Retour Athus

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Retour Athus

Bericht door overweg13 »

Die bladzijde met de correcte afstand tussen 2 stations is dan wel interessant om voor jezelf het voordeligste tarief te bepalen. Maar ja, ik ben dan ook 66, heb destijds dergelijke tabellen op papier opgevraagd in het station en betrouw niet blindelings op de elektronica. En wat die afstanden zelf betreft: de afstanden in de netverklaring zijn dan wel geen tariefafstanden, maar neem van me aan dat ze wel degelijk ook als tariefafstanden gehanteerd worden, behalve voor stations die tot een zone behoren. Maar eigenlijk gaat het hier niet om tarieven maar om de kortste of aanvaarde reisweg. Welnu, laat degene die hier ooit van een tbg een opmerking heeft gekregen over de gevolgde reisweg dat hier nu melden.
Ik denk dat de regelgeving vooral en alleen toegepast wordt bij compensatie of geschillen. Wat mij logisch lijkt.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Retour Athus

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 23 dec 2019, 20:04
rvdborgt schreef: 23 dec 2019, 19:50 Geen enkele. Ook al omdat de netverklaring geen onderdeel uitmaakt van de vervoersovereenkomst en je er al helemaal geen tariefkilometers in zult vinden.
Voor het bepalen van de kortste reisweg heeft de reiziger geen andere mogelijkheid dan een gewone kaart te raadplegen en naar redelijkheid in te schatten wat de kortste reisweg(en) zou(den) kunnen zijn.
Precies, dat maakt het dus allemaal zo moeilijk, zoniet onmogelijk om aan al die regels te voldoen.
Eigenlijk maakt de NMBS het je daarmee gemakkelijker. De exacte tariefafstand via een bepaalde route kun je niet bepalen, dus alles wat op een normale kaart redelijk lijkt, is daarmee toegestaan.
Voorbeeldje: Ik heb een abonnement Leuven - Gent. De kortste reisweg is via Mechelen maar dat weet niemand. In Brussel mag ik dus mijn reis niet onderbreken maar dat interesseert ook niemand. Als ik op een kaart kijk, zijn de routes via Mechelen en Brussel beide redelijk; het is niet meteen mogelijk om te bepalen welke er het kortste is. En dus neem ik van beide aan dat ze toegestaan zijn wegens het criterium "kortste reisweg". Voor langere routes zoals het al genoemde Antwerpen - Athus is het nog onoverzichtelijker. Als de NMBS het anders had gewild, dan hadden ze wel een afstandenkaart zoals NS die heeft.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Retour Athus

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: 23 dec 2019, 20:14
Ik denk dat de regelgeving vooral en alleen toegepast wordt bij compensatie of geschillen. Wat mij logisch lijkt.
Dat begrijp ik dus niet goed.
Bij gebrek aan een systeem met in- en uitchecken zoals in Nederland is de enige die een inbreuk op die regels kan vaststellen de treinbegeleider.
Maar je zegt zelf dat geen enkele treinbegeleider daar iets over zegt.
Hoe kan er dan ooit een geschil daarover bestaan ?
Ik meen me trouwens te herinneren dat daar wel al rechtszaken voor gevoerd zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Retour Athus

Bericht door overweg13 »

Heel eenvoudig: je vraagt compensatie voor een vertraging maar dan blijkt dat je een niet- reglementaire reisweg gevolgd hebt. Dan krijg je geen compensatie. En vermoedelijk zal ook een verzekering moeilijk doen als je op een "verkeerde reisweg" zat.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Retour Athus

Bericht door kika »

overweg13 schreef: 23 dec 2019, 20:14Welnu, laat degene die hier ooit van een tbg een opmerking heeft gekregen over de gevolgde reisweg dat hier nu melden.
Ik denk dat de regelgeving vooral en alleen toegepast wordt bij compensatie of geschillen. Wat mij logisch lijkt.
Een half dozijn discussies heb ik wel gehad. Meestal tussen haltes die wat minder bekend zijn: Eine, Buda, Lot, Yves-Gomezée, ... Gelukkig zijn de meesten heel menselijk en boeit het quasi niemand of Chapelle-Dieu aan lijn 144 ligt en welke P-trein daar handig voorbij rijdt in welke richting... Het gaat voor de meesten om overduidelijk misbruik tegen te gaan, niet om verdwaalde toeristen te pesten. Dus ja: eerder voor geschillen en juristen werk te verschaffen dan wat anders
gpvos
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2019, 00:36

Re: Retour Athus

Bericht door gpvos »

Adler schreef: 23 dec 2019, 20:04Dan zijn de vervoersvoorwaarden bij de NS nogal wat eenvoudiger.
Je moet inchecken bij het vertrek en binnen de 6 uur uitchecken bij aankomst. Het enige wat je niet mag doen is terugkeren naar je vertrekpunt zonder uit te checken, dat is nogal logisch.
Enigszins offtopic, maar dat is niet juist: je mag niet op één incheck in de richting van je incheckpunt reizen, want dan maak je in feite een retourreis. En ook als je bijv. van Vlissingen via Zwolle naar Nijmegen reist zonder een route te doubleren, zal je ergens in de buurt van Zwolle moeten uit- en weer inchecken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Retour Athus

Bericht door Adler »

gpvos schreef: 28 dec 2019, 17:02
Adler schreef: 23 dec 2019, 20:04Dan zijn de vervoersvoorwaarden bij de NS nogal wat eenvoudiger.
Je moet inchecken bij het vertrek en binnen de 6 uur uitchecken bij aankomst. Het enige wat je niet mag doen is terugkeren naar je vertrekpunt zonder uit te checken, dat is nogal logisch.
Enigszins offtopic, maar dat is niet juist: je mag niet op één incheck in de richting van je incheckpunt reizen, want dan maak je in feite een retourreis. En ook als je bijv. van Vlissingen via Zwolle naar Nijmegen reist zonder een route te doubleren, zal je ergens in de buurt van Zwolle moeten uit- en weer inchecken.
Dat bedoelde ik met terugkeren.
Er staat in de AVR-NS echter niets over het feit dat je de kortste route zou moeten volgen of sneller aankomen of allerhande andere ingewikkelde regels waar geen mens aan uitkan.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Retour Athus

Bericht door FireSea »

Nee, maar dat volgt daar redelijkerwijs wel vanzelf uit. Alleen is het zo dat in Nederland met het op saldo reizen de pakkans kleiner is op omreizen, omdat de plaats waar je gecontroleerd wordt, uitmaakt. Dat komt doordat tot het moment van uitchecken jouw bestemming niet bekend is bij de conducteur.

In het eerder genoemde voorbeeld van Vlissingen naar Nijmegen via Zwolle betekent dat het volgende:

- Zolang jij onderweg naar Zwolle aan het reizen bent (via Rotterdam en Utrecht), is er niets aan de hand. De conducteur kan denken dat je misschien wel onderweg bent naar Groningen of Leeuwarden. Op het moment dat je daarna in de trein richting Nijmegen zit op het stuk tussen Zwolle en Olst, is er nog steeds niets aan de hand, want waarschijnlijk is jouw bestemming Wijhe of Olst. Zit je er echter in Deventer nog in en je wordt dán gecontroleerd, ja dan kan de conducteur zeggen dat je in Amersfoort had moeten overstappen richting Apeldoorn / Deventer. En pas vanaf Zutphen zal de conducteur zich gaan afvragen waarom je niet in de tegentrein zit, die uit Roosendaal komt.

- Koop jij echter bij de kaartautomaat een wegwerp-OV-chipkaart waar jouw herkomst en bestemming op voorgedrukt staat, dan werkt het wel net als in België en dan zal je bij een controle tussen Roosendaal en Dordrecht al te horen krijgen dat je verkeerd zit.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Retour Athus

Bericht door Adler »

FireSea schreef: 06 jan 2020, 14:27 Nee, maar dat volgt daar redelijkerwijs wel vanzelf uit.
Daar ben ik niet volledig mee akkoord.
Als ik bijvoorbeeld van Roosendaal naar Maastricht wil geeft de reisplanner steeds de route via Den Bosch.
Volgens de spoorkaart is dit niet de kortste route omdat je vanuit Den Bosch eigenlijk een stukje terugkeert.
De kortste route is via Tilburg en dan naar Eindhoven-Centraal.
Als je die volgt ben je overigens even lang onderweg maar moet je wel 2 keer overstappen.
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Retour Athus

Bericht door Ouwe »

