Het feit dat die luchthaven ons als belastingbetalers jaarlijks 10 M€ kost, oftewel 30€ per vervoerde passagier, lijkt mij meer dan argument genoeg om met de waanzin van Antwerp Airport te stoppen.
Hela hola, daar rijdt ge tegen mijn kar! Als ge mijn nick beter bekijkt begrijpt ge dat misschien, want WAAR staat er een standbeeld van meneer Olieslagers? Juist, aan die luchthaven.
Het is niet abnormaal dat de overheid investeert in de hele transportinfrastructuur, en daarbij het rendement niet als eerste factor ziet. Wel ben ik erg sceptisch over de huidige uitbatingsformule van die luchthaven; men probeert er een passagiersluchthaven van te maken zoals alle andere en daarvoor is Zaventem natuurlijk veel te dichtbij. Vermoedelijk is dat een gevolg van een politiek compromis; die zijn altijd ongelukkig, en de spoorwegen hebben er niet het monopolie van :) Maar vergelijk eens hoeveel de binnenwateren kosten? De wegeninfrastructuur?
Voor het bedienen van niche-markten daarentegen heeft die luchthaven sterke troeven: dicht bij het stadscentrum, redelijk vlot bereikbaar, en er is nog een beetje ruimte voor uitbreiding. Mogelijke nichemarkten zijn biz-jets (nu reeds een belangrijke activiteit aldaar, ook voor mensen die eigenlijk naar het Brusselse trekken), onderhoud en herstelling (er zijn daar tientallen jobs, vandaag). Over de vliegschoolactiviteit kan men discuteren, die brengt wel veel geluidshinder voor de omwonenden.
De lijndienst naar London City voelt nu reeds de concurrentie van de supersnelle treinen: ooit waren er vijf vluchten per dag, nu nog maar twee, die dan nog opgeschort zijn bovendien, wegens Corona. Het lijkt me best mogelijk dat die dienst helemaal stopt als er ooit een directe trein Antwerpen-London is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.