zwartrijden

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

zwartrijden

Bericht door joverwimp »

In het begin van de corona-periode was zwartrijden zeer eenvoudig: er was geen controle op de trein.
Later was er een (zeldzame) controle op het perron: in Brussel-Zuid zag ik op spoor 21 naar Charleroi een groep controleurs. Wie geen biljet had werd teruggestuurd. Uit steekproeven bleek dat een kwart van de reizigers geen geldig vervoersbewijs had.
Eens zo'n gewoonte ingang vindt is het moeilijk die terug te dringen.
Nu wordt er meer gecontroleerd, al ervaar ik dat vooral in Vlaanderen. Met agressie van zwartrijders tot gevolg:
"Op 2 weken tijd zijn 30 medewerkers van @NMBS slachtoffer geworden van agressie tijdens hun werk. Ik veroordeel deze daden ten zeerste die we gerechtelijk zullen vervolgen. We doen een oproep aan alle reizigers om onze medewerkers te steunen en respecteren. #stopagressie"
https://twitter.com/dutordoirsophie
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: zwartrijden

Bericht door jan_olieslagers »

25% zwartrijders? Dat is wel grof, tijd voor actie lijkt me.

In mijn ervaring zijn de controles fel verminderd: in de vroege coronadagen werd ik een keer of drie gecontroleerd op 4 ritten heen en 4 terug per week, nu is het al meerdere weken geleden. Maar dat kan uiteraard toeval zijn, en misschien zijn het op de S9 wel bravere reizigers dan het nationaal gemiddelde ;)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: zwartrijden

Bericht door joverwimp »

Gisteren controle op de trein tussen Luik en Brussel. Een Afrikaanse jongeman voor mij heeft geen vervoerbewijs.
'Abonnement vergeten' zegt hij. De klassieke procedure is dat je dan een vervoerbewijs moet kopen met 7 euro toeslag.
Maar hij had geen geld bij noch bankkaart. Dan wordt het duurder en wordt je identiteit genoteerd.
Maar hij had zijn identiteitskaart verloren. Andere papieren ? een internationaal paspoort kwam naar boven, de gegevens werden zorgvuldig genoteerd.
Of dat enig gevolg zal hebben betwijfel ik. De jongeman leek er heel gerust in.
Een jaar eerder was ik getuige van een controle tussen Brussel en Oostende. Een haveloze man met een beetje bagage in een plastic zak was ingedommeld, vermoedelijk een vluchteling die naar het UK wilde. Hij begreep de controleur niet en die deed geen verdere moeite: allicht een reiziger zonder papieren, zonder adres, zonder geld.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: zwartrijden

Bericht door Ducktape »

Er is nochtans nu meer controle dan in het begin vd coronacrisis. Gisteren ben ik zelfs gecontroleerd geweest tussen Ant-C en Berchem. Dat is in gewone tijden al bijzonder zeldzaam, laat staan nu...
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: zwartrijden

Bericht door joverwimp »

Van Luik (v 10.08) naar Gouvy gebeurde op 22/9 geen enkele controle.
De vrouwelijke treinbegeleider was misschien bevreesd voor agressie van zwartrijders.
Laatst gewijzigd door joverwimp op 25 sep 2020, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: zwartrijden

Bericht door JHS2013 »

Wat is dit nou weer voor bericht? Wordt dit nu een forum om controles bij te houden?! En dan nog met zulke uitspraken...
Ik maak hier echt bezwaar tegen
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: zwartrijden

Bericht door jan_olieslagers »

Ik had het er ook al een beetje lastig mee; vooral ook met de seksistische neventoon. Laat ik dan in een mannelijk lijf rondlopen, met een "D__fi_e P__so_n" ga ik ook geen ambras zoeken hoor! Het maakt geen ene moer uit vanuit welk model van corpus de treinbegeleidingsfunctie wordt uitgeoefend. Nuja, het zou niet mogen uitmaken...

Maar ik ga toch ook graag mee in de ergernis over het gebrek aan controle: daarmee wordt misbruik alleen maar aangemoedigd. Waarom zou ik de brave burger blijven uithangen en netjes betalen voor mijn ritten, als het schorremorrie toch gratis meerijdt, blijkbaar met volle toestemming van de gevestigde machten?

Ter illustratie: mijn laatste 10-rittenkaart werd op geen enkele van de tien ritten gecontroleerd - scan beschikbaar op eenvoudige aanvraag.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 24 sep 2020, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: zwartrijden

Bericht door jens123 »

Ongeveer 90% van de C170 die ik opmaak zijn voor asielzoekers of reizigers met een buitenlandse identiteitskaart of papieren.
Ik denk niet dat er daar veel van betaald wordt...
Maar ja als het systeem het zo wil: ik doe maar wat men mij oplegt. Zodra er identiteitspapieren zijn C170 opmaken. Ik zet dergelijke mensen niet meer uit de trein. En als ze niks hebben securail bellen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: zwartrijden

Bericht door JHS2013 »

Misschien eens het begrip “feedback loop” googelen…
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: zwartrijden

Bericht door jan_olieslagers »

Misschien eens [ ... ] googelen…
Andere zoekmachines zijn ook toegelaten ;)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: zwartrijden

Bericht door joverwimp »

Tijdens een grootscheepse controleactie op het openbaar vervoer in het hele Brussels Gewest hebben controleurs van de MIVB, de TEC, De Lijn, en Securail in totaal 1.211 mensen betrapt die geen geldig vervoersbewijs hadden. De lokale en federale politie pakten dan weer zeven personen gerechtelijk op, schreven zes processen-verbaal uit voor verboden wapens, en 23 processen-verbaal voor drugs. Dat meldt de federale politie zaterdag.
Lees ook Sociale onrust bij NMBS door plannen om opstarttijd treinbegeleiders in te korten

De controleactie, die op dinsdag 10 oktober plaatsvond, was de vierde gelijkaardige actie dit jaar, en werd geleid door de Coördinatie- en steundirectie (CSD) van de federale politie in Brussel.

Zowel de lokale en de federale politie, als de veiligheidsdiensten van de vervoersmaatschappijen en de Dienst Vreemdelingenzaken werkten eraan mee. Heel de namiddag en avond waren er controles door de zes Brusselse politiezones, de federale spoorwegpolitie, het Interventiekorps, de Directie hondensteun (drugshonden), de veiligheidsdiensten van de betrokken openbare vervoersmaatschappijen (MIVB, TEC, NMBS en De Lijn) en de Dienst Vreemdelingenzaken.

"In totaal werden drie mensen bestuurlijk opgepakt omdat ze illegaal in het land verbleven, terwijl zeven personen gerechtelijk werden gearresteerd", meldt de federale politie. "Eén persoon werd opgepakt op basis van een bevel tot gevangenneming, en één persoon bleek geseind te staan voor de DNA-afname. Er werden zes processen-verbaal uitgeschreven voor verboden wapens, 23 voor drugs, en 19 voor verkeersinbreuken. De Lijn betrapte 50 zwartrijders, de TEC 95, Securail 7, en de MIVB maar liefst 1.059."

De controleactie is zonder grote incidenten verlopen en zal in de toekomst zeker opnieuw worden herhaald, aldus nog de politie.

(https://www.bruzz.be/mobiliteit/meer-da ... T-hWoX_3Yg)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: zwartrijden

Bericht door overweg13 »

Tja, voor een (gelukkig erg beperkt) aantal tbg's loopt die opstarttijd nu al door tot het einde van hun prestatie...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie