Beginnen met spotten

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Beginnen met spotten

Bericht door DylanD »

Goedeavond

Ik ben sinds kort wat aan het experimenteren met een 'iets oudere' spiegelreflexcamera, namelijk de Canon EOS 550D met een Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS lens. Ik kan hier normaal prima foto's mee maken op de ingebouwde automatische standen, maar foto's van treinen zijn toch wat moeilijker, ik heb altijd last van ruis en de belichting loopt ook niet altijd heel goed.

Welke settings/profiel kan ik het best gebruiken om rijdende treinen te fotograferen? Ik sta voornamelijk in stations.

Alvast bedankt voor jullie advies :D

Fijne feestdagen
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Beginnen met spotten

Bericht door HVHTB »

DylanD schreef: 26 dec 2020, 23:01 Goedeavond

Ik ben sinds kort wat aan het experimenteren met een 'iets oudere' spiegelreflexcamera, namelijk de Canon EOS 550D met een Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS lens. Ik kan hier normaal prima foto's mee maken op de ingebouwde automatische standen, maar foto's van treinen zijn toch wat moeilijker, ik heb altijd last van ruis en de belichting loopt ook niet altijd heel goed.

Welke settings/profiel kan ik het best gebruiken om rijdende treinen te fotograferen? Ik sta voornamelijk in stations.

Alvast bedankt voor jullie advies :D

Fijne feestdagen
Ik heb eens op Wikipedia gekeken, en de Canon EOS 550D is een camera van 2010. Normaal gezien zijn dat nog steeds heel goede toestellen. Ikzelf fotografeer sinds ongeveer 2014. Ik kan je als tips meegeven om zeker niet de automatische stand te gebruiken, want dan is het elke keer opnieuw gokken van hoe je foto er gaat uit zien. Gewoon in manueel zetten, en dan doe ik meestal (in de zon in de zomer) ISO 400, f8 en 1/1000. Met donkerder weer in de winter moet je wat aanpassen. Twee weken geleden fotografeerde ik in donkere omstandigheden een Benelux in Berlaar (140 km/h), en dan zat ik op ISO 2000, f4.5 en 1/800.

Om de kwaliteit van je foto's aanzienlijk te verbeteren, zou ik je adviseren op niet op stations te gaan staan. Het is gewoon ongelofelijk moeilijk om op een station een goede foto te maken. Ergens op een rustigere plaats waar treinen voorbij komen is vaak veel beter. Ik weet niet waar je woont, ik wil wel tips geven eventueel van waar er goede plaatsen zijn. :-)

Toen ik ongeveer 7 jaar geleden begon, keek ik op Flickr en andere websites om voorbeelden te zien hoe je mooie foto's kan maken. Dat kan je misschien ook proberen. En je kan natuurlijk ook altijd hulp vragen aan andere mensen voor als je speciale treinen wilt zien! Er bestaat op Whatsapp bijvoorbeeld een groep waarin meldingen worden doorgestuurd van leuke treinen. Zie topic op het forum: "Belgische Live Spots (Whatsapp groep )"
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Re: Beginnen met spotten

Bericht door DylanD »

HVHTB schreef: 26 dec 2020, 23:27 Ik heb eens op Wikipedia gekeken, en de Canon EOS 550D is een camera van 2010. Normaal gezien zijn dat nog steeds heel goede toestellen. Ikzelf fotografeer sinds ongeveer 2014. Ik kan je als tips meegeven om zeker niet de automatische stand te gebruiken, want dan is het elke keer opnieuw gokken van hoe je foto er gaat uit zien. Gewoon in manueel zetten, en dan doe ik meestal (in de zon in de zomer) ISO 400, f8 en 1/1000. Met donkerder weer in de winter moet je wat aanpassen. Twee weken geleden fotografeerde ik in donkere omstandigheden een Benelux in Berlaar (140 km/h), en dan zat ik op ISO 2000, f4.5 en 1/800.

Om de kwaliteit van je foto's aanzienlijk te verbeteren, zou ik je adviseren op niet op stations te gaan staan. Het is gewoon ongelofelijk moeilijk om op een station een goede foto te maken. Ergens op een rustigere plaats waar treinen voorbij komen is vaak veel beter. Ik weet niet waar je woont, ik wil wel tips geven eventueel van waar er goede plaatsen zijn. :-)

Toen ik ongeveer 7 jaar geleden begon, keek ik op Flickr en andere websites om voorbeelden te zien hoe je mooie foto's kan maken. Dat kan je misschien ook proberen. En je kan natuurlijk ook altijd hulp vragen aan andere mensen voor als je speciale treinen wilt zien! Er bestaat op Whatsapp bijvoorbeeld een groep waarin meldingen worden doorgestuurd van leuke treinen. Zie topic op het forum: "Belgische Live Spots (Whatsapp groep )"
Bedankt, zal morgen eens proberen op manueel wat uit te proberen. Ik sta voornamelijk op stations omdat deze 'dichtbij' zijn, ik kom zelf uit Torhout en het dichtste is dan al vlug Brugge/Gent/Kortrijk etc. + ik heb enkel het openbaar vervoer tot mijn beschikking, geen eigen vervoer. Tips zijn dus meer dan welkom. Bedankt! :D
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Beginnen met spotten

Bericht door overweg13 »

Het getuigt niet van veel bescheidenheid, maar kijk eens op mijn blog: http://blog.seniorennet.be/overweg13/. Het voordeel is dat je daar zowel goede als slechte foto's aantreft. Overigens is mijn tip de volgende: zoek eens wat foto's op het internet, er zijn er echt heel veel en steel met je ogen!
Ik heb altijd in hetzelfde schuitje gezeten: alleen openbaar vervoer en dus relatief weinig bewegingsmogelijkheden, al legde ik soms toch enkele kilometers in de buurt van de spoorlijn af. Ik begin altijd met mogelijke spotplaatsen op te zoeken op de stafkaart (nu ook te vinden op https://topomapviewer.ngi.be/?x=660666. ... eb.topo.be. Zo werk ik al decennia, maar ik ben natuurlijk maar één van de vele. Verder veel plezier met de hobby!
Met vriendelijke groet

overweg13
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Beginnen met spotten

Bericht door b-loc »

10 tips voor de beginnende fotograaf
Deel 1: De pijl 161 Blz 18-20
Deel 2: De pijl 162 Blz 18-20
Deel 3: De pijl 163 Blz 18-20
jpvdveer
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Beginnen met spotten

Bericht door jpvdveer »

HVHTB schreef: 26 dec 2020, 23:27 Om de kwaliteit van je foto's aanzienlijk te verbeteren, zou ik je adviseren op niet op stations te gaan staan.
Dat hangt er maar net van af waar je interesses liggen - als deze niet alleen de treinen zelf maar ook de infrastructuur betreffen dan is fotograferen op stations juist zeer aan te raden. Als ik mijn fotoverzameling van 20-30 jaar geleden bekijk dan zijn de meest waardevolle zonder uitzondering de stationsfoto's.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Beginnen met spotten

Bericht door HVHTB »

DylanD schreef: 26 dec 2020, 23:31 Ik sta voornamelijk op stations omdat deze 'dichtbij' zijn, ik kom zelf uit Torhout en het dichtste is dan al vlug Brugge/Gent/Kortrijk etc. + ik heb enkel het openbaar vervoer tot mijn beschikking, geen eigen vervoer. Tips zijn dus meer dan welkom. Bedankt! :D
Torhout is wel een lastige regio om toffe treinen te zien! ;-) Gent - Kortrijk is tegenwoordig niet heel leuk meer. In de namiddag is er volgens mij nog wel een Transfennica van ECR, maar voor de rest is het meeste Lineas en meestal is dat vrij saai. Op Brugge - Kortrijk weet ik niks, behalve soms een omleiding. Op Brugge - Gent kan je altijd tof reizigersmateriaal fotograferen. Wat altijd heel interessant is, is als 50A dicht is tussen Gent en Brugge, en alle cargo's + reizigerstreinen over L73 via Deinze en Lichtervelde rijden. Twee weken geleden was dat het geval, en dan is de DB Vectron 193 318 "Backbone" los langs daar naar Zeebrugge gereden in de namiddag.
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Re: Beginnen met spotten

Bericht door DylanD »

