Ik denk niet dat zo een trein onaantrekkelijk is. Er zijn vanuit mijn IC station (Interlaken) directe treinen naar Berlijn en Hamburg. En ik neem die zelfs vaak voor zakenreizen.
Men moet in de heel diskussie een paar zaken in het achterhoofd houden:
- Een trein bedient niet enkel de eindpunten. Dat is juist de sterkte van de trein. Een Brussel - Berlijn trein zal nooit de snelste manier zijn om van Brussel naar Berlijn te geraken, maar wel om bijvoorbeeld van Leuven naar Wolfsburg, of Luik naar Hannover te reizen.
Ik had ooit een project in Wolfsburg tezamen met een collega uit Nederland. We kwamen beiden altijd met de trein. Voor hem was het de snelste weg (hij kwam van Arnhem), voor mij was het niet de snelste, maar wel de makkelijkste, en goedkoopste.
- Je kan op een trein je tijd nuttig besteden. Op voorwaarde dat de trein comfortabel genoeg is. Dan is de reistijd minder belangrijk.
Ik had een project in Münster in september. Ik was daar drie weken. Telkens maandag heen, vrijdag terug. 2x8 uur werken op de trein, en 3x8 uur bij de klant. Daarvoor is het natuurlijk wel nodig dat je de trein comfortabel maakt. Tafels om aan te werken. Bediening aan je plaats ed...
Nachttreinen heb ik een paar keer geprobeerd voor zakenreizen, maar het probleem is dat je haast onmogelijk nog een slaapplaats krijgt op het laatste moment.