De vervoersvoorwaarden van de Ns zeggen dit:
Reisroute: Het op basis van de NS Reisplanner (op ns.nl of in de NS-app)
toegestane treintraject waarlangs de bestemming mag worden bereikt.
Dus omdat omreizen via Den Bosch tussen Roosendaal en Maastricht wordt aangegeven in de reisplanner van de NS zelf, mag dit. Omreizen via Rotterdam en Utrecht op hetzelfde traject wordt niet aangegeven door de NS, dus dit kan weer en kan je dus vraagtekens verwachten als je van Utrecht weer zuidelijk reist. Maar de treinbegeleiders/conducteurs in Nederland geven zelden meer dan een waarschuwing. Alleen in Mederland zijn er zo veel mogelijkheden om vrij te reizen over het spoorwegnet, dat je beter het juiste vervoersbewijs kan kopen en dan goed inchecken overal.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Retour Athus

Bericht door Davy »

Denk dat de conclusie gewoon is dat dergelijke regels vooral in het leven zijn geroepen om iets achter de hand te hebben bij overduidelijk misbruik. In de praktijk zal het overgrote deel echt niet moeilijk doen bij twijfelgevallen, je moet echt een persoon treffen die de regeltjes heel strikt volgt, zowel in België, Nederland en waarschijnlijk ook de meeste andere landen zal dat zo zijn.

Adler, naar de letter van de wet heb je vaak gelijk in dit soort discussies, maar bij mij komt het over als muggezifterij, het forum staat ondertussen al vol met dit soort onderwerpen...
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Retour Athus

Bericht door FireSea »

Adler schreef: 06 jan 2020, 17:32
FireSea schreef: 06 jan 2020, 14:27 Nee, maar dat volgt daar redelijkerwijs wel vanzelf uit.
Daar ben ik niet volledig mee akkoord.
Als ik bijvoorbeeld van Roosendaal naar Maastricht wil geeft de reisplanner steeds de route via Den Bosch.
Volgens de spoorkaart is dit niet de kortste route omdat je vanuit Den Bosch eigenlijk een stukje terugkeert.
De kortste route is via Tilburg en dan naar Eindhoven-Centraal.
Als je die volgt ben je overigens even lang onderweg maar moet je wel 2 keer overstappen.
Bij NS mag je drie routes volgen:
- De kortste route
- De snelste route
- De route met de minste overstappen.

De reis van Roosendaal naar Maastricht via 's-Hertogenbosch wordt door de planner geadviseerd omdat deze even snel is als de kortste route, maar daarnaast ook een overstap uitspaart. Daar is niets ingewikkelds aan.

Het is tenminste fijn dat je bij NS wél altijd zeker weet dat als een reisweg in de planner wordt weergegeven, deze is toegestaan. Uiteraard mits je niet zelf een via-bestemming hebt ingevuld.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Retour Athus

Bericht door Steve »

Nochtans gelden bij de NMBS exact dezelfde criteria. In de zeer weinige gevallen waarin een voorgestelde reisweg toch (mogelijk) niet zomaar toegestaan is, verschijnt een waarschuwing dat "je mogelijk twee biljetten nodig hebt". Die waarschuwing kan natuurlijk duidelijker/explicieter, maar verder zie ik niet echt een verschil met de NS.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Retour Athus

Bericht door overweg13 »

Steve schreef: 08 jan 2020, 16:48 Nochtans gelden bij de NMBS exact dezelfde criteria. In de zeer weinige gevallen waarin een voorgestelde reisweg toch (mogelijk) niet zomaar toegestaan is, verschijnt een waarschuwing dat "je mogelijk twee biljetten nodig hebt". Die waarschuwing kan natuurlijk duidelijker/explicieter, maar verder zie ik niet echt een verschil met de NS.
Spijtig genoeg verschijnt die melding te pas en te onpas, ook waar dat 2de biljet niet nodig is.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Retour Athus

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 08 jan 2020, 17:09
Steve schreef: 08 jan 2020, 16:48 Nochtans gelden bij de NMBS exact dezelfde criteria. In de zeer weinige gevallen waarin een voorgestelde reisweg toch (mogelijk) niet zomaar toegestaan is, verschijnt een waarschuwing dat "je mogelijk twee biljetten nodig hebt". Die waarschuwing kan natuurlijk duidelijker/explicieter, maar verder zie ik niet echt een verschil met de NS.
Spijtig genoeg verschijnt die melding te pas en te onpas, ook waar dat 2de biljet niet nodig is.
Precies. Ik heb al jaren geleden geleerd die melding te negeren.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie