BENELUX

Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: BENELUX

Bericht door Tijgernoot »

Zonder de stop in Breda krijg je de Benelux al helemaal niet rendabel, er zijn daar behoorlijk veel in- en overstappers. Het ligt natuurlijk niet echt handig op de route, maar er zijn niet een onbeperkt aantal reizigers tussen België en Nederland en de Benelux is er na de Fyra een hoop verloren aan het flink uitgebreide aanbod van Thalys, en ook Eurostar rijdt inmiddels 3x/dag. Breda heeft inderdaad wel erg veel treinen richting Rotterdam, maar in dat aanbod schrappen levert amper efficiëntie op en verlies van directe aansluitingen in Breda. In mijn optiek zou de eerste verbetering moeten zijn dat er vroeger op de dag een trein in Breda/Rotterdam en Antwerpen moet gaan vertrekken de grens over.

En wat betreft de punctualiteit is dat nog steeds wachten op de software-update voor de locs toegelaten in de internationale dienst, maar het aantal keren dat de trein achter een andere trein strandt met softwareproblemen is al wel fors verminderd.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: BENELUX

Bericht door Nadleeh »

Tijgernoot schreef: 03 jul 2019, 02:44 Zonder de stop in Breda krijg je de Benelux al helemaal niet rendabel, er zijn daar behoorlijk veel in- en overstappers.
Dan vraag ik mij af hoe het in de vele jaren is gegaan dat er níet gestopt is op Breda, voor de Benelux over de HSL reed. Als de trein jarenlang gebakken lucht zou hebben vervoerd dan was dat project allang beëindigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Portbou »

Nadleeh schreef: 03 jul 2019, 07:54
Tijgernoot schreef: 03 jul 2019, 02:44 Zonder de stop in Breda krijg je de Benelux al helemaal niet rendabel, er zijn daar behoorlijk veel in- en overstappers.
Dan vraag ik mij af hoe het in de vele jaren is gegaan dat er níet gestopt is op Breda, voor de Benelux over de HSL reed. Als de trein jarenlang gebakken lucht zou hebben vervoerd dan was dat project allang beëindigd.
En ook ten tijde van FYRA was een stop in Breda geheel onnodig om die zo moeilijk haalbare rendabiliteit te bekomen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Portbou »

Eén snelle Beneluxtrein per uur zonder stop in Breda.

Twee treinen per uur Breda-Noorderkempen-Antwerpen Luchtbal(!)(*)-Antwerpen Centraal en verder...

Meer reizigers halen door langs de E19 zuidwaarts een bord te zetten met “volgende trein naar Antwerpen over ... minuten” en de parking in Noorderkempen uit te breiden.

(*) mensen uit Noorderkempen willen af en toen ook eens naar Kinepolis...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef: 03 jul 2019, 10:06
Nadleeh schreef: 03 jul 2019, 07:54
Tijgernoot schreef: 03 jul 2019, 02:44 Zonder de stop in Breda krijg je de Benelux al helemaal niet rendabel, er zijn daar behoorlijk veel in- en overstappers.
Dan vraag ik mij af hoe het in de vele jaren is gegaan dat er níet gestopt is op Breda, voor de Benelux over de HSL reed. Als de trein jarenlang gebakken lucht zou hebben vervoerd dan was dat project allang beëindigd.
En ook ten tijde van FYRA was een stop in Breda geheel onnodig om die zo moeilijk haalbare rendabiliteit te bekomen.
Maar toen was er wel een stop in Roosendaal en Dordrecht, waar er ook naar het oosten overgestapt kon worden.
En de Fyra was nog een stuk duurder dan de Benelux, waardoor de rendabeler was. En er kan moeilijk beoordeeld worden of die ook echt rendabel was aangezien die maar een goeie maand gereden heeft.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Breda overslaan betekent dat de hele Brabantse stedenrij verder af komt te liggen voor Belgische reizigers, terwijl er toch veel contacten zijn met pakweg de universiteiten van Tilburg, Eindhoven en Nijmegen, de industriële hub die Eindhoven is, zelfs de luchthaven daar. Een bijkomende trein zou misschien daarheen verdergetrokken kunnen worden? Ik beken, ik ben geen grote voorstander van perifere HSL-stations, maar voor Breda geloof ik dat het wel een betere oplossing was geweest om op de kruising met de klassieke lijn een overstapstation te bouwen...
Edit: beetje verward
Laatst gewijzigd door groentje op 03 jul 2019, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

Antwerpen - Breda - Eindhoven - Venlo (- Ruhrgebied). Zou dat geen mooie internationale verbinding zijn, ter compensatie van het wegvallen van de stop in Breda...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 03 jul 2019, 17:40 ik ben geen grote voorstander van perifere HSL-stations, maar voor Eindhoven geloof ik dat het wel een betere oplossing was geweest om op de kruising met de klassieke lijn een overstapstation te bouwen...
"Gare de betteraves" zijn vooral ergerlijk als er geen spoorverbinding is (zie Haute Picardie, Aix en Provence TGV). Bij stations als Valence TGV en St Pierre des Corps kan ik er wel mee leven. En ook voor Breda (want dat is toch wat je bedoelde, niet Eindhoven) zou dat een betere oplossing geweest zijn.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Inderdaad Breda, ik heb het aangepast.
Met een goede spooraansluiting kan ik er ook al beter mee leven, al heb ik mijn twijfels bij Valence-TGV, in principe zou dat kunnen werken, maar in realiteit is die lijn onderbediend en in niet al te beste staat. Als je tot een uur moet wachten, en dan aan een slakkenhangertje naar het hoofdstation wordt gevoerd... St-Pierre-des-Corps is al vanouds het doorgaand station voor Tours en zit in stadsgebied, ik zou het eerder vergelijken met pakweg Antwerpen-Berchem.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: BENELUX

Bericht door kika »

trainlovertje schreef: 01 jul 2019, 22:52Ik ben dan ook van mening dat als het snel moet gaan je maar beter een ticket voor de HST moet kopen.
Als je wilt 'concurreren' met het vliegtuig en deze voor <500km wilt ontmoedigen kan het wel degelijk helpen. Alle paar weken vergelijk ik noodgedwongen verschillende trein- en vliegverbindingen, en daar komt bizar vaak een x-Frankfurt-Brussel of een x-Schiphol-Brussel uit als beste optie. Het trieste is dat daarbij zelden de trein tot Frankfurt (250km) wordt gesuggereerd en voor Frankfurt-Brussel of Amsterdam-Brussel altijd een vliegtuig. Ik vind dat zelf tamelijk idioot, dus probeer er soms een trein bij te puzzelen maar als de frequentie te laag (Frankfurt), de prijs te hoog (overal, altijd :mrgreen: ), of er 's avonds niets meer rijdt, dan houdt het ook een keer op. Moet het snel gaan? Niet per sé razendsnel, maar als je bagage, wachten, reservetijd, én een sukkeldrafje hebt, dan snap ik verdraaid goed dat mensen de trein links laten liggen.

In de praktijk neem ik toch meestal treinen van begin tot einde, omdat het 'slechts' 1-2 uur langer is dan een vlucht met overstap.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Nadleeh schreef: 03 jul 2019, 07:54 Dan vraag ik mij af hoe het in de vele jaren is gegaan dat er níet gestopt is op Breda, voor de Benelux over de HSL reed. Als de trein jarenlang gebakken lucht zou hebben vervoerd dan was dat project allang beëindigd.
Toen stopte de Benelux in Dordrecht en Roosendaal, waardoor reizigers uit steden als Tilburg en Eindhoven daar overstapten. Toen de Fyra ging rijden was er helemaal geen stop meer in Brabant, en stapten veel reizigers maar in de stoptrein naar Antwerpen/Puurs.

Een Noorderkempen-achtig station t.h.v. Breda ("Breda TGV", waar de HSL en de lijn Breda-Roosendaal elkaar kruisen?) zou een goede oplossing zijn geweest om Breda te ontsluiten richting België. De binnenlandse shuttletreinen zouden dan nog steeds van/naar Breda CS kunnen rijden terwijl de internationale treinen het nieuwe HSL-station van Breda zouden bezoeken. Wellicht zouden er dan zelfs enkele Thalyssen stoppen, als daar vraag naar zou zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Ter hoogte van Lage Zwaluwe had dat inderdaad perfect gekund. Men had dan aansluiting van uit Breda, Dordrecht en Roosendaal.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Maar aan Lage Zwaluwe zou je wel een gare betterave hebben, veel is er niet in de omgeving. Op de kruising bij Prinsenbeek zit je al nagenoeg in stadsgebied, reizigers met bestemming Breda zelf zouden mogelijk van daar al een stadsbus kunnen nemen. Ik had eerder gedacht aan een station bij knooppunt Princeville, bij Westrik, om goede aansluitingen richting Roosendaal en Den Bosch mogelijk te maken, maar mogelijk is thv het huidige station Prinsenbeek inderdaad interessanter voor andere bestemmingen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

lage zwaluwe heeft net dat specifiek voordeel dat het met alles verbinding kan geven. Zowel vlot met Breda als die andere, alles per trein. Er is in Lage Zwale evenveel te zien als op Noorderkempen :wink: en dat draait ook goed.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: BENELUX

Bericht door jens123 »

In Noorderkempen stapt er richting NL bijna geen kat op, idem komende van NL is het aantal uitstappende reizigers in ndk verwaarloosbaar.
Plaats reactie