Bedankt, hoe zit het qua regelgeving voor het gebruik van een statief op t perron? Is dit toegestaan?
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Beginnen met spotten

Bericht door DR-fan »

DylanD schreef: 30 dec 2020, 12:42 Bedankt, hoe zit het qua regelgeving voor het gebruik van een statief op t perron? Is dit toegestaan?
Nee, het gebruik van een statief en flitslicht zijn verboden.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Beginnen met spotten

Bericht door groentje »

Of je moet expliciete toestemming hebben, liefst op papier. Natuurlijk, als je (net) buiten spoorwegdomein kan staan...
sander855
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jul 2016, 18:58
Locatie: Lint

Re: Beginnen met spotten

Bericht door sander855 »

In theorie moet je op voorhand een aanvraag indienen om te fotograferen met een statief. Ik heb dat één keer gedaan (was al een hele opdracht op zich), daarna ben ik steeds gaan fotograferen met statief zonder aanvraag en heb nog nooit problemen gehad. Het zal wellicht ook wat afhangen van station tot station.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Beginnen met spotten

Bericht door overweg13 »

Eén van de bekendste treinfotografen trok in de jaren 1980 altijd op pad met zijn statief. In Mons noemden ze hem daarom de "mitraillette".
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Beginnen met spotten

Bericht door Steve »

Een paar concrete tips:

- De automatische modus inderdaad vermijden en concreet zou ik kiezen voor "Tv", waarbij je de sluitertijd instelt en het toestel de rest doet. Zo ben je zeker dat die kort genoeg is om een snel rijdende trein scherp vast te leggen. Voor een trein in volle vaart moet je toch hoogstens 1/300 hebben, 1/500 of korter is nog beter maar is in de huidige lichtomstandigheden niet altijd mogelijk. De ISO-waarde kun je daarbij ook instellen, idealiter ga je niet boven de ISO 400 overdag en 800 's avonds, anders krijg je veel ruis in de foto.

- Voor een trein in stilstand of met zeer lage snelheid kun je iets als 1/125 proberen - voor bijvoorbeeld de Desiro's ben je dan zeker dat je de bestemmingsaanduiding goed zult hebben, wat met kortere sluitertijden niet altijd het geval zal zijn. Voor een volledig stilstaande trein kun je in principe nog veel lager gaan - pakweg 1/40 uit de (stabiele) hand of zelfs een paar seconden met statief, handig bij weinig licht.

- Ben of raak je al meer vertrouwd met de beginselen van fotografie, dan kun je eventueel volledig naar manuele modus overschakelen. Buiten de sluitertijd en de ISO stel je daarbij ook zelf het diafragma in, wat vooral handig is om de scherptediepte te kunnen regelen (onscherpe achtergrond bijvoorbeeld). Bij het fotograferen van (volledige) treinen is dat echter minder een punt en kun je dus prima in Tv-modus blijven, pas bij detailfotografie, close-ups en meer artistieke foto's begint dat echt een verschil te maken.

- Voor een volwaardig statief heb je in theorie inderdaad een goedkeuring nodig, maar je kunt ook een monopod overwegen: dun en discreet waardoor hij niet echt als een statief beschouwd wordt, maar wel voldoende voor sluitertijden van 1/10, 1/4 of zelfs een volledige seconde als je geluk hebt. Maar zelfs met een volwaardig statief (tripod) verwacht ik ook niet meteen problemen, ze viseren vooral (semi-)professionele opnames met dat soort regels.
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Re: Beginnen met spotten

Bericht door DylanD »

Bedankt voor de tips. Staan er eventuele bekeuringen op het gebruik van een statief of vragen ze gewoon om het op te bergen? Anders valt het altijd te proberen natuurlijk.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Beginnen met spotten

Bericht door groentje »

Je kan ook andere objecten als statief gebruiken. De bakjes met de AVG zijn daarvoor ook behoorlijk populair. Ik denk niet dat je in de meeste gevallen een boete riskeert, al zou ik er toch mee opletten in grote stations als Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal of Gent-St-Pieters, daar zijn ze al wat vaker iets nerveuzer. In een kleiner station zou je het er op kunnen wagen. Nuja, het is maar wat je ervoor over hebt.
Plaats reactie