Dan kunnen de mensen alvast wennenDavy schreef:Zondag reed er een Desiro heen en terug als IC Gouvy - Luik (op Guillemins gekeerd wegens de vertraging van 80 minuten) nadat een I10-stammetje defect is geraakt.
IC Luxemburg
IC Luxemburg
Re: Ongewone samenstelling.
JaDavy schreef:Gaan die I10-rijtuigen op termijn vervangen worden door Desiro?
Re: Ongewone samenstelling.
Jakkes. Ik had het al gehoord, maar het blijft schandalig om op een verbinding als Luik-Luxemburg voorstadsmaterieel in te zetten.
Re: Ongewone samenstelling.
Als je met raar eigenaardig bedoelt, heb je gelijk. Maar als raar zeldzaam betekent, moet je maar eens wat rondrijden: Antwerpen - Charleroi, Brussel - Essen, Antwerpen - Oostende, Antwerpen - Gent en ik vergeet er nog wel enkele.Stijn91 schreef:Zaterdag reed S1567 met 2 Desiro's, normaal met 1 Desiro.
Ik heb zaterdag 2 IC's gezien met Desiro's, blijft toch iets raar.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Ongewone samenstelling.
Kortrijk-Brugge, Gent-Mechelen-Leuven, Sint-Niklaas-Leuven. Antwerpen-Noorderkempen (is een IC, maar eigenlijk een L-Trein). Kortrijk-Schaarbeek (E427-E418-E420-E421).overweg13 schreef:Als je met raar eigenaardig bedoelt, heb je gelijk. Maar als raar zeldzaam betekent, moet je maar eens wat rondrijden: Antwerpen - Charleroi, Brussel - Essen, Antwerpen - Oostende, Antwerpen - Gent en ik vergeet er nog wel enkele.Stijn91 schreef:Zaterdag reed S1567 met 2 Desiro's, normaal met 1 Desiro.
Ik heb zaterdag 2 IC's gezien met Desiro's, blijft toch iets raar.
Re: RE: Re: Ongewone samenstelling.
Vanaf wanneer zou dit dan het geval zijn?groentje schreef:Jakkes. Ik had het al gehoord, maar het blijft schandalig om op een verbinding als Luik-Luxemburg voorstadsmaterieel in te zetten.
Jammerlijke zaak dit. Kan je gelijk na je reis naar Luxemburg een afspraak maken bij de rugspecialist.
Re: Ongewone samenstelling.
Inderdaad, de treinen zijn niet echt comfortabel voor een langere rit. Nu zijn er niet veel reizigers die bijvoorbeeld volledig Luik - Luxemburg doen, maar het is niet bepaald een toename van comfort zo.groentje schreef:Jakkes. Ik had het al gehoord, maar het blijft schandalig om op een verbinding als Luik-Luxemburg voorstadsmaterieel in te zetten.
Is het omdat het I10 elders nodig is, of gaat het materieel eruit? Of heeft het te maken met de locs?
Re: Ongewone samenstelling.
Dat is geen gekke gedachte met het gerucht in het achterhoofd dat de verbinding naar 1x per uur zou gaan (ipv 1x per twee uur).
Re: Ongewone samenstelling.
Het systeem met locs is heel duur en kost heel veel tijd om te keren. Daar wil men al lang vanaf.Nadleeh schreef:Inderdaad, de treinen zijn niet echt comfortabel voor een langere rit. Nu zijn er niet veel reizigers die bijvoorbeeld volledig Luik - Luxemburg doen, maar het is niet bepaald een toename van comfort zo.groentje schreef:Jakkes. Ik had het al gehoord, maar het blijft schandalig om op een verbinding als Luik-Luxemburg voorstadsmaterieel in te zetten.
Is het omdat het I10 elders nodig is, of gaat het materieel eruit? Of heeft het te maken met de locs?
Het probleem is dat de Desiro momenteel het enige motorstel met ETCS is. ETCS wordt verplicht in Luxemburg, dus je moet dan wel de Desiro's inzetten. Ik vermoed dat dat weer verandert wanneer de MS96 eindelijk ook ETCS zal krijgen.
Maar los daarvan: ik vind de huidige I10 eigenlijk niet zo super hoor. Veel te zachte zetels waarin ik na een uurtje al rugpijn krijg. De zetels van een I11, break, M6 of MS96 zijn veel ergonomischer dan die versleten I10
Re: Ongewone samenstelling.
Maar het neemt niet weg dat een verbinding Luik - Luxemberg een van de laatste is waar een Desiro zou thuishoren. Dit staat totaal haaks op de verklaring van de NMBS dat de Desiro's langzaamaan naar hun "bedoelde" verbindingen zouden verkassen en zo verdwijnen van verbindingen waar ze eigenlijk niet thuishoren.
Het is te begrijpen dat men van het omlopen van de loc af wil; maar daar zijn toch ook heel wat andere oplossingen voor mogelijk? Bij behoud van het huidige materieel kan met stuurrijtuigen I11 toevoegen en anders zijn er nog steeds de tweespannige MS96 die trouwens meerdere jaren tussen Luik en Gouvy gereden hebben. Oké, die hebben misschien geen ETCS maar dat kan prima opgelost worden, desnoods met een beperkt deel van de reeks.
Het is te begrijpen dat men van het omlopen van de loc af wil; maar daar zijn toch ook heel wat andere oplossingen voor mogelijk? Bij behoud van het huidige materieel kan met stuurrijtuigen I11 toevoegen en anders zijn er nog steeds de tweespannige MS96 die trouwens meerdere jaren tussen Luik en Gouvy gereden hebben. Oké, die hebben misschien geen ETCS maar dat kan prima opgelost worden, desnoods met een beperkt deel van de reeks.
Re: Ongewone samenstelling.
Ik schreef bijna dat dit heel subjectief is, maar dat is het eigenlijk niet: het is waarschijnlijk perfect "meetbaar". Mijn generatie (de zestigers en ouder) zijn over het algemeen een stuk kleiner dan de jongere generaties, en net de zetels die jij opsomt als zijnde ergonomisch (zeker de I11 en ms96) zijn voor ons niet bepaald comfortabel. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat je er absoluut ongemakkelijk in zit. Maar toch: mijn vrouw is 10 cm kleiner dan ik en kan onmogelijk 100 % comfortabel gaan zitten in I11 of ms 96. De 10 cm extra die ik heb, maken het al wat minder precair. Je kunt nu eenmaal zelden voor iedereen goed doen. Het kan gek klinken, maar eigenlijk waren de houten banken van de K-rijtuigen en de L-rijtuigen nog het comfortabelst van allemaal.Shrek schreef:
Maar los daarvan: ik vind de huidige I10 eigenlijk niet zo super hoor. Veel te zachte zetels waarin ik na een uurtje al rugpijn krijg. De zetels van een I11, break, M6 of MS96 zijn veel ergonomischer dan die versleten I10
Maar je zult altijd wel treintypes hebben die niet echt voldoen op het vlak van comfort: neem nu de M1-rijtuigen, absoluut oncomfortabel in beide klassen. Het ging hier dan ook om omnibusmaterieel, waar je gewoonlijk niet zo heel lang in zat. Maar blijkbaar heiligde de NMBS toen al een eigenaardige politiek: afgaande op oude foto's zie je vaak M1-rijtuigen in semi-directe treinen, net zoals L-rijtuigen trouwens.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Ongewone samenstelling.
De I11 heeft ook nog geen ETCS. Een snellere oplossing voor de MS96 is er ook niet. Eens je het prototype klaar en gehomologeerd hebt is het niet zoveel verschil meer om er 10 dan wel 140 uit te rusten.Steve schreef:Maar het neemt niet weg dat een verbinding Luik - Luxemberg een van de laatste is waar een Desiro zou thuishoren. Dit staat totaal haaks op de verklaring van de NMBS dat de Desiro's langzaamaan naar hun "bedoelde" verbindingen zouden verkassen en zo verdwijnen van verbindingen waar ze eigenlijk niet thuishoren.
Het is te begrijpen dat men van het omlopen van de loc af wil; maar daar zijn toch ook heel wat andere oplossingen voor mogelijk? Bij behoud van het huidige materieel kan met stuurrijtuigen I11 toevoegen en anders zijn er nog steeds de tweespannige MS96 die trouwens meerdere jaren tussen Luik en Gouvy gereden hebben. Oké, die hebben misschien geen ETCS maar dat kan prima opgelost worden, desnoods met een beperkt deel van de reeks.
Re: IC Luik-Luxemburg
Het probleem bij de MR96 zal vooral het plaatsen van de CCD schermen van de ETCS worden, de huidige stuurtafel moet daarvoor haast volledig op de schop omdat ze er niet in passen. Door die schermen te plaatsen moeten er ook andere zaken verplaatst worden zoals verschillende meters (hoogspanning, druk in hoofdreservoir, remcilinders, ....) Gelijktijdig moet je rekening houden met het ontwerp van die stuurpost zodat deze niet groter worden of hinderlijk op bepaalde vlakken voor het dichtklappen van deze. Want je kan onmogelijk in de hoogte blijven bouwen want dan gaat de zichtbaarheid voor de bestuurder naar beneden. Kortweg ETCS in de MR96 bouwen is naar alle waarschijnlijkheid een hele harde noot om te kraken voor de ingenieurs.