Halfuurfrequentie IC03

Alles over reizigerstreinen in België.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door nibura »

TB_worden schreef: 23 dec 2020, 16:05 De aanpassingen in Diest zijn niet meer dan een (flinke) renovatie met verhoogde perrons en een grotere luifel boven het perroneiland zodat de overstap comfortabel kan gebeuren.

Op welke manier zouden de huidige reizigersstromen benadeeld zijn? Er verandert niks aan de verbinding tussen Genk en Hasselt en behalve 1 verbinding zou er ook niks veranderen aan de verbinding tussen Hasselt en Leuven die met zowel IC-, L- als P-treinen ruim blijft.

Wat is het nut van nóg een extra verbinding tussen Hasselt en Antwerpen? Als de (extra, want er is al eentje via Mol) rechtstreekse trein er is, heeft de huidige verbinding via Brussels Airport weinig meerwaarde meer en is ze ten dode opgeschreven.

Limburg is meer dan Hasselt alleen en zolang je Genk als een bijfiliaal van Hasselt blijft behandelen blijft een aanzienlijk aantal Limburgers verstoken van een degelijke spoorontsluiting. Als je meer Limburgers op de trein wil, zal je vanuit Genk meer moeten aanbieden dan een L naar Hasselt, een P naar Leuven en een boemel-IC (die aanduiding eigenlijk niet waard) die aan elke dikke boom stopt.
Volgens mij is er ook een aanpassing nodig aan de sporenconfiguratie van Diest: in de situatie waarbij beide treinen aansluiting geven op mekaar zouden deze dan tegelijk aan perron moeten zijn op spoor 2 en 3 voor een vlotte overstap, maar spoor 2 is doorgaand hoofdspoor in de richting van Hasselt dus ik denk dat het niet mogelijk is om daar een gecadenceerde verbinding te laten stoppen in de richting van Aarschot.

De Airport Express is momenteel de enige snelle IC naar Leuven vanuit Hasselt (10 minuten sneller dan de L of de IC over Landen). Er zijn inderdaad veel alternatieven maar de meest hoogwaardige zou dan wel wegvallen. En 's ochtends en 's avonds wordt deze 2x verlengd tot Tongeren om tegemoet te komen aan de pendelaars uit Zuid-Limburg die in Leuven werken. Natuurlijk allemaal geen drama's, maar er is toch wel degelijk een impact voor heel wat reizigers.

De verbindingen Hasselt-Antwerpen via Mol en via de Luchthaven zijn eigenlijk beide maar twee aparte relaties (Antwerpen - Mol - Hasselt wordt overigens vanaf 2022 ontkoppeld) die aan elkaar gekoppeld zijn. Ik ben ermee akkoord dat van zodra de snelle IC Hasselt-Antwerpen er is, er geen noodzaak meer is voor een tweede, tragere trein tussen beide steden.

Over de snelheid van de IC Genk-Blankenberge valt inderdaad wat te zeggen, maar er zijn veel zogenaamde IC's die aan die ziekte lijden.
Zou het dan bijvoorbeeld geen nog eenvoudigere oplossing zijn om de IC te versnellen tussen Genk en Hasselt (en verder)? En dan aansluitend een vlotte overstap in Hasselt (waar wel alle infrastructuur reeds aanwezig is) met een IC via de bocht van Leuven naar Brussel of via Lijn 16 naar Antwerpen. Enige probleem wordt dan natuurlijk de bediening van stations zoals Bokrijk, Kiewit, Alken,...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door groentje »

TB_worden schreef: 23 dec 2020, 16:08
groentje schreef: 23 dec 2020, 12:48 Ik vraag me ook af waar dat kopstation vandaan komt. Als er al een station zou komen in Halen, dan zal dat aan het doorgaande spoor zijn, op de kruising van de snelweg voor een grote park&ride, bijvoorbeeld. Maar ik zie nog eerder een halte (her)openen in Kuringen of Kermt...
Een halte in Kuringen of Kermt heeft 0,0 meerwaarde. Deze ligt nog dichter bij Hasselt dan Halen.

En elke extra halte op de al druk bereden lijn 35 moet je m.i. sowieso vermijden.
De trein rijdt in een recordtijd van Kermt of Kuringen naar het station van Hasselt, geen enkele bus kan dat evenaren. Uiteraard is dit geen IC-stop, maar een stoptreinhalte. Nu, ik geef toe, met wat er allemaal rijdt qua goederenverkeer is een bijkomende stopplaats (laat staan 2) inderdaad geen vanzelfsprekendheid. Ik ben dan ook al langer voorstander van een gedeeltelijke 4-sporigheid aan de inrit van Hasselt, zelfs zonder extra stops, om goederen- en reizigersverkeer een stuk te ontvlechten, de inrit van Hasselt kant Diest moet sowieso dringend worden aangepakt. Als er op termijn een tweede stoptrein zou komen (standaard halfuursdienst bijna overal in het land), dan krijg je al een behoorlijk aantrekkelijk aanbod voor reizigers naar Hasselt. Een Hasselts GEN is misschien overroepen, maar ook daar lijkt me de L-trein best een rol te spelen te hebben...
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door nibura »

groentje schreef: 23 dec 2020, 17:03
TB_worden schreef: 23 dec 2020, 16:08
groentje schreef: 23 dec 2020, 12:48 Ik vraag me ook af waar dat kopstation vandaan komt. Als er al een station zou komen in Halen, dan zal dat aan het doorgaande spoor zijn, op de kruising van de snelweg voor een grote park&ride, bijvoorbeeld. Maar ik zie nog eerder een halte (her)openen in Kuringen of Kermt...
Een halte in Kuringen of Kermt heeft 0,0 meerwaarde. Deze ligt nog dichter bij Hasselt dan Halen.

En elke extra halte op de al druk bereden lijn 35 moet je m.i. sowieso vermijden.
De trein rijdt in een recordtijd van Kermt of Kuringen naar het station van Hasselt, geen enkele bus kan dat evenaren. Uiteraard is dit geen IC-stop, maar een stoptreinhalte. Nu, ik geef toe, met wat er allemaal rijdt qua goederenverkeer is een bijkomende stopplaats (laat staan 2) inderdaad geen vanzelfsprekendheid. Ik ben dan ook al langer voorstander van een gedeeltelijke 4-sporigheid aan de inrit van Hasselt, zelfs zonder extra stops, om goederen- en reizigersverkeer een stuk te ontvlechten, de inrit van Hasselt kant Diest moet sowieso dringend worden aangepakt. Als er op termijn een tweede stoptrein zou komen (standaard halfuursdienst bijna overal in het land), dan krijg je al een behoorlijk aantrekkelijk aanbod voor reizigers naar Hasselt. Een Hasselts GEN is misschien overroepen, maar ook daar lijkt me de L-trein best een rol te spelen te hebben...
Infrabel is momenteel bezig met de inrit Hasselt kant Diest aan te pakken. Ik ken niet het hele plan (misschien kan iemand me hier bijtreden?) maar de sporen naast de werkplaats worden rechtgetrokken, de bundels worden wat gerationaliseerd en de wissels worden vervangen (andere layout en hogere snelheid, ik denk van 40 naar 60 of 70 km/h in afgeweken tak). Er zijn al wat voorbereidende werken gebeurd en in januari worden er al een aantal wissels vervangen. Ik denk wel dat de werken duren tot 2022 of 2023.

Over de potentiële stopplaats in Kermt: in de verslagen van de vervoersregio Limburg (van De Lijn) vroeg de stad Hasselt specifiek om meer bussen te laten stoppen aan de oude stations van Kermt en Sint-Lambrechts-Herk met het oog op een toekomstige heropening. Ik weet niet of de stad meer info heeft of dat het gewoon een langetermijnvisie is.

Kuringen-Heide was overigens een potentiële stopplaats op L15 in het kader van de Noord-Zuid maar werd niet weerhouden omdat er voor een sneltram gekozen is ipv voor een trein. Verder zie ik niet echt in waar in Kuringen er nog een stopplaats zou geopend kunnen worden?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door groentje »

nibura schreef: 23 dec 2020, 17:25
groentje schreef: 23 dec 2020, 17:03
TB_worden schreef: 23 dec 2020, 16:08

Een halte in Kuringen of Kermt heeft 0,0 meerwaarde. Deze ligt nog dichter bij Hasselt dan Halen.

En elke extra halte op de al druk bereden lijn 35 moet je m.i. sowieso vermijden.
De trein rijdt in een recordtijd van Kermt of Kuringen naar het station van Hasselt, geen enkele bus kan dat evenaren. Uiteraard is dit geen IC-stop, maar een stoptreinhalte. Nu, ik geef toe, met wat er allemaal rijdt qua goederenverkeer is een bijkomende stopplaats (laat staan 2) inderdaad geen vanzelfsprekendheid. Ik ben dan ook al langer voorstander van een gedeeltelijke 4-sporigheid aan de inrit van Hasselt, zelfs zonder extra stops, om goederen- en reizigersverkeer een stuk te ontvlechten, de inrit van Hasselt kant Diest moet sowieso dringend worden aangepakt. Als er op termijn een tweede stoptrein zou komen (standaard halfuursdienst bijna overal in het land), dan krijg je al een behoorlijk aantrekkelijk aanbod voor reizigers naar Hasselt. Een Hasselts GEN is misschien overroepen, maar ook daar lijkt me de L-trein best een rol te spelen te hebben...
Infrabel is momenteel bezig met de inrit Hasselt kant Diest aan te pakken. Ik ken niet het hele plan (misschien kan iemand me hier bijtreden?) maar de sporen naast de werkplaats worden rechtgetrokken, de bundels worden wat gerationaliseerd en de wissels worden vervangen (andere layout en hogere snelheid, ik denk van 40 naar 60 of 70 km/h in afgeweken tak). Er zijn al wat voorbereidende werken gebeurd en in januari worden er al een aantal wissels vervangen. Ik denk wel dat de werken duren tot 2022 of 2023.

Over de potentiële stopplaats in Kermt: in de verslagen van de vervoersregio Limburg (van De Lijn) vroeg de stad Hasselt specifiek om meer bussen te laten stoppen aan de oude stations van Kermt en Sint-Lambrechts-Herk met het oog op een toekomstige heropening. Ik weet niet of de stad meer info heeft of dat het gewoon een langetermijnvisie is.

Kuringen-Heide was overigens een potentiële stopplaats op L15 in het kader van de Noord-Zuid maar werd niet weerhouden omdat er voor een sneltram gekozen is ipv voor een trein. Verder zie ik niet echt in waar in Kuringen er nog een stopplaats zou geopend kunnen worden?
Ik had gedacht aan achter de Tom & Co, vlak voor de vertakking West-Driehoek Hasselt, maar goed, Kermt is inderdaad de belangrijkere halte volgens mij. En ja, ik vermoed dat het gewoon vooruitdenken was van stad Hasselt...
Ik wist dat de werken eraan zaten te komen, maar niet dat ze begonnen waren, bedankt! Ik ben al enige tijd niet meer in Limburg geweest.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik vind dat lijn 35 tussen Leuven en Hasselt dringend moet gemoderniseerd worden. Door deze modernisering kan men ook meer treinen laten rijden. Ook de stations op de lijn 35 zijn dringend aan een modernisering toe. Ik ben dan ook blij dat Wezemaal en Diest gaan gemoderniseerd worden.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door groentje »

Lukas schreef: 23 dec 2020, 22:35 Hoi,

Ik vind dat lijn 35 tussen Leuven en Hasselt dringend moet gemoderniseerd worden. Door deze modernisering kan men ook meer treinen laten rijden. Ook de stations op de lijn 35 zijn dringend aan een modernisering toe. Ik ben dan ook blij dat Wezemaal en Diest gaan gemoderniseerd worden.

Lukas
Dit is natuurlijk een zware goederenas, en veel alternatieven zijn er niet. Maar sowieso zal de blok van Aarschot langzaamaan worden overgenomen, en met die werken wordt het in elk geval weer wat makkelijker om een volledige modernisering door te voeren.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door Lukas »

Hoi,

De drukte op lijn 35 zorgt er ook voor dat de overwegen tussen Leuven en Aarschot vaak dicht zijn. In september volgend jaar starten er ook werken in Wezemaal. Hierbij word de overweg vervangen door een tunnel.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door Knipex »

Dit weekend is er door werken in Hasselt een speciale verbinding:

1) Schulen-Leuven-Luchthaven-Apen
Er wordt gekeerd in Schulen. Aankomst perron 1 *h09 en vertrek perron 2 *h40
Jammer dat het wijkspoor daar nu weg is. De keertrein zal het verkeerd goed ophouden.

2) Genk-Diest-Aarschot-Lier-Apen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door Shrek »

Knipex schreef: 28 apr 2022, 16:54 1) Schulen-Leuven-Luchthaven-Apen
Er wordt gekeerd in Schulen. Aankomst perron 1 *h09 en vertrek perron 2 *h40
Jammer dat het wijkspoor daar nu weg is. De keertrein zal het verkeerd goed ophouden.
Die trein keert in de bundel van Hasselt en zal dus niets ophouden in Schulen.
Plaats reactie