spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door overweg13 »

Hoera, het nieuwe spoorboekje is uit. Normaal gezien haast ik me dan om de beide delen (week/weekend) zo snel mogelijk af te printen, zodat ik ze kan laten inbinden, maar ik ben deze keer wijzer geworden. Ik wil eerst folder na folder op fouten controleren, die gegevens doorsturen naar de verantwoordelijke dienst en dan pas tot de aanmaak van de boekjes overgaan. Dat dit geen overbodig werk is, moge al blijken uit de volgende fouten of anomalieën:
- tabel 12: in de richting Puurs - Essen (Roosendaal) ontbreekt systematisch het vertrekuur in Puurs (bij herkomst) - dat is nog maar een weinig belangrijke onvolkomenheid, maar toch. Erger is dat de eerste trein van de dag uit Essen ontbreekt: dat is de 2605 Essen - Hasselt. Bovendien stel ik me de vraag waarom veel treinen vermeld worden die eigenlijk geen enkel station op lijn 12 aandoen. Het gaat dan veelal om IC-treinen die uit Antwerpen-Centraal richting Brussel rijden;

tabel 15: de treinen 4320 en 4321 hebben een zwart driehoekje meegekregen, maar ze rijden ook in vakantieperiodes. P7209 (uit Mol om 7:21) ontbreekt. In de weekendfolder staan bij de treinen 4430, 4431 enz. voetnoten die eigenlijk nergens op slaan;

tabel 16: zowel de 7282 als de 7283 vertrekt volgens het spoorboekje uit Begijnendijk. Uiteraard moet dat Aarschot zijn. De opsplitsing in 2 kolommen van de dienstregeling van de 2933 op zaterdag en zondag is nutteloos, want deze trein zal wel alle weekends op beide dagen rijden.

Je ziet het: ik ben nog maar 4 tabellen ver (tabel 4 lijkt foutloos te zijn) en de oogst is al groot. Ik zet in de komende dagen dit titanenwerk door.

Verantwoordelijke uitgever is de heer Koen KERCKAERT - Directie Passenger Transport and Security. Ik zou eerlijk gezegd mijn naam niet gepubliceerd willen zien in dergelijke ondingen...
Laatst gewijzigd door overweg13 op 08 dec 2020, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door jan_olieslagers »

Zoals ik dat lees worden die pdf's artisanaal/manueel opgemaakt? Bepaalde aangestipte foutjes kunnen bijna niet anders ontstaan, lijkt me.

Ik zou toch verwachten dat het proces ongeveer zo zou verlopen:
*/ database => tussenformaat (dat zou zelfs .docx kunnen zijn, maar ook duizend andere dingen)
*/ manueel oppoetsen pagina's in tussenformaat - hoe beter de database in orde, hoe minder aanpassingen, maar iets zal er altijd wel nodig zijn, al was het om esthetische redenen
*/ tussenformaat => pdf => publicatie op www

En er bestaat toch een database met de dienstregeling? Zelfs in mijn NMBS-dagen (nu zo'n 15 gaar geleden) werd die elke nacht opgeladen naar de "bewegingen van de dag" waarop Artemis gebaseerd was, om dan te worden aangevuld met de voorziene "losse" ritten. Tegenwoordig zal het wel complexer zijn, elk van de operatoren zal zijn voorziene ritten wel moeten "uploaden" naar Infrabel - maar dat moet NMBS toch ook, met de reizigersritten volgens dienstregeling, en daarbovenop nogt eens de toevallige, materiaalverplaatsing, enzovoorts?

Dus er moet toch een database bestaan met de hele NMBS-dienstregeling, met alle mogelijke en onmogelijke uitzonderingen en aanpassingen (schoolvakanties en wat nog al niet)? Wordt deze inderdaad ook gebruikt als basis om de lijnfolders aan te maken, en het overkoepelende spoorboekje?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door overweg13 »

De ellende met het spoorboekje was al begonnen toen de NMBS zelf nog een papieren spoorboekje uitgaf, dus van voor 2015. Ik signaleer al jaren zoveel mogelijk fouten aan de betrokken dienst en je zou denken dat ze het daardoor wel eens zouden leren. Niets daarvan! In de pers aangekondigde nieuwigheden ontbreken soms, P-treinen worden nogal eens vergeten, bepaalde voetnoten raken kant noch wal, inconsequenties in de lay-out zijn schering en inslag, sommige tabellen (bijvoorbeeld 60) zijn eigenlijk te complex om leesbaar te blijven... Toen de ellende begon, kreeg ik na een klacht als antwoord dat het spoorboekje opgesteld was a.h.v. een nieuw programma dat helaas niet zonder kinderziekten werkte. Na zoveel jaren zou je verwachten dat de problemen opgelost zouden zijn, maar dat is dus zeker niet het geval. Men slaagt er inderdaad niet in om de dienstregeling foutloos in tabellen te gieten. Dat zou in deze tijden eigenlijk volautomatisch moeten kunnen, maar ik heb zoals Jan inderdaad de indruk dat veel dingen gewoon manueel gebeuren. Dat kan alleszins veel fouten verklaren.
Om de huidige tabellen uit te vlooien, vergelijk ik met vorige versies en dan blijkt nog duidelijker hoeveel fouten het spoorboekje (en dus ook de lijnfolders!) bevatten. De NMBS heeft de papieren versie niet alleen afgeschaft, men heeft ook de uitgave van de pdf's schromelijk verwaarloosd, zeg maar dat alles compleet verkommerd is. Als dat een bewuste politiek is, dan zullen we die maar moeten ondergaan, zolang het nog duurt. In het andere geval is het de hoogste tijd dat men eens ernstig nadenkt over manieren om betrouwbare folders uit te geven. Ik zal ze dan met veel plezier afdrukken én gebruiken.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door jpvdveer »

Een paar maanden geleden bij toeval ontdekt dat op lijn 125 in de richting Luik - Namen het station Leman zelfs volledig ontbreekt, terwijl alle L-treinen er toch echt stoppen. In de richting Namen - Luik is het station er wel. Doorgegeven maar de fout is in de nieuwste versies niet gecorrigeerd.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door jan_olieslagers »

Dat lijkt een illustratie te meer dat het zuiver ambachtelijk handwerk betreft. Op een manier houd ik daar wel van, maar het moet dan wel in orde zijn. En in deze 21ste eeuw hebben velen toch al geleerd om het beste van handwerk en informatica te combineren voor een optimaal resultaat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door overweg13 »

Dat het ambachtelijk werk kan zijn, zou geen reden mogen zijn om de vele onvolkomenheden goed te praten. Tot pakweg 1990 waren alle spoorboekjes ambachtelijk samengesteld en gezet. Als er tussentijdse wijzigingen gepubliceerd werden in de beruchte bijvoegsels, dan waren dat meestal wijzigingen aan de dienstregeling, geen lijst van errata.
Met vriendelijke groet

overweg13
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door Davy »

Ik vraag me af: hoevaak worden die spoorboekjes nog echt gebruikt? Het lijkt me echt iets voor de liefhebberij te zijn, of misschien voor echt specifieke info terug te vinden die via een app wat lastiger zijn.

Ik zou me echt niet meer kunnen voorstellen om met spoorboekjes op pad te gaan, doe mij maar de app. Maargoed elk zijn ding uiteraard ;) .
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door jan_olieslagers »

Elks haar/zijn ding, inderdaad. Bovenal: als men het dan toch doet, dan hoort men het deftig te doen. Nu is het een verhaal van "ik wil wel maar ik kan niet".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door overweg13 »

Ja, ook Vandelanotte verdedigde de afschaffing van het papieren boekje destijds omdat het toch alleen maar een verzamelobject geworden was. Ja, ik verzamel ze, het is te zeggen: ik gooi oude exemplaren niet weg, maar dat betekent niet dat ik ze tijdens hun geldigheidsperiode niet intensief gebruik, zoals ik ook overzichtelijke tv-programma's in tijdschriften en dagbladen veel liever gebruik dan de apps die me nooit een overzicht geven. Ik moet eerlijk zeggen dat het altijd wachten is op het spoorboekje om echt inzicht te krijgen in de nieuwe dienstregeling. Betekent dat nu dat ik de apps nooit gebruik? Natuurlijk gebruik ik die ook, maar die geven telkens zeer gefragmenteerde informatie die op een bepaald moment ruim voldoende kan zijn, maar op andere ogenblikken absoluut niet. Laat ons dus de kans om de spoorboekjes af te drukken. Ze zijn een uniek medium waarin alle basisinformatie opgeslagen zit en laat ze a.u.b. ook correcte info geven.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door jpvdveer »

Tabel 89: de nieuwe treinen IC13-treinen Brussel - Kortrijk staan er netjes in maar men is vergeten om ook de bestaande IC23-treinen op te nemen... Tussen Brussel en Kortrijk lijkt er dus nog steeds sprake van een uurdienst...

Sorry maar dit kan niet anders dan als amateurisme betiteld worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door jan_olieslagers »

... en had nooit kunnen gebeuren als men begon met een basisopmaak vanuit de informatica. Dat er in puur handwerk van een dergelijke omvang stevige missers gebeuren kan men niemand kwalijk nemen; precies daarom hoort men dat ook niet te willen proberen. In 1980 was het misschien nog een beetje verdedigbaar, in 2020 is het dat totaal volstrekt absoluut niet meer.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 09 dec 2020, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door dekooiker »

overweg13 schreef: 07 dec 2020, 18:56 tabel 15: de treinen 4320 en 4321 hebben een zwart driehoekje meegekregen, maar ze rijden ook in vakantieperiodes. P7209 (uit Mol om 7:21) ontbreekt. In de weekendfolder staan bij de treinen 4430, 4431 enz. voetnoten die eigenlijk nergens op slaan;
E7266 Herentals-Antwerpen ontbreekt eveneens...en zo zijn er helaas wel meer fouten.
De trein.
Alleen voor durvers.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door Paul »

Op de lijnfolder van lijn 59 zie ik op het eerste gezicht geen fouten maar de tabellen zijn wel onlogisch opgebouwd.

In de richting Gent - Antwerpen staan de treinen van de serie 32 op een onlogische plaats. Dat komt doordat uitgegaan is van het vertrekuur in Kortrijk, dat bovenaan aangegeven staat - waardoor tevens onterecht de indruk gewekt wordt dat die treinen een directe verbinding tussen Kortrijk en Lokeren bieden, wat helemaal niet het geval is aangezien ze via Doornik en Brussel rondrijden.

In de richting Antwerpen - Gent staan zowel de treinen van de serie 32 als die van de serie S53 op een onlogische plaats in de tabellen. En in deze richting worden onderaan ook de uren in de Brusselse N-Z-verbinding aangegeven, terwijl dat in de omgekeerde richting niet het geval is.

Wat een knoeiwerk.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door KB »

Ik heb ook een fout gevonden. De tabel van lijn 21 is in het Frans opgesteld, met uitzondering van de verklaring van de "conventionele tekens".
L'union fait la force.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21

Bericht door jpvdveer »

Op lijn 162 lijken Forrières, Grupont en Poix-Saint-Hubert nog slechts 2 à 3 keer per dag met P-treinen bediend te worden. Alle L-treinen zijn verdwenen. De reisplanner heeft ze wel.
Plaats reactie