Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Catenist »

Wat betekent het "ding-dong" geluid dat bij vertrektijd weerklinkt in de stuurpost van een thalys?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Adler »

Shrek schreef: 25 jan 2020, 00:38
Adler schreef: 24 jan 2020, 19:48 Het vorige nieuwe systeem DICE (Departure in a Controlled Environment) dat men had uitgedokterd heeft 11 miljoen euro gekost en heeft men na 8 jaar evaluatie onbruikbaar geacht en in de vuilbak gekieperd.
Niemand die weet waar die 11 miljoen euro precies aan besteed is. En wie het wel weet, wil het niet vertellen.
Die 11 M€ is besteed aan veel programmeren, veel technische testen en het uitrusten van zowat alle stations en treinen met tags.
Daar is toch nooit een geheim van gemaakt?
Waarom moesten alle stations en treinen worden uitgerust met tags als men nog in een testfase zat en het nog helemaal niet zeker was of men het systeem wel zou toepassen ?
Zowel minister Bellot als zijn voorgangster Inge Vervotte hebben nooit een duidelijk antwoord gegeven over die 11 miljoen.
Op 7 november 2017 heeft minister Bellot het volgende geantwoord op een vraag hierover in de Commissie Infrastructuur,Verkeer en Overheidsbedrijven:

Wat de stopzetting van de vertrekprocedure DICE betreft, laat de NMBS mij weten dat er een stuurgroep met leden van Infrabel actief was. Daarnaast bestonden er verschillende gemengde vergaderingen van de NMBS en Infrabel.
Er werkten tussen februari 2008 en juni 2013 twee externe consultants en van dan af één consultant mee aan het project. De kosten hiervan bedragen 2,2 miljoen euro.
In totaal zijn er een 20-tal medewerkers op een of ander moment bij betrokken geweest.
Het cijfer van tien medewerkers, dat ik u gaf, was het aantal medewerkers dat op vaste basis meewerkte aan het project.
Ook treinbegeleiders en treinbestuurders hebben meegewerkt, zowel aan de risicoanalyse als aan de testen op het terrein.
Het project werd tussen 2014 en vandaag zes keer in het directiecomité besproken, voornamelijk tijdens het voorbije jaar. De gebreken van het systeem zijn zeer laat zichtbaar geworden. DICE was pas de jongste maanden rijp om in labo getest te worden en op die manier een goed zicht te krijgen op de werking ervan.
Dat bracht cruciale gebreken van het systeem aan het licht.
Dat inzicht gepaard gaande met een audit van de technische oplossingen leidde tot de conclusie dat DICE niet betrouwbaar genoeg zou zijn en de stiptheid zou verslechteren.
Het management van de NMBS garandeerde mij dat het dan ook zijn verantwoordelijkheid heeft genomen.


David Geerts (s.pa), die als Kamerlid in de commissie Infrastructuur zetelt, bevestigt de bedragen. "Al die tijd was de directie op de hoogte, blijkt uit verslagen. Waarom niet vroeger de stekker werd uitgetrokken, is me niet duidelijk, ik vrees dat de NMBS lijdt aan een 'ingenieursmentaliteit'. Met groteske kosten en inefficiënt beleid tot gevolg."
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

Adler schreef: 25 jan 2020, 06:49 Wat de stopzetting van de vertrekprocedure DICE betreft, laat de NMBS mij weten dat er een stuurgroep met leden van Infrabel actief was. Daarnaast bestonden er verschillende gemengde vergaderingen van de NMBS en Infrabel.
Er werkten tussen februari 2008 en juni 2013 twee externe consultants en van dan af één consultant mee aan het project. De kosten hiervan bedragen 2,2 miljoen euro.
In totaal zijn er een 20-tal medewerkers op een of ander moment bij betrokken geweest.
Het cijfer van tien medewerkers, dat ik u gaf, was het aantal medewerkers dat op vaste basis meewerkte aan het project.
Ook treinbegeleiders en treinbestuurders hebben meegewerkt, zowel aan de risicoanalyse als aan de testen op het terrein.
Dat is toch een afdoende antwoord op de vraag waar het geld naartoe gegaan is?
Je zal de spoorwegen niet snel betrappen op non-transparant financieel beleid hoor. (Dat zat in de vastgoedpoot, maar die stal is gelukkig uitgekuist)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Adler »

Shrek schreef: 25 jan 2020, 12:59
Adler schreef: 25 jan 2020, 06:49 Wat de stopzetting van de vertrekprocedure DICE betreft, laat de NMBS mij weten dat er een stuurgroep met leden van Infrabel actief was. Daarnaast bestonden er verschillende gemengde vergaderingen van de NMBS en Infrabel.
Er werkten tussen februari 2008 en juni 2013 twee externe consultants en van dan af één consultant mee aan het project. De kosten hiervan bedragen 2,2 miljoen euro.
In totaal zijn er een 20-tal medewerkers op een of ander moment bij betrokken geweest.
Het cijfer van tien medewerkers, dat ik u gaf, was het aantal medewerkers dat op vaste basis meewerkte aan het project.
Ook treinbegeleiders en treinbestuurders hebben meegewerkt, zowel aan de risicoanalyse als aan de testen op het terrein.
Dat is toch een afdoende antwoord op de vraag waar het geld naartoe gegaan is?
Je zal de spoorwegen niet snel betrappen op non-transparant financieel beleid hoor. (Dat zat in de vastgoedpoot, maar die stal is gelukkig uitgekuist)
En dat vind jij blijkbaar allemaal normaal dat er 11 miljoen euro wordt besteed voor een studie van 8 jaar waarvan iedereen blijkbaar al lang wist dat het niet zou werken.
In dat antwoord van de minister wordt trouwens met geen woord gesproken over de installatie van hardware in de treinen en stations die nu voor niets meer dient.
De voorbeelden van weggesmeten belastingsgeld bij de NMBS en Infrabel zijn trouwens legio.
Zo is er bijvoorbeeld het project NDS (New Distribution System) dat volgens sommige bronnen niet minder dan 30 miljoen euro zou gekost hebben en dat ook in de vuilnisbak is gekieperd.
Bij de VRT wordt de CEO ontslagen omdat hij wat te lastig deed over enkele miljoenen besparing maar als de NMBS of Infrabel tientallen miljoenen euro's belastingsgeld weggooit , dat is allemaal dik in orde.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

Adler schreef: 25 jan 2020, 13:21 En dat vind jij blijkbaar allemaal normaal dat er 11 miljoen euro wordt besteed voor een studie van 8 jaar waarvan iedereen blijkbaar al lang wist dat het niet zou werken.
In dat antwoord van de minister wordt trouwens met geen woord gesproken over de installatie van hardware in de treinen en stations die nu voor niets meer dient.
De voorbeelden van weggesmeten belastingsgeld bij de NMBS en Infrabel zijn trouwens legio.
Zo is er bijvoorbeeld het project NDS (New Distribution System) dat volgens sommige bronnen niet minder dan 30 miljoen euro zou gekost hebben en dat ook in de vuilnisbak is gekieperd.
Bij de VRT wordt de CEO ontslagen omdat hij wat te lastig deed over enkele miljoenen besparing maar als de NMBS of Infrabel tientallen miljoenen euro's belastingsgeld weggooit , dat is allemaal dik in orde.
Nu haal je wel 2 zaken door elkaar.
Jij beweert dat er niemand wil zeggen wat er met het geld gebeurd is en dat weerleg ik. Het geld is 100% te traceren en bijna helemaal in lonen van medewerkers uitbetaald. Er is hoegenaamd geen sprake van verduistering, verdwenen geld of zelfs maar een zweem van geheimdoenerij. Er is hier op een heel transparante manier geld verspild.
Dat het geld niet verspild had moeten worden ben ik uiteraard met je eens, maar jouw bewering dat niemand wil zeggen waar het naartoe gegaan is was verkeerd.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door HLE18 »

Adler schreef: 25 jan 2020, 13:21 In dat antwoord van de minister wordt trouwens met geen woord gesproken over de installatie van hardware in de treinen en stations die nu voor niets meer dient.
Dat is niet volledig juist, de GSM-R was toch aan een upgrade toe want software zat nog altijd vol bugs en de modems waren verouderd (veel last van interferentie met 4G netwerk). Aankoop van die nieuwe modules, ontwikkeling, homologatie in alle landen en de uitrol van software is al rap een paar miljoen euro. Aan het netwerk zijn ook aanpassingen gebeurt nieuwe servers enz... De tags die in de stuurposten geplakt zijn worden normaal ook nog gebruikt in de werkplaatsen. Deze in de stations of aan de deuren bij mijn weten niet meer in gebruik. Ook niet vergeten dat alle TBGs nieuwe itris gekregen hebben die wordt ook nog gebruikt.
Op zich is het inderdaad wel raar dat ze al beginnen met de volledige uitrol en dan pas testen...
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door nick »

Catenist schreef:Wat betekent het "ding-dong" geluid dat bij vertrektijd weerklinkt in de stuurpost van een thalys?
Als het hetzelfde doel heeft als bij een DESIRO dan is het de manier dat de begeleider om aan de bestuurder duidelijk te maken dat de deuren dicht zijn (behalve die van hem zelf) en ze dus zo goed als klaar voor vertrek zijn
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door trainlovertje »

Iemand nog meer info hierover? Er was hier sprake van juni dit jaar, maar dat is dus niet doorgegaan...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Het enige nieuws dat er is voor iedereen begin met een C. Er zal nog wat water naar de zee lopen voor er nieuws is.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door LML »

Het (enige) nieuwe eraan is dat de manuele fluitjes (van de conducteurs/treinbegeleiders) vervangen zijn door elektronische... :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door byter »

trainlovertje schreef: 17 jul 2020, 13:14 Iemand nog meer info hierover? Er was hier sprake van juni dit jaar, maar dat is dus niet doorgegaan...
Ik dacht dat er heel beperkt getest is geweest. Anyway vanaf september volgen er meer testen met het nieuwe systeem/procedure (linda).
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Yassine_TB »

Probleem is ook dat ze met slecht bereik zitten op sommige plaatsen waardoor linda niet altijd 100% werkt zoals het moet. Ze hebben nieuwe simkaarten geprobeerd die dit probleem zou moeten verhelpen, maar blijkbaar werkt het zelfs daarmee nog niet helemaal zoals het moet (volgens wat ik vernomen heb).
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door wuitz »

Het laatste wat ik van Linda gehoord heb is dat men de stations met slechte mobiele ontvangst (waarbij enkele grote bij zijn) in kaart aan het brengen zijn. Die stations wil men dan via wifi helemaal bedekken zodat men er overal internet zal hebben...
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Klassiekje »

Ach, ook dit project zal dus weer in de vuilbak verdwijnen.
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door wuitz »

Klassiekje schreef: 21 jul 2020, 05:28 Ach, ook dit project zal dus weer in de vuilbak verdwijnen.
Dat denk ik deze keer niet, Linda bevat immers meer dan alleen maar de vertrekprocedure. Het zal ook gebruikt worden voor de communicatie tussen stations- en treinpersoneel, en de AVG is ook een eindig verhaal, Infrabel wil namelijk niks meer te maken hebben met de vertrekprocedure op zich, dat zullen de vervoerders zelf moeten gaan regelen, en buiten het gebrek aan netwerk hier en daar (wat men met wifi wil oplossen) zijn de testen positief.
Plaats reactie