Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

De "Hoekse lijn" - vrijdag 3 februari 2017

De dagen van het "echte spoorvervoer" op de spoorlijn Rotterdam Centraal naar Hoek v Holland zijn bijna geteld. Vanaf 1 april 2017 (echt waar ;) ) is het gebeurd met de NSR-treinen op deze verbinding. Het was vandaag een mooie zonnige dag, dus maar even een kort bezoek gebracht voor wat foto's, nu alles nog bij het oude is.
Gelijk maar even hierbij de planning voor de komende periode, vanaf april 2017.

> De grote opbouwperiode start 1 april 2017 en moet 5 maanden later - op 1 september 2017 - gereed zijn. In deze periode worden zeven stations omgebouwd. Station Maassluis Steendijkpolder wordt nieuw gebouwd. De stations Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland Haven krijgen tijdelijke stations.

> De bouw van Schiedam Nieuwland kan niet in 5 maanden gebeuren. Na 1 september 2017 volgt de afbouw van dit station. Begin 2018 moet Schiedam Nieuwland helemaal klaar zijn.

•Start ombouwperiode Hoekse Lijn: 1 april 2017 (plaatskaarten van NS niet meer geldig)
•Testbedrijf Hoekse Lijn: 4 juli 2017
•Proefbedrijf Hoekse Lijn: 1 augustus 2017
•Einde ombouw, test-/proefbedrijf: 1 september 2017
•Start exploitatie RET: september 2017
•In 2019: Aanleg tracéverlenging Hoek van Holland

Hierbij twee opnames op klassieke locaties te Hoek v Holland Haven en Maassluis.

Veel kijkplezier, Peter
(IMG_0271-SF en IMG_0272_SF)
Bijlagen
IMG_0271-SF.JPG
IMG_0272-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door groentje »

Een van de redenen om volgende week nog eens via Hoek van Holland te reizen... Na een weekje Engeland keer ik met m'n zus via Harwich naar huis.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Flirt te Arnhem

Het nieuwste materieel op Nederlandse rails is op het moment de Flirt. De Flirt hoort niet tot mijn werkpakket, ben zelfs nog niet in de cabine geweest. Mijn standplaats komt volgend jaar aan de beurt bij de introductie van weer een nieuwe serie treinstellen tijdens het proefbedrijf met de SNG (CAF, Spanje) welke volgens de huidige ideeën moet gaan proefrijden tussen Den Haag en Haarlem.
Dat wordt weer een leuke nieuwe uitdaging :D

Veel kijkplezier, Peter
(IMG_7912-SF)
Bijlagen
IMG_7912-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

SNEEUW !

Was het in verschillende (noordelijke) gedeeltes van Nederland al een paar keer even wit, de Randstad kreeg pas wat sneeuw te zien in de nacht van zaterdag op zondag 12 februari 2017. Aangezien er in de loop van de week al weer temperaturen voorspelt worden tot 11 graden, er maar even snel op uit getrokken voor wat winterse foto's te Voorburg en Den Haag.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_0301-SF.JPG
IMG_0315-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door groentje »

Ook langs de lijn naar Hoek lag er vanochtend sneeuw. Mooi!
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

SRT, State Railways of Thailand (การรถไฟแห่งประเทศไทย)

Tijdens een kort bezoekje aan Lop Buri in Thailand passeert deze SRT diesellocomotief met een lange trein opvallend lage ketelwagens de drukke overweg in het centrum van Lop Buri. Niet alleen deze goederentrein trok mijn aandacht, maar ook de Prang Sam Yot, een eeuwenoud bouwwerk in het drukke centrum van deze Thaise plaats.
Verder is Lop Buri vooral bekend door de apen, welke in enorme groepen geheel vrij door de plaats lopen, over straat maar vooral ook overal op de gebouwen. Vooral je tas goed dicht houden is daarbij het advies, want tegen die vingervlugge handjes kan je amper op :D

Veel kijkplezier, Peter
(161.41-SF)
Bijlagen
161.41-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Amsterdam

Het was mooi voorjaarsweer vandaag in Nederland, dus er maar even op uit getrokken :D
Op dit moment worden de CAF metrostellen van het GVB in hoog tempo omgeschilderd in R-NET kleurstelling. Een mooi moment om nog even de "oude" kleurstelling ook op de foto te zetten, overigens ook al niet de originele kleur van deze stellen.
Verder te Hoofddorp de gereviseerde Thalys op weg naar Lille nog even op de foto gezet.

Veel kijkplezier, Peter
(IMG_0378-sf, IMG_0368-sf, IMG_0378-sf)
Bijlagen
IMG_0357-sf.JPG
IMG_0368-sf.JPG
IMG_0378-sf.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Treinstel 876

Na zo'n 7 jaren van stilstand, slechts onderbroken door de Mat 64 afscheidsrit, kwam de wat fletse Mat '64 treinstel 876 weer op de baan in de reizigersdienst. Op weg naar Hoek van Holland Haven komt het treinstel door Vlaardingen West gereden, een station waar overigens opvallend weinig fotografen aanwezig waren. Vanaf 01 april 2017 is het over en uit met de NSR treindienst op deze spoorlijn. Na een lange periode van ombouw (met busvervoer) komen hier RET Metro's te rijden.

Veel kijkplezier, Peter
(IMG_0421)
Bijlagen
IMG_0421.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Hoek van Holland Haven

31 maart 2017 zal de geschiedenis in gaan als laatste dag dat er treinen reden op de "Hoekse"-lijn. De spoorlijn alwaar jarenlang Internationale treinen reden is gedegradeerd tot een Metrolijn, net als vele jaren eerder de Zoetermeer- en Hofpleinlijn.
Door de jaren heen zijn er heel wat excursieritten gereden op deze relatief rustige spoorlijn, alwaar vooral in de '90 jaren "heel wat te regelen viel".
Zo ook deze goederentrein, gereden door mijzelf, welke zelfs Hoek v Holland haven haalde, waarna beide lok's moesten omrijden via staton Hoek v Holland Strand. Niet vaak kwamen er diesel- en elektrische lok's op het strand, dus dat was nog een hele belevenis.

Links nog een Mat '54 welke de boottrein heeft gereden en staat te wachten op de terugrit naar Amsterdam. Omdat er geen tractie personeel aanwezig was op "De Hoek" was het verplicht de stroomafnemers gedurende de dag neer te laten. En dan maar hopen dat na vele uren stilstand het spaarreservoir nog vol was, om in ieder geval weer één stroomafnemer tegen de rijdraad te krijgen.......

Veel kijkplezier, Peter
(10.190-SF)
Bijlagen
10.190-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Wandeling van Best naar Eindhoven........

Begin '80 jaren was het nog een compleet andere wereld. Het is nu echt ondenkbaar, maar toen was het redelijk normaal om een wandelingetje langs het spoor (natuurlijk nog zonder geel veiligheidsvest....) te maken om op wat mooie locaties wat treinen op de dia te zetten.
Niemand keek daar van op, de Meesters zwaaide beleefd en ik zwaaide vrolijk terug..........
Zo ook op 17 september 1982 toen ik wat Mat '46 in de stoptreindienst rond Eindhoven wilde fotograferen. Naast wat groene stellen was er ook afwisseling doordat ook de gele 281 die dag in deze omgeving rond reed.
Op de dia komt het stel de "Bata"-brug afgereden richting Eindhoven.
Nu 35 jaren later is alles anders en wordt er zelfs gebrainstormd door sommigen om fotografen een geel vest te laten dragen op het voor iedereen toegankelijke perron :shock:

Veel kijkplezier, Peter
(02.234-SF)
Bijlagen
02.234-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Station York - 1988

In de '80 jaren was de East-Coast Main Line in Engeland nog niet geheel voorzien van bovenleiding. De HST Class 43 was toen het treintype welke bijna alle snelle treinen op deze lijn reed, aangevuld met lokale treinen. Naast dieseltreinstellen reden in deze diensten vaak locomotieven van de Class 47.
Op de foto lok 47 551 met trein te station York. De lok is nog geschilderd in de "echte" BR blauwe kleurstelling met groot logo.

Veel kijkplezier, Peter
(04.26-SF)
Bijlagen
04.26-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

British Rail Class 108

Voor de diensten op de nevenlijnen na de ontstoming zijn er verschillende serie's dieselmotorwagens en treinstellen gebouwd.
Eén van deze serie's was de Class 108, gebouwd vanaf 1958. na buitendienststelling zijn vele treinstellen bij museumlijnen terecht gekomen.
Ook de Severn Valley Railway heeft er enkele in haar bezit, welke ook rijvaardig zijn.
Op de foto een 5-wagentrein te station Bewdley (met voorop tweewagentreinstel 56208-51935) als reizigerstrein onderweg naar Kidderminster.

veel kijkplezier, Peter
(14962-SF)
Bijlagen
14962-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

Severn Valley Railway

Op 22 april 2017 bezocht ik weer eens de SVR, een museumlijn welke niet gauw gaat vervelen. Ondanks dat het een "gewone" zaterdag was, was het weer enorm druk met reizigers en werd er gereden met fors lange treinen.
Het mooiste is dan natuurlijk dat er ook een forse locomotief voor staat, zoals de 34027 "Taw Valley". Deze ex. Southern Railway locomotief is gebouwd in 1945 en verbouwd in 1957 en behoort tot de West Country Class.
De locomotief is privé eigendom van Phil Swallow.

Op de foto vertrekt de fraaie lok met trein uit Bewdley riching Kidderminster.

Veel kijkplezier, Peter
(15065-SF)
Bijlagen
15065-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

SGB - Sporen naar het Verleden

Onder prachtige weersomstandigheden bezocht ik op zaterdag 27 april 2017 "Sporen naar het Verleden" bij de stoomtrein Goes <>Borsele.
Er werd volgens een zeer uitgebreide dienstregeling gereden, en er kwam dan ook van alles langs. De SGB had er dan ook weer veel werk van gemaakt.

Echter door het mooie weer was het enorm stil, de meeste verkozen blijkbaar toch voor een dagje aan het strand, dan voor deze happening, en dat is natuurlijk erg jammer. In een aantal lange personentreinen telde ik vaak niet meer dan 40 reizigers.
Maar ook met fotografen was het doodstil. Ze waren op deze zaterdag op twee handen te tellen. Wel vernam ik dat het vooral op Hemelvaartsdag fors drukker was, dus ik hoop voor de SGB dat het voldoende heeft opgeleverd.

Bij de foto's:

- ex NS 2225 kwam al om 09.50 uur langs met de eerste goederentrein welke had moeten vertrekken uit Goes om 10.00 uur :D
- ex NS 8811 reed flink wat ritten met goederen en reizigerstreinen (wat zit er een mooi krachtig geluid in deze lok uit 1943)
- SGB 4389 haalt de NS 8811 in welke een half uurtje moest wachten om verder te mogen rijden.

Veel kijkplezier, Peter
(IMG_1272-SF)(IMG_1273-SF)(IMG_1285-SF)
Bijlagen
IMG_1272-SF.JPG
IMG_1273-SF.JPG
IMG_1285-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Fotoalbum Peter (Diverse landen)

Bericht door Meesterpeter »

- Station Zandvoort aan Zee

"Sprinter" 2985 is als extra strandvervoer (trein 15461) aangekomen op het normaal niet gebruikte spoor 1 van station Zandvoort aan Zee, om na een kering van bijna 20 minuten weer terug te rijden naar Haarlem (trein 15446).
Ondanks dat het vooral aan de kust zeer zonnig was, was het voor de strandbezoekers niet warm genoeg, slechts een handje vol reizigers maakte van deze extra treinen gebruik.

Veel kijkplezier, Peter
(IMG_8527-SF)
Bijlagen
IMG_8527-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie