Combinatie trein-bus

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Spoorlijn 89
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Combinatie trein-bus

Bericht door Spoorlijn 89 »

Een vraagje over de combinatie van trein en bus:

Wanneer je op de routeplanner het traject Anzegem - Evergem opzoekt, krijg je zowel mogelijkheden met enkel treinen maar ook met een combinatie van trein en bus. Met de trein alleen gaat het traject via spoorlijn 86 langs Oudenaarde, maar in combinatie met de bus gaat het traject via spoorlijn 75 langs Waregem. Soms is het ene traject sneller, soms het andere.

Mag je dan met een gecombineerd abonnement (trein Anzegem - Evergem + Omnipas De Lijn) langs beide trajecten reizen?
Screenshot.jpg
Screenshot.jpg (49.38 KiB) 3696 keer bekeken
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Combinatie trein-bus

Bericht door trainlovertje »

Een gecombineerd abonnement omvat gewoonlijk een netabonnement van De Lijn (dus voor heel Vlaanderen) en een vast traject per trein, bvb Anzegem - Evergem. Daarmee mag je dan niet naar Waregem vanuit Evergem.
Als je beide opties wil gebruiken, kan je een gecombineerd abonnement nemen + een abonnement enkel trein voor het ontbrekende stuk (bijvoorbeeld Gent - Waregem bijkopen als je daarbij een gecombineerd abonnement Anzegem - Evergem neemt).
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Combinatie trein-bus

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 17 aug 2020, 21:00 Als je beide opties wil gebruiken, kan je een gecombineerd abonnement nemen + een abonnement enkel trein voor het ontbrekende stuk (bijvoorbeeld Gent - Waregem bijkopen als je daarbij een gecombineerd abonnement Anzegem - Evergem neemt).
Je kunt bij de NMBS op 1 abonnement ook een antennetraject laten zetten. Ik meen dat ze dan de kilometers van het "antennetraject" bij het hoofdtraject optellen om dan de prijs te berekenen. En dat is dan dus goedkoper dan twee losse NMBS-abonnementen.

Groetjes,
Rian
Spoorlijn 89
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Re: Combinatie trein-bus

Bericht door Spoorlijn 89 »

Hmmm... Met 2 treinabonnementen en een busabonnement wordt het zo wel een heel dure affaire natuurlijk.

Ik snap niet goed waarom dit niet gewoon toegestaan is met 1 standaard treinabonnement? Als reiziger wil ik gewoon zo vlot en snel mogelijk van punt A naar punt B geraken, en de route met de bus via Waregem stellen ze zelf voor op hun routeplanner. Als dat op dat moment de snelste route is om op bestemming te geraken zou het toch logisch zijn dat dat ene treinabonnement plus bus volstaat?

Het antennetraject kende ik niet, maar ik vermoed dat dat in dit geval dan Waregem - De Pinte zou zijn aangezien De Pinte ook op het traject Anzegem - Evergem via Oudenaarde ligt?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Combinatie trein-bus

Bericht door trainlovertje »

Spoorlijn 89 schreef: 17 aug 2020, 23:25 Hmmm... Met 2 treinabonnementen en een busabonnement wordt het zo wel een heel dure affaire natuurlijk.

Ik snap niet goed waarom dit niet gewoon toegestaan is met 1 standaard treinabonnement? Als reiziger wil ik gewoon zo vlot en snel mogelijk van punt A naar punt B geraken, en de route met de bus via Waregem stellen ze zelf voor op hun routeplanner. Als dat op dat moment de snelste route is om op bestemming te geraken zou het toch logisch zijn dat dat ene treinabonnement plus bus volstaat?

Het antennetraject kende ik niet, maar ik vermoed dat dat in dit geval dan Waregem - De Pinte zou zijn aangezien De Pinte ook op het traject Anzegem - Evergem via Oudenaarde ligt?
Het grote probleem in België ligt net bij de tariefintegratie: het busvervoer is een Vlaamse bevoegdheid, het spoor een federale. Men slaagt er niet in om een systeem op poten te zetten waarbij reizigers van één plaats naar een andere kunnen reizen zonder rekening te moeten houden met welk transportmiddel je reist. Ooit zal daar verandering in komen, dat weet ik wel zeker, maar dat is niet voor meteen.
En het gaat inderdaad om De Pinte - Waregem en niet Gent - Waregem. Welke je dan als antenne zou kiezen, maakt voor de prijs weinig uit. Die antennes kende ik trouwens zelf niet; ik heb geen enkele klant gehad in al die maanden dat ik als jobstudent werkte aan het loket met zo'n abonnemen. Via-abonnementen daarentegen wel, maar da's nog net iets anders...
Spoorlijn 89
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Re: Combinatie trein-bus

Bericht door Spoorlijn 89 »

trainlovertje schreef: 17 aug 2020, 23:47 Het grote probleem in België ligt net bij de tariefintegratie: het busvervoer is een Vlaamse bevoegdheid, het spoor een federale. Men slaagt er niet in om een systeem op poten te zetten waarbij reizigers van één plaats naar een andere kunnen reizen zonder rekening te moeten houden met welk transportmiddel je reist. Ooit zal daar verandering in komen, dat weet ik wel zeker, maar dat is niet voor meteen.
En het gaat inderdaad om De Pinte - Waregem en niet Gent - Waregem. Welke je dan als antenne zou kiezen, maakt voor de prijs weinig uit. Die antennes kende ik trouwens zelf niet; ik heb geen enkele klant gehad in al die maanden dat ik als jobstudent werkte aan het loket met zo'n abonnemen. Via-abonnementen daarentegen wel, maar da's nog net iets anders...
Bedankt voor de verduidelijking! Weet je toevallig waar ik ergens de prijs kan vinden voor zo'n antenne? Op de website vind ik wel de uitleg terug over de complexe abonnementen, maar nergens een manier om de prijs te berekenen :D.

Ik probeerde ook even de prijs te berekenen voor een abonnement Anzegem - Evergem via Waregem of via Kortrijk, maar daar geeft de website steeds de melding "Geen resultaat. Probeer opnieuw met andere criteria."
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Combinatie trein-bus

Bericht door trainlovertje »

Spoorlijn 89 schreef: 18 aug 2020, 11:12 Bedankt voor de verduidelijking! Weet je toevallig waar ik ergens de prijs kan vinden voor zo'n antenne? Op de website vind ik wel de uitleg terug over de complexe abonnementen, maar nergens een manier om de prijs te berekenen :D.

Ik probeerde ook even de prijs te berekenen voor een abonnement Anzegem - Evergem via Waregem of via Kortrijk, maar daar geeft de website steeds de melding "Geen resultaat. Probeer opnieuw met andere criteria."
Ik denk dat ze dat enkel in het station voor je kunnen berekenen. Online zal het niet lukken vrees ik.
De 'via' die je ingeeft stemt niet echt overeen met het abonnement dat jij in dat geval nodig zal hebben. Maar de prijs zal iets lager liggen dan de som van een abonnement Evergem - Anzegem plus één van De Pinte - Waregem.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Combinatie trein-bus

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 18 aug 2020, 13:26
Spoorlijn 89 schreef: 18 aug 2020, 11:12 Bedankt voor de verduidelijking! Weet je toevallig waar ik ergens de prijs kan vinden voor zo'n antenne? Op de website vind ik wel de uitleg terug over de complexe abonnementen, maar nergens een manier om de prijs te berekenen :D.

Ik probeerde ook even de prijs te berekenen voor een abonnement Anzegem - Evergem via Waregem of via Kortrijk, maar daar geeft de website steeds de melding "Geen resultaat. Probeer opnieuw met andere criteria."
Ik denk dat ze dat enkel in het station voor je kunnen berekenen. Online zal het niet lukken vrees ik.
Als ik het goed heb, dan moet je de tariefafstand van de "antenne" optellen bij het hoofdtraject en dan opzoeken in de tarieftabel.
Tariefafstanden kun je hiermee opzoeken: http://www.belgianrail.be/nl/biljetten- ... enten.aspx
De tarieftabellen staan hier: https://www.belgiantrain.be/nl/support/ ... -transport
(onder "Meer info over tarieven van vervoersbewijzen"; die link verandert af en toe.)

Groetjes,
Rian
Plaats reactie