregeld doe, bijna een uur en een kwart) is het een kwelling, vind ik. Ik ben altijd blij als ik dan een break voorgeschoteld krijg ipv. een desiro.

Paul
Lijkt me fair. Het probleem op korte ritten komt allicht door de zetels, die niet erg comfortabel zijn op lange ritten?
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Desiro op IC's

Bericht door Terminus »

overweg13 schreef: 24 jan 2021, 19:38 Ik vind ook dat in desiro's elementair comfort ontbreekt, maar wij zijn natuurlijk treinliefhebbers en -kenners en ik moet zeggen dat ik soms echt verbaasd sta over medereizigers die je hun tevredenheid hoort uitspreken over desiro's, duikbrillen, mw41 en meer van die. Blijkbaar hanteren we compleet verschillende normen van de doorsneereiziger of de toevallige klant. We hebben vaker de neiging historische vergelijkingen te maken (vroeger was alles beter), technische aspecten te benadrukken (de echte kenners) of ons blind te staren op comfortelementen die er voor de meeste reizigers niet toe doen. (Ik denk o.a. aan Marc Reynebeau die enkele jaren in een column een lofzang zong op de desiro's omdat hij sinds de invoering nooit meer heeft hoeven te staan.) Voor alle duidelijkheid: ik ben niet plots een desirofan geworden.
Wanneer ik in het weekend van Mechelen naar Antwerpen reis, kies ik bewust voor de Benelux.
Ook in de week heb ik al eens een "IC" met Desiro's laten rijden, omdat 10 minuten later "de luchthaven" zat met Breaks.

Maar inderdaad... ik herinner me ook al eens met 2 verschillende vriendengroepen in een IC met Desiro's gereisd te hebben. Een keer tussen SInt-Niklaas en Berchem, een keer tussen Brussel-Zuid en Mechelen. Toen ik zei dat dat dit materieel eigenlijk niet thuis hoorde op een IC, begrepen ze me niet. Voor hen had onze trein alles wat een moderne trein moest hebben: informatieschermen, airco, mogelijkheid om de fiets mee te nemen, vlotte opstap, ... De meerderheid lijkt inderdaad tevreden met dit comfort? Het zijn enkel de mensen voor wie het iets meer mag zijn, lange trajecten hebben of een ticket eerste klasse hebben, die de Desiro's minder zien zitten? Jammer.

Ik heb anderhalf jaar geleden ook eens de vraag gesteld waarom in het weekend zoveel IC's met Desiro's reden. Het antwoord kwam deels overeen met wat eerder al min of meer te lezen viel: goed toegankelijk, fietsen kunnen mee, het materieel zit verspreid over het net, airco, informatieschermen, ... En dat dat tot de komst van de M7 (de fameuze bloktreinen vermoed ik dan) niet zou veranderen. Benieuwd of dat 'al' binnen 2 jaar is.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Desiro op IC's

Bericht door 260689 »

1x Desiro tussen Brussel-Zuid en Luxemburg. Is dat verantwoord? Het is niet voorzien, maar gebeurt wel ter vervanging van defect materiaal. Ik pas dan wel liever en wacht tot een uur later. Maar beter 1x desiro dan een volledige trein afgeschaft zien. 1 voordeel heb je, als die een 085xx is kan die automatisch al doorrijden naar Luxemburg ipv over te stappen in Arlon. En zo heeft alles zijn voor en nadelen. Maar mijn standpunt is ook, desiro's horen op de S/L verbindingen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Desiro op IC's

Bericht door Shrek »

Terminus schreef: 24 jan 2021, 20:53 Ik heb anderhalf jaar geleden ook eens de vraag gesteld waarom in het weekend zoveel IC's met Desiro's reden. Het antwoord kwam deels overeen met wat eerder al min of meer te lezen viel: goed toegankelijk, fietsen kunnen mee, het materieel zit verspreid over het net, airco, informatieschermen, ... En dat dat tot de komst van de M7 (de fameuze bloktreinen vermoed ik dan) niet zou veranderen. Benieuwd of dat 'al' binnen 2 jaar is.
En over kostprijs hebben ze niets gezegd?
Terminus schreef: 24 jan 2021, 20:53 Wanneer ik in het weekend van Mechelen naar Antwerpen reis, kies ik bewust voor de Benelux.
Is dat voor jou nu niet de slechtste overstap die je in ons land kan tegenkomen? :wink:
edelweiss
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: Desiro op IC's

Bericht door edelweiss »

Wij bezoeken graag steden en reizen bij voorkeur eerste klasse èn houden ervan naar buiten te kijken. Door de Desiro’s gaan wij liever met de wagen. Dit zal voorde NMBS niet meetbaar zijn, maar dat is ònze keuze. We hebben het dan over précoronatijd en weekenden.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Desiro op IC's

Bericht door apestaart »

In Nederland is dat ondenkbaar dat men sprinters (Nederlandse tegenhanger van Desiro treinen) zou inzetten op IC verbindingen van pakweg Maastricht-Amsterdam, die sprinters worden gebruikt zoals het moet nl als stoptreinen en voor niks anders.
De NMBS zou dus beter het voorbeeld van NS of andere vervoerders volgen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Desiro op IC's

Bericht door JHS2013 »

Ook in Nederland gebeurt het af en toe dat een “IC” in de Sprinterdienst komt en omgekeerd. Er is één IC-verbinding (tussen Leiden en Gouda) die tegenwoordig standaard met sprintermaterieel rijdt.

Ik vind de Desiro’s overigens prima all-round treinen en ook zeker niet ongeschikt voor IC-treinen. Sommige IC-verbindingen zijn m.i. ook alleen IC in naam. Dat ze niet voldoen voor de echt lange afstanden snap ik ook wel.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Desiro op IC's

Bericht door TimJ36 »

Ik vraag me af waarom er per se een onderscheid moet zijn tussen IC/L materiaal? Neem de SNCF TER 2N NG als voorbeeld, kan perfect worden ingezet op iets langere afstand zonder aan comfort in te boeten.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Desiro op IC's

Bericht door groentje »

TimJ36 dat geldt toch ook niet voor elk Frans materieel De rammelbakken van Lille naar Dunkerque, of de oudere treinen naar Amiens maken me droef te moede.
Ook ik ben minder geneigd om in het weekend te reizen omwille van de overdaad aan Desiro's. Voor korte afstanden vind ik ze ideaal, maar langere afstanden? Nee, toch niet. Een onaangename ervaring schrikt mensen ook af, als ze in panne hebben gestaan, of ze hebben een hele rit moeten rechtstaan, of zijn geradbraakt bij aankomst... Dat eerste gebeurt niet zo vaak met Desiro's (het is dan ook bij het modernste materieel dat de NMBS heeft), maar in het weekend wordt de capaciteit toch nog altijd onderschat. Het is in het weekend dat de grootste reizigersgroei was, maar als je de samenstellingen zou zien, zou je kunnen denken dat het nog de jaren '80 zijn...
Want eerlijk, Schrek, als ik 2 stelletjes als IC naar Antwerpen zie voorrijden, dan vraag ik me toch ook wel af of ze ooit de reizigers hebben geteld op die verbinding. In deze barre tijden natuurlijk iets minder, hoewel, maar ik heb al regelmatig mogen rechtstaan op deze verbinding. Zou niet minstens één serie met dubbeldekkers mogen rijden? Of desnoods met 3 of 4 Desiro's? De vraag is er.
Het is voor mij niet het platform, ook van een Desiro kan een aangename IC-trein gemaakt worden, maar omdat de NMBS geen subseries wil, zullen alle MR08 helaas puur voorstadsmaterieel blijven... De bicourante zouden nochtans een kanshebber kunnen zijn, die worden voornamelijk gebruikt op de Ardense lijnen (en voor P-treinen naar Noorderkempen), dat zijn vaak lange ritten waar je meestal ook niet met alle geweld zoveel mogelijk stoelen in moet proppen om iedereen mee te krijgen.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Desiro op IC's

Bericht door Terminus »

Shrek schreef: 24 jan 2021, 22:59
Terminus schreef: 24 jan 2021, 20:53 Ik heb anderhalf jaar geleden ook eens de vraag gesteld waarom in het weekend zoveel IC's met Desiro's reden. Het antwoord kwam deels overeen met wat eerder al min of meer te lezen viel: goed toegankelijk, fietsen kunnen mee, het materieel zit verspreid over het net, airco, informatieschermen, ... En dat dat tot de komst van de M7 (de fameuze bloktreinen vermoed ik dan) niet zou veranderen. Benieuwd of dat 'al' binnen 2 jaar is.
En over kostprijs hebben ze niets gezegd?
Terminus schreef: 24 jan 2021, 20:53 Wanneer ik in het weekend van Mechelen naar Antwerpen reis, kies ik bewust voor de Benelux.
Is dat voor jou nu niet de slechtste overstap die je in ons land kan tegenkomen? :wink:
Die laatste ritten naar Antwerpen dateren van voor corona, toen had ik in het weekend nog geen IC (met Desiro!) die voor mijn deur stopte, dus ging ik met de auto tot Mechelen. Maar dit volledig terzijde :)

Er stond in het antwoord niets in over kostprijs. Nu communicatiegewijs zou ik daar ook niet te veel nadruk op leggen, en wordt de uitleg airco-informatica-toegankelijkheid beter gepercipieerd :)
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Desiro op IC's

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik ga hier ook eens mijn mening geven: Ik vind de Desiro`s heel goede treinen. Ik vind dat de NMBS er gerust nog 200 meer had mogen bestellen zodat we eindelijk eens van die Breaks en AM 75 af geraken! Ik heb vorig jaar in volle hittegolf met temperaturen tot 40 graden met een mondmasker in een Break moeten zitten wat ik toen ronduit ONAANVAARDBAAR vond!!!

Ik heb vorig jaar ook een rit gemaakt met een Desiro tussen Namen en Bertrix wat toch een rit is van bijna 2 uur en dat viel toch goed mee.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Desiro op IC's

Bericht door Shrek »

Terminus schreef: 25 jan 2021, 16:45 toen had ik in het weekend nog geen IC (met Desiro!) die voor mijn deur stopte
Het feit dat hij daar stopt is natuurlijk wel het beste bewijs dat het een ICINO is (InterCity In Name Only) :mrgreen:
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Desiro op IC's

Bericht door Zwoopaman »

Lukas schreef: 25 jan 2021, 21:50 Hoi,

Ik ga hier ook eens mijn mening geven: Ik vind de Desiro`s heel goede treinen. Ik vind dat de NMBS er gerust nog 200 meer had mogen bestellen zodat we eindelijk eens van die Breaks en AM 75 af geraken! Ik heb vorig jaar in volle hittegolf met temperaturen tot 40 graden met een mondmasker in een Break moeten zitten wat ik toen ronduit ONAANVAARDBAAR vond!!!

Ik heb vorig jaar ook een rit gemaakt met een Desiro tussen Namen en Bertrix wat toch een rit is van bijna 2 uur en dat viel toch goed mee.

Lukas
Volledig akkoord, zo een break tijdens de zomer is niet alleen verschrikkelijk warm, je wordt er ook nog eens potdoof in. Weet iemand eigenlijk waarom een break zoveel lawaaieriger is dan pakweg een MR75?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Desiro op IC's

Bericht door overweg13 »

Ik vermoed dat dit nog altijd te maken heeft met het gebruikte type onderstellen. Vanaf het begin zorgden deze (onder)stellen voor problemen, wat o.m. leidde tot protestacties (o.m. in Herent) over trillingen die tot in de aanpalende woningen voelbaar waren. Dat heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat de mr 301, 302, 303 en 304 deels met andere onderstellen werden uitgerust - als ik me niet vergis, rijden ze daar nog altijd mee rond: ze zijn duidelijk herkenbaar onder het ABD-gedeelte en binnenin maken ze inderdaad ook minder lawaai.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie