werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door CursorX »

TimJ36 schreef: 07 dec 2020, 23:06
Shrek schreef: 07 dec 2020, 22:51
TimJ36 schreef:Ik ben niet echt voorstander van het feit dat er nu treinen aan 160 km/u door het station zullen rijden. Zoiets verwacht je niet onmiddellijk als je daar als reiziger staat te wachten op het perron. Ik denk dat veel mensen zullen verschieten als ze zo'n trein zien voorbijvliegen.
Dat gaat al vele jaren perfect in tientallen stations in dit land, waarom zou dat nu plots een probleem zijn?
Het is een bedenking, omdat het geen klein station is verwacht je dat de meeste treinen zullen stoppen. 120km/u vind ik nog gaan, maar 160 km/u is toch wel een groot verschil, zeker omdat er voorlopig geen speciale markeringen zijn aangebracht op de perronranden. Kunnen ze niet iets doen in die aard? Als ik me niet vergis staan er in Erps-Kwerps zelfs afrasteringen tussen de perrons, in Mechelen wordt dat een beetje moeilijk denk ik.
In Leuven razen thalys en ice al vele jaren voorbij aan 160 km/u, bij mijn weten zonder noemenswaardige incidenten. Dus waarom zou dat in Mechelen niet kunnen? Ook in middelgrote stations als Aalter komen al tientallen jaren heel erg veel treinen per dag aan 160 km/u voorbij, dat is nooit een probleem.

In Eros kwerps is toegelaten snelheid 200 natuurlijk, dus daar zullen wel andere regels voor zijn. Komt er ook bij dat de afrastering gemakkelijk is omdat die binnenste perrons vrijwel nooit gebruikt worden.
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: in stations

Bericht door rvdborgt »

TimJ36 schreef: 07 dec 2020, 23:06
Shrek schreef: 07 dec 2020, 22:51
TimJ36 schreef:Ik ben niet echt voorstander van het feit dat er nu treinen aan 160 km/u door het station zullen rijden. Zoiets verwacht je niet onmiddellijk als je daar als reiziger staat te wachten op het perron. Ik denk dat veel mensen zullen verschieten als ze zo'n trein zien voorbijvliegen.
Dat gaat al vele jaren perfect in tientallen stations in dit land, waarom zou dat nu plots een probleem zijn?
Het is een bedenking, omdat het geen klein station is verwacht je dat de meeste treinen zullen stoppen. 120km/u vind ik nog gaan, maar 160 km/u is toch wel een groot verschil, zeker omdat er voorlopig geen speciale markeringen zijn aangebracht op de perronranden. Kunnen ze niet iets doen in die aard? Als ik me niet vergis staan er in Erps-Kwerps zelfs afrasteringen tussen de perrons, in Mechelen wordt dat een beetje moeilijk denk ik.
Langs lijn 36N staan er wandjes op de perrons omdat op de 36N (de middensporen) sommige treinen 200 rijden. In Leuven rijden de doorgaande treinen ook al jaren 160 (met zichtbare en hoorbare aankondigingen). In Mechelen zal dat wel vergelijkbaar worden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Bovendien zal die 160 in Mechelen nog niet voor direct zijn, er moeten eerst nog heel wat bouwfases volgen. Momenteel is het 120 km/h en dat zal nog enkele jaren zo zijn.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: werken: in stations

Bericht door ostbahnhof »

k zie op de nmbs app dat sporen 11 en 12 in Mechelen in eerste fase gebruikt worden voor treinen richting “zuiden”. Sporen 9 en 10 gaan dan buiten dienst.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef:k zie op de nmbs app dat sporen 11 en 12 in Mechelen in eerste fase gebruikt worden voor treinen richting “zuiden”. Sporen 9 en 10 gaan dan buiten dienst.
Ja de plaats waar nu perrons 9 en 10 liggen wordt 10 meter diep uitgegraven, daar zullen dus even geen treinen meer stoppen.
trainlovertje
Berichten: 2336
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Is die aanbesteding voor de sporen 1-10 nu al afgerond eigenlijk? Aan welk bedrijf is deze dan toegekend?
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Als ik me niet vergis staan er in Erps-Kwerps zelfs afrasteringen tussen de perrons,
Zo is het in meerdere kleinere stationnetjes tussen Schaarbeek en Leuven: er zijn twee perrons, met daarop een middenafrastering die de middelste hogesnelsheidssporen (2/3) scheidt van de buitenste (1/4), de enige waar normaliter reizigers komen. Dat is geen vergelijk met Mechelen, waar toch tal van treinen wel zullen stoppen op 11/12, voozover ik begrijp zullen er meer stoppen dan dat er nonstop doorheen vlammen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: werken: in stations

Bericht door JHS2013 »

“Let op! Spoor 11, doorrijdende trein” voila, opgelost
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox »

trainlovertje schreef: 08 dec 2020, 11:56 Is die aanbesteding voor de sporen 1-10 nu al afgerond eigenlijk? Aan welk bedrijf is deze dan toegekend?
Ik dacht te hebben begrepen dat de aanbesteding voor het station in zijn geheel was en dat men niet in aparte schijven gewerkt heeft om een situatie als in Gent te voorkomen.

De overkappingen op spoor 11 en 12 werden in elk geval door CIT Blaton uitgevoerd. Ik weet niet zeker of ze ook de rest van de perrons gedaan hebben. Maar aangezien op hun website niets staat over de overige overkappingen begin ik te twijfelen over die algemene uitbesteding.
trainlovertje
Berichten: 2336
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Glodenox schreef: 09 dec 2020, 10:49
trainlovertje schreef: 08 dec 2020, 11:56 Is die aanbesteding voor de sporen 1-10 nu al afgerond eigenlijk? Aan welk bedrijf is deze dan toegekend?
Ik dacht te hebben begrepen dat de aanbesteding voor het station in zijn geheel was en dat men niet in aparte schijven gewerkt heeft om een situatie als in Gent te voorkomen.

De overkappingen op spoor 11 en 12 werden in elk geval door CIT Blaton uitgevoerd. Ik weet niet zeker of ze ook de rest van de perrons gedaan hebben. Maar aangezien op hun website niets staat over de overige overkappingen begin ik te twijfelen over die algemene uitbesteding.
Ik weet wel zeker dat het nieuwe gedeelte niet onder dezelfde aanbesteding viel als het 'te vernieuwen' gedeelte. Ik weet ook dat die aanbesteding deze tijd vorig jaar nog niet toegekend was, maar hoe het nu zit weet ik dus niet.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: werken: in stations

Bericht door Tram44 »

Sporen 1-10 zijn een volgende fase en aparte gunning maar aan welke onderneming die gegund is, weet ik niet. De volgende stap is vanaf 2021 de afbraak van het stationsgebouw. Dat is, op de ingang naar de onderdoorgang en nog wat technische zake na, volledig leeggemaakt.
trainlovertje
Berichten: 2336
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Tram44 schreef: 11 dec 2020, 18:27 Sporen 1-10 zijn een volgende fase en aparte gunning maar aan welke onderneming die gegund is, weet ik niet. De volgende stap is vanaf 2021 de afbraak van het stationsgebouw. Dat is, op de ingang naar de onderdoorgang en nog wat technische zake na, volledig leeggemaakt.
Maar weet je zeker dat die gunning administratief volledig afgerond is? Want dat is eigenlijk het voornaamste, omdat de werken dan echt van start kunnen gaan.
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: werken: in stations

Bericht door trein92 »

Vanaf vandaag beginnen de eerste werken aan het station van Diest.
In eerste instantie enkel maar een nieuwe fietsenstalling, maar de rest komt eraan.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/14 ... ion-diest/

Wel eens benieuwd wanneer het parkeren betalend gaat worden. Nu al een hoge parkeerdruk daar, en het aantal parkeerplaatsen gaat naar beneden. Eerst was er nog sprake van een parkeergarage, maar die lijkt in rook opgegaan.
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

@trein92 schreef:het aantal parkeerplaatsen gaat naar beneden
vrt.be schreef:In totaal verdubbelt de capaciteit van 420 naar 834 plaatsen.
Wat heb ik gemist?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 14 dec 2020, 19:54
@trein92 schreef:het aantal parkeerplaatsen gaat naar beneden
vrt.be schreef:In totaal verdubbelt de capaciteit van 420 naar 834 plaatsen.
Wat heb ik gemist?
Het verschil tussen een fiets en een auto.
Plaats reactie