Terugbetaling

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Tomskiiii

Terugbetaling

Bericht door Tomskiiii »

Hallo allemaal

Kan er me iemand helpen met volgende vraag.
Ik koop elke week 2 biljetten voor m’n zoon’s verplaatsing naar het internaat. Nu kocht ik eergisteren dus ook een biljet voor vrijdag. Toen ik betaald had zei hij me dat het vrijdag geen les is en donderdag al terug komt.
Nu heb ik dus een biljet voor vrijdag dat niet gebruikt zal worden. Kan ik dat aan een loket omwisselen of een terugbetaling krijgen?

Alvast bedankt voor de hulp.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Terugbetaling

Bericht door groentje »

Het gaat om een ticket uit de automaat of aan het loket? Dat zou denk ik toch moeten lukken voor de vertrekdatum, al zeker als je het ticket wil omwisselen. Als het een internetticket is dat je thuis hebt afgedrukt, dan ben je er vrees ik aan voor de moeite, die worden helaas niet terugbetaald, tenzij bij vertraging.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Terugbetaling

Bericht door Adler »

Tomskiiii schreef: 30 sep 2019, 22:02 Hallo allemaal

Kan er me iemand helpen met volgende vraag.
Ik koop elke week 2 biljetten voor m’n zoon’s verplaatsing naar het internaat. Nu kocht ik eergisteren dus ook een biljet voor vrijdag. Toen ik betaald had zei hij me dat het vrijdag geen les is en donderdag al terug komt.
Nu heb ik dus een biljet voor vrijdag dat niet gebruikt zal worden. Kan ik dat aan een loket omwisselen of een terugbetaling krijgen?

Alvast bedankt voor de hulp.
Spijtig voor u , maar volgens artikel 5.3 § 4 van de Algemene vervoersvoorwaarden van de NMBS wordt geen enkel aangekocht vervoersbewijs terugbetaald, ongeacht op welke manier het is aangekocht.

§ 4. Overeenkomstig artikel VI.53.12° van het wetboek van economisch recht beschikt u niet over een herroepingsrecht voor de aankoop van een vervoerbewijs.
ricohallo
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 nov 2013, 23:39

Re: Terugbetaling

Bericht door ricohallo »

In de Bijzondere Vervoersvoorwaarden van het Standaardbiljet staat echter het volgende:

EN DE TERUGBETALING?
• Je volledig ongebruikt biljet wordt integraal terugbetaald aan het loket:
- tot op de dag vóór de geldigheidsdatum van het biljet wanneer je dit vooraf hebt gekocht;
- of op de dag zelf, binnen de 30 minuten na de aankoop ervan aan een automaat of aan het loket.
• Je biljet is niet terugbetaalbaar:
- als je het gekocht hebt op internet, via de NMBS-app, tegen afgifte van een compensatiebon, een ruilbon of
een groene cheque;
- bij verlies of diefstal.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Terugbetaling

Bericht door Adler »

ricohallo schreef: 01 okt 2019, 16:53 In de Bijzondere Vervoersvoorwaarden van het Standaardbiljet staat echter het volgende:

EN DE TERUGBETALING?
• Je volledig ongebruikt biljet wordt integraal terugbetaald aan het loket:
- tot op de dag vóór de geldigheidsdatum van het biljet wanneer je dit vooraf hebt gekocht;
- of op de dag zelf, binnen de 30 minuten na de aankoop ervan aan een automaat of aan het loket.
• Je biljet is niet terugbetaalbaar:
- als je het gekocht hebt op internet, via de NMBS-app, tegen afgifte van een compensatiebon, een ruilbon of
een groene cheque;
- bij verlies of diefstal.
Bedankt voor deze informatie.
Ik had enkel gekeken in de Algemene vervoersvoorwaarden.
Daarmee zie je nog maar eens dat de hele reglementering bij de NMBS ondoorgrondelijk is.
Geen mens die er nog aan uitgeraakt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Terugbetaling

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 01 okt 2019, 16:58
ricohallo schreef: 01 okt 2019, 16:53 In de Bijzondere Vervoersvoorwaarden van het Standaardbiljet staat echter het volgende:

EN DE TERUGBETALING?
• Je volledig ongebruikt biljet wordt integraal terugbetaald aan het loket:
- tot op de dag vóór de geldigheidsdatum van het biljet wanneer je dit vooraf hebt gekocht;
- of op de dag zelf, binnen de 30 minuten na de aankoop ervan aan een automaat of aan het loket.
• Je biljet is niet terugbetaalbaar:
- als je het gekocht hebt op internet, via de NMBS-app, tegen afgifte van een compensatiebon, een ruilbon of
een groene cheque;
- bij verlies of diefstal.
Bedankt voor deze informatie.
Ik had enkel gekeken in de Algemene vervoersvoorwaarden.
Daarmee zie je nog maar eens dat de hele reglementering bij de NMBS ondoorgrondelijk is.
Geen mens die er nog aan uitgeraakt.
Ik ben geen econoom of advocaat dan ook, maar een herroepingsrecht is iets anders dan een gewone terugbetaling. Herroepingsrecht is een term uit het Belgisch recht en geldt sowieso enkel bij 'verkoop op afstand' (bijvoorbeeld via automaat of internet, waarbij er geen enkele verkoper een rol heeft gespeeld bij de aankoop).
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Terugbetaling

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 02 okt 2019, 19:41
Ik ben geen econoom of advocaat dan ook, maar een herroepingsrecht is iets anders dan een gewone terugbetaling. Herroepingsrecht is een term uit het Belgisch recht en geldt sowieso enkel bij 'verkoop op afstand' (bijvoorbeeld via automaat of internet, waarbij er geen enkele verkoper een rol heeft gespeeld bij de aankoop).
Inderdaad, herroepingsrecht betekent:
U hebt het recht, om zonder uw beslissing te moeten motiveren, de op afstand gesloten overeenkomst te herroepen voor de levering van een goed of dienst
Maar op de website van NMBS Internationaal staat ook dat je geen herroepingsrecht hebt en toch worden ook ticketten die je gekocht hebt via internet daar terugbetaald.
Ik begrijp het dus niet.
Of misschien bedoelt men dat je geen terugbetaling meer kan krijgen na de datum die op het ticket staat.
Tomskiiii

Re: Terugbetaling

Bericht door Tomskiiii »

Hallo allemaal

Kleine update.


Ik ben naar het loket gegaan hier in het station van Lier en de dame heeft met de glimlach het ticket terugbetaald.

Meer nog, ze zei me dat er een goedkopere reisformule was voor mijn zoon namelijk de campuskaart.

Nu rijdt hij heen en terug naar internaat voor 1,82 euro i.p.v. 12,40 euro per week.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Terugbetaling

Bericht door profke »

Dus: als binnenkort het loket in Lier sluit heeft nmbs 3x winst:
1: geen loon voor het duidelijk klantvriendelijk personeel
2: geen terugbetaling van je ticket
3: je zou 12 euro/week blijven betalen
*Duik*
;-)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Terugbetaling

Bericht door Asterix »

Is het daadwerkelijk mogelijk om in pakweg Vilvoorde op te stappen en binnen het halfuur het niet gecontroleerde biljet in pakweg Brussel-Zuid te laten terugbetalen?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Terugbetaling

Bericht door trainlovertje »

Asterix schreef: 04 nov 2019, 22:06 Is het daadwerkelijk mogelijk om in pakweg Vilvoorde op te stappen en binnen het halfuur het niet gecontroleerde biljet in pakweg Brussel-Zuid te laten terugbetalen?
Neen, moet in station van aankoop teruggevorderd worden. Althans die richtlijn heb ik gekregen toen ik als jobstudent werkte aan het loket.
fgdp
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2019, 01:11

Re: Terugbetaling

Bericht door fgdp »

trainlovertje schreef: 04 nov 2019, 23:09
Asterix schreef: 04 nov 2019, 22:06 Is het daadwerkelijk mogelijk om in pakweg Vilvoorde op te stappen en binnen het halfuur het niet gecontroleerde biljet in pakweg Brussel-Zuid te laten terugbetalen?
Neen, moet in station van aankoop teruggevorderd worden. Althans die richtlijn heb ik gekregen toen ik als jobstudent werkte aan het loket.
Tegenwoordig hebben we commerciële gestes. Tickets die worden aangekocht in pakweg Vilvoorde kunnen in principe worden terugbetaald in Brussel-Noord binnen de 30 minuten. We gaan er vanuit dat de klant in eer en geweten heeft gehandeld en een fout heeft begaan aan een TVM. Niet alle commerciële bediendes zullen het doen, maar het kan zeker wel. (Verhoogde klantenservice n.a.v. 2023).
Plaats reactie