trainlovertje schreef:Hoe staat dit project ervoor? Spreekt men anno 2020 nog van de fly-over aan Y.Otterbeek? En waar zullen de treinen die in december over het nieuwe gedeelte van L25N gaan rijden naar L25 kunnen switchen? Nog steeds Kontich of is de situatie gewijzigd?
Infrabel wil de fly-over Otterbeek dolgraag, het maakt het net een stuk betrouwbaarder en verhoogt de capaciteit, maar zolang er geen regering is blijft dit in de diepvries.
De huidige werken om het station van Mechelen te vernieuwen zijn zo gepland dat de sporenlayout van de "snelle" perrons quasi gelijk blijft. Perron 12 vervangt perron 10, perron 11 vervangt perron 9. Komende vanuit Nekkerspoel zal je vanop L25 enkel op deze 2 perrons kunnen toekomen vanaf december. Niks switchen dus in Kontich, gewoon rechtstreeks binnenrijden.
Perron 12 vervangt perron 10, perron 11 vervangt perron 9. Komende vanuit Nekkerspoel zal je vanop L25 enkel op deze 2 perrons kunnen toekomen
Dit vind ik heel verwarrend.
* er komen toch twee perronsporen bij? Totnogtoe is het 1-6 "beneden" (L27 + L53) en 7-10 "boven" (L25). Na de werken zijn er toch twaalf sporen? Ik zou dan denken 7-12 boven?
* de meest zuidoostelijke perronsporen zijn toch 11-12? Die komen toch op L25N, niet op L25?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Perron 12 vervangt perron 10, perron 11 vervangt perron 9. Komende vanuit Nekkerspoel zal je vanop L25 enkel op deze 2 perrons kunnen toekomen
Dit vind ik heel verwarrend.
* er komen toch twee perronsporen bij? Totnogtoe is het 1-6 "beneden" (L27 + L53) en 7-10 "boven" (L25). Na de werken zijn er toch twaalf sporen? Ik zou dan denken 7-12 boven?
* de meest zuidoostelijke perronsporen zijn toch 11-12? Die komen toch op L25N, niet op L25?
Ik beschreef de fase vanaf december, dan zijn er nog steeds 10 perrons, want 9 en 10 gaan dan voor lange tijd buiten dienst.
De verbinding van spoor 11 en 12 aan L25 komt dus net aan de noordzijde van de perrons? En het noordelijkste deel van L25N wordt dan vooralsnog niet gebruikt?
trainlovertje schreef:De verbinding van spoor 11 en 12 aan L25 komt dus net aan de noordzijde van de perrons? En het noordelijkste deel van L25N wordt dan vooralsnog niet gebruikt?
Neen die wissel ligt bijna aan Nekkerspoel, momenteel wordt hij gebruikt als werkaansluiting om naar perron 12 te gaan.
Shrek schreef: ↑20 aug 2020, 08:10
Ik vermoed dat tijdelijk op zen minst perron 11 als L25 en niet L25N in de boeken zal staan.
Een perron hoeft niet per sé een lijnnummer toegekend te krijgen. Ik zie niet in waarom perron 11 geen lijn 25N zou kunnen zijn.
Meestal kan je uit de seinherhaling het belangrijkste spoor afleiden en dan geven we dat spoor het lijnnummer.
Ik vond het al raar dat men die tweede wissel maar niet plaatste! Ik had verwacht dat men tijdelijk gewoon een gelijkgrondse vertakking aan de noordkant ging leggen, maar het is dus effectief de bedoeling om nog maar één toegangsspoor te houden tot perrons 7 en 8. Mijn verwachting was dat men van perron 7 het spoor richting Antwerpen en van perron 8 het spoor richting Brussel ging maken en dus L25 en L25N al in het station ging splitsen, maar dat is dus niet het geval.
Een perron hoeft niet per sé een lijnnummer toegekend te krijgen.
Deze simpele geest begrijpt dat het spoor dat aan een bepaald perron passeert tot één en slechts 1 lijn behoort... Het perron hoeft inderdaad geen lijnnummer toegekend te krijgen, het spoor echter wel. Of zo lijkt het mij toch, maar we weten intussen allemaal wel dat er in het spooruniversum soms een heel aparte logica kan circuleren ;)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
In een stopplaats is een spoor eigen aan een bepaalde lijn. Maar in een station kan je dat wel los laten. Omdat in de grotere stations van op een bepaald perronspoor meestal wel meerdere lijnen toegankelijk zijn. Het is dan ook aan de treinbestuurder en zijn lijnkennis om te bepalen of hij de voorziene reisweg kan volgen of niet vanaf dat ene perronspoor. Voor de reiziger is het belangrijkste gewoon dat zijn trein hem brengt waar hij zijn wil.
BlackEagle schreef: ↑20 aug 2020, 18:30
Ik vond het al raar dat men die tweede wissel maar niet plaatste! Ik had verwacht dat men tijdelijk gewoon een gelijkgrondse vertakking aan de noordkant ging leggen, maar het is dus effectief de bedoeling om nog maar één toegangsspoor te houden tot perrons 7 en 8. Mijn verwachting was dat men van perron 7 het spoor richting Antwerpen en van perron 8 het spoor richting Brussel ging maken en dus L25 en L25N al in het station ging splitsen, maar dat is dus niet het geval.
Daarmee zou je alle flexibiliteit verliezen om treinen te laten voorsteken of te laten keren. Het is pas na de heropbouw van perrons 7-8 dat de vertakking L25-L25N ergens ten noorden van Mechelen gebouwd zal moeten worden. Maar dan spreken we al over 2025 of later