werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Oepsie ! :oops:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: werken: in stations

Bericht door Knipex »

trein92 schreef: 14 dec 2020, 19:35 Vanaf vandaag beginnen de eerste werken aan het station van Diest.
Afronding werken 2023 ! Ze laten de reizigers 2-3 jaar in een bouwpunt
Ze zouden beter de werken in andere stations eens finaliseren, alvoor weer een nieuwe werf te starten. Sint-truiden, Hasselt, Tienen, Aarschot, ...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Knipex schreef: 14 dec 2020, 20:58
trein92 schreef: 14 dec 2020, 19:35 Vanaf vandaag beginnen de eerste werken aan het station van Diest.
Afronding werken 2023 ! Ze laten de reizigers 2-3 jaar in een bouwpunt
Ze zouden beter de werken in andere stations eens finaliseren, alvoor weer een nieuwe werf te starten. Sint-truiden, Hasselt, Tienen, Aarschot, ...
De voornaamste reden dat zulke werken zolang duren, is dat het verkeer steeds moet doorkunnen, dat maakt zo'n werf een heel gepuzzel. Ik weet niet of het veel sneller af zou zijn als ze maar aan één werf tegelijkertijd zouden werken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef: 14 dec 2020, 22:41
Knipex schreef: 14 dec 2020, 20:58
trein92 schreef: 14 dec 2020, 19:35 Vanaf vandaag beginnen de eerste werken aan het station van Diest.
Afronding werken 2023 ! Ze laten de reizigers 2-3 jaar in een bouwpunt
Ze zouden beter de werken in andere stations eens finaliseren, alvoor weer een nieuwe werf te starten. Sint-truiden, Hasselt, Tienen, Aarschot, ...
De voornaamste reden dat zulke werken zolang duren, is dat het verkeer steeds moet doorkunnen, dat maakt zo'n werf een heel gepuzzel. Ik weet niet of het veel sneller af zou zijn als ze maar aan één werf tegelijkertijd zouden werken.
Maar er zijn zo van die werven (lees: station Tienen) die dan ook jaren stilliggen, omdat de plannen voor de volgende bouwfase maar niet goedgekeurd worden...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

trainlovertje schreef: 15 dec 2020, 00:09 ...
Maar er zijn zo van die werven (lees: station Tienen) die dan ook jaren stilliggen, omdat de plannen voor de volgende bouwfase maar niet goedgekeurd worden...
Klopt, die zijn er ook. En Tienen is inderdaad een schande.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: in stations

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 15 dec 2020, 01:09
trainlovertje schreef: 15 dec 2020, 00:09 ...
Maar er zijn zo van die werven (lees: station Tienen) die dan ook jaren stilliggen, omdat de plannen voor de volgende bouwfase maar niet goedgekeurd worden...
Klopt, die zijn er ook. En Tienen is inderdaad een schande.
Station Leuven is na ruim 22 jaar trouwens ook nog steeds niet klaar. Zo staat er nog steeds een "tijdelijke" container op spoor C.

Groetjes,
Rian
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: in stations

Bericht door Lukas »

Hoi,

Er zijn nieuwe WC`s aan de kant van spoor D maar ik weet echt niet wanneer die open gaan. Ik vind het ook niet kunnen dat bepaalde delen van het station niet afgewerkt zijn. Zo ontbreekt er nog altijd verlichting in de overkapping op spoor 8 en 9. Er zijn aan de kant van Tienen ook nieuwe treinaankondigers geplaatst die nog nooit gewerkt hebben...

Ook ik vind de toestand van het station van Tienen ronduit SCHANDALIG maar het station in Diest is ook aan een grondige renovatie toe want de perrons zijn daar veel te laag en ook het tunneltje onder de sporen ligt er ronduit verwaarloosd bij...

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Je zou de verhoging relatief eenvoudig met prefabdelen kunnen doen, en dat tunneltje vaker schoonmaken. Desalniettemin, ja, Diest verdient beter.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: in stations

Bericht door dentheo »

Theo
Groeten vanop de Heide
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: in stations

Bericht door FLV-FGSP »

Hele uitzending over Mons-Calatrava hier: https://www.rtbf.be/auvio/detail_invest ... id=2715927
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

trainlovertje schreef: 11 dec 2020, 19:48
Tram44 schreef: 11 dec 2020, 18:27 Sporen 1-10 zijn een volgende fase en aparte gunning maar aan welke onderneming die gegund is, weet ik niet. De volgende stap is vanaf 2021 de afbraak van het stationsgebouw. Dat is, op de ingang naar de onderdoorgang en nog wat technische zake na, volledig leeggemaakt.
Maar weet je zeker dat die gunning administratief volledig afgerond is? Want dat is eigenlijk het voornaamste, omdat de werken dan echt van start kunnen gaan.
Om mijn eigen vraag hier te beantwoorden: heb het nagevraagd bij NMBS zelf via Facebook Messenger en te horen gekregen dat de aanbesteding zal gegund worden in het voorjaar van 2021.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: in stations

Bericht door dentheo »

trainlovertje schreef: 17 dec 2020, 09:04
Om mijn eigen vraag hier te beantwoorden: heb het nagevraagd bij NMBS zelf via Facebook Messenger en te horen gekregen dat de aanbesteding zal gegund worden in het voorjaar van 2021.
aai hopelijk is het dan ook niet het dubbel van het budget (Gent) of de zaak valt ook stil.
Ondertussen heb ik gehoord dat perron 11 geen toegang heeft voor mensen die niet de trap op kunnen.
Geen roltrap en lift werkt nog niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

rvdborgt schreef: 15 dec 2020, 10:51 Station Leuven is na ruim 22 jaar trouwens ook nog steeds niet klaar. Zo staat er nog steeds een "tijdelijke" container op spoor C.

Groetjes,
Rian
In Oostende stonden er begin dit jaar ook nog containers terwijl de werken al geruime tijd achter de rug zijn (weet niet of ze er nog altijd staan)
Van de bouw van de 'Maritieme Hal' achter het station wordt zelfs niet meer gesproken!?


Waar ik me wel aan erger zijn renovaties die maar half werk zijn: de hal en onderdoorgang van Brussel Noord zijn prachtig gerenoveerd, maar ze hadden de perrons ook een opknapbeurt moeten geven (nieuwe vloer met noppentegels, verlichting...).
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 17 dec 2020, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox »

dentheo schreef: 17 dec 2020, 11:18aai hopelijk is het dan ook niet het dubbel van het budget (Gent) of de zaak valt ook stil.
Ondertussen heb ik gehoord dat perron 11 geen toegang heeft voor mensen die niet de trap op kunnen.
Geen roltrap en lift werkt nog niet.
De Duitse leverancier heeft blijkbaar leveringsproblemen wegens Corona, had ik gelezen.

Wel jammer dat de aanbesteding dus nog niet heeft plaatsgevonden. Dat kan potentieel nog een probleem worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Intussen gaat het ook in Vilvoorde maar heel stillekesaan... hoeveel jaar duren de werken daar al, aan de nieuwe tunnel onder de perrons en de bijhorende herwaardering van die perrons? Toegegeven: ik meen me te herinneren, wellicht van hier, dat het altijd al de bedoeling was om deze werken breed uit te smeren in de tijd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie