Het grootste probleem voor mij nu is de hoeveelheid aan regels die er ontstaat.
Mensen willen gewoon van A naar B gaan, zo snel mogelijk en betalen gewoon hoeveel er van hen wordt gevraagd.
Hoe meer je het onduidelijk gaat maken, hoe meer mensen er zonder erg fouten zullen maken tegen het systeem, zonder dat dat hun bedoeling was.
Reizigers willen zich zo weinig mogelijk zorgen moeten maken om die tarifering. De reisplanner was daarin een grote verbetering, aangezien het duidelijk was: De route staat in de reisplanner, ze is toegestaan met het ticket, punt. Maar als we die logica nu ook gaan ondermijnen is het pas helemaal te gek. Dan moeten mensen vooraf een hele administratie gaan doen om te kijken op Trainmap bv. of hun trein dan el of niet voorbij een bepaald station zal passeren.
Ik begrijp volledig van de NMBS hun kant dat zo'n regels nodig zijn om misbruik te voorkomen en een kader te creëren, maar de manier waarop het nu gebeurt is gewoon idioot ingewikkeld voor de doorsnee reiziger.
Bovendien zijn dit soort verhalen hallucinant:
rdv schreef: ↑11 jan 2021, 16:57
Dit is een situatie die m.i. onmogelijk op een klantvriendelijke manier in regeltjes te gieten is. Een ander voorbeeld is Dendermonde - Schellebelle, in het weekend zou je dan als reiziger twee tickets (Dendermonde - Wetteren & Wetteren - Schellebelle) moeten kopen, omdat er in het WE de trein tussen Dendermonde en Wetteren niet in Schellebelle stopt?
Om het echt op het detail te spelen, zou je kunnen zeggen dat in het Inspecteur-verhaal hier geen sprake is van dezelfde lijn 2x te berijden: Herent-Leuven rijdt op L36, Leuven-Oostende op L. 36N.
Je moet dus weldegelijk 2 tickets kopen om tussen Schellebelle en Dendermonde te reizen in het weekend, er zit niks anders op. Zou drijf je de prijs natuurlijk wel heel sterk op, waar de reiziger bovendien niks aan kan doen. Je zou kunnen zeggen: "Ja maar, het is toch te enige route en dus ook de in kilometer kortste route, dus dan maakt dat alles niet uit? Ik heb dus maar 1 ticket nodig!"
En dat klopt, op dat moment is het de énige manier en dus de kortste. Maar doordat de regel van "je vertrekstation niet opnieuw voorbijgaan" algemeen geldt (=bijzondere vervoersvoorwaarden) en dus boven al de rest staat, heb je weldegelijk 2 aparte tickets nodig.
Hoe ik persoonlijk trouwens die regel "Je mag je niet van je vertrekstation verwijderen om er daarna terug langs te reizen." interpreteerde was altijd dat je
geen trein mocht nemen die
stopte in je vertrekstation. Dat zou logisch zijn: anders kan je naar hartelust treinen nemen weg van je vertrekstation omdat je eerst nog ergens anders moet zijn.
Bv: Ik moet nog een boodschap doen in Wetteren alvorens ik naar Dendermonde reis en dus ga ik een trein nemen naar Wetteren om daarna een trein te nemen die óók stopt in Schellebelle richting Dendermonde.
Het is inderdaad daarom dat ik zo'n poortjessysteem zou verkiezen/systeem zoals in NL.
Zoals ik daarnet zei:
Mensen willen gewoon van A naar B gaan,, zo snel mogelijk en betalen gewoon hoeveel er van hen wordt gevraagd.
Hoe meer je het onduidelijk gaat maken, hoe meer mensen er zonder erg fouten zullen maken tegen het systeem, zonder dat dat hun bedoeling was.
Reizigers stappen dan ergens op en verlaten hun eindstation op het einde van hun rit. Het correcte bedrag wordt dan afgeschreven van bv. een kaart. Je kan dan geen enkel station ondertussen verlaten en je wordt correct getariffeerd.
thejay schreef: ↑11 jan 2021, 20:35
remiro schreef: ↑11 jan 2021, 15:07
Bij een poortjessysteem heb je deze nonsens toch echt niet.
Hoe zou een systeem met poortjes dit oplossen?
1) Men komt toe in Herent, scant het (E-)ticket aan het poortje wat uiteraard geldig is en krijgt toegang tot de perrons
2) Men neemt een trein naar Leuven
3) Men stapt over in Leuven, blijft binnen de controlelijn dus het ticket wordt nergens gescand
4) Men neemt de IC trein naar Brussel-Gent-Oostende
5) Men stapt af in Oostende, scant het ticket aan het poortje en verlaat het station
Die poortjes controleren uw afgelegde traject uiteraard niet.
Je bedoelt misschien een chipkaart met reizen op saldo zoals in Nederland of Londen?
De reisroute maakt dus niks uit (waarom zou het?) en voor reizigers is het doodeenvoudig. De reiziger kiest gewoon zijn snelste route/voorkeursroute. De huidige regels hoeven dan niet meer per se te gelden natuurlijk, je zorgt immers nu voor een totaal ander systeem.
Daarnaast zou men ook een heel mild controlemechanisme kunnen opzetten om te controleren of de reiziger ondertussen toch niet ergens het station heeft verlaten door bv. over zo'n poortje te springen.
Men stelt per traject een tijdsduur in die bv. 2 uur langer is dan de te verwachten aankomst van de reiziger. Indien een reiziger dan in Oostende aankomt vanuit Herent zal het poortje daar opmerken dat de reiziger veel langer dan normaal heeft gedaan over het traject en kan een eventuele actie genomen worden.
Nadeel van dit alles: kostenplaatje en haalbaarheid vrees ik...
Een iets lakser en menselijk beleid van de NMBS zou al veel helpen. Een interne nota bv. die aan de conducteurs duidelijk maakt dat iedere route volgens de reisplanner toegestaan is, zou al veel helpen en vele drama's voorkomen.