sluiting stations
sluiting stations
Het valt mi op dat er door de NMBS nog steeds met twee maten en gewichten gewerkt wordt
Zo zijn de loketten in Diksmuide(2treinen per uur) en in Lichtervelde(6 treinen per uur) 's namiddags gesloten; daarentegen is het loket in het station Virton(1 trein alle 120 minuten) de ganse dag open!
Zo zijn de loketten in Diksmuide(2treinen per uur) en in Lichtervelde(6 treinen per uur) 's namiddags gesloten; daarentegen is het loket in het station Virton(1 trein alle 120 minuten) de ganse dag open!
Re: sluiting stations
Er zijn inderdaad 2 maten en gewichten: indien er iemand in een station nodig is voor veiligheidsfuncties blijft het loket open, indien die persoon er niet is kan het eventueel dichtgaan.ferry schreef:Het valt mi op dat er door de NMBS nog steeds met twee maten en gewichten gewerkt wordt
Zo zijn de loketten in Diksmuide(2treinen per uur) en in Lichtervelde(6 treinen per uur) 's namiddags gesloten; daarentegen is het loket in het station Virton(1 trein alle 120 minuten) de ganse dag open!
In Virton is voorlopig nog iemand nodig om de reizigers te sporen te helpen oversteken, vandaar het station.
Re: sluiting stations
in het noordelijke landsdeel hebben ze daar de "overweg" voor uitgevonden..Shrek schreef: indien er iemand in een station nodig is voor veiligheidsfuncties blijft het loket open, indien die persoon er niet is kan het eventueel dichtgaan.
In Virton is voorlopig nog iemand nodig om de reizigers te sporen te helpen oversteken, vandaar het station.
in't algemeen kosten zo twee ijzeren paaltjes minder dan het jaarloon van een bediende...
drogreden dus.
Re: sluiting stations
Nochtans was het hier op vele stations niet veel anders. Station Londerzeel was zo'n geval. Nu moet je volledig rondgaan ipv de oude overgang te gebruiken.
Re: sluiting stations
Hoezo drogreden? Er is geen overweg dus moet er personeel zijn dat de reizigers helpt oversteken.profke schreef:in het noordelijke landsdeel hebben ze daar de "overweg" voor uitgevonden..Shrek schreef: indien er iemand in een station nodig is voor veiligheidsfuncties blijft het loket open, indien die persoon er niet is kan het eventueel dichtgaan.
In Virton is voorlopig nog iemand nodig om de reizigers te sporen te helpen oversteken, vandaar het station.
in't algemeen kosten zo twee ijzeren paaltjes minder dan het jaarloon van een bediende...
drogreden dus.
L'union fait la force.
Re: sluiting stations
Een overweg is een belemmering voor de exploitatie van een spoorlijn. We gaan er dus zeker geen bij maken.profke schreef:in het noordelijke landsdeel hebben ze daar de "overweg" voor uitgevonden..Shrek schreef: indien er iemand in een station nodig is voor veiligheidsfuncties blijft het loket open, indien die persoon er niet is kan het eventueel dichtgaan.
In Virton is voorlopig nog iemand nodig om de reizigers te sporen te helpen oversteken, vandaar het station.
in't algemeen kosten zo twee ijzeren paaltjes minder dan het jaarloon van een bediende...
drogreden dus.
Jullie zien echt spoken hoor.
Re: sluiting stations
En die komt er ook. Wanneer de perrons heringericht worden zal er een voetgangerstunnel komen en sluit het hele station in Virton. Maar is dat nu iets om zo erg naar uit te kijken?Steven schreef:De enige uitweg is een tunnel of brug om de sporen daar te kruisen.
Re: sluiting stations
Nee. Al vraag ik me af of een systeem met een overwegslagboom echt zo'n probleem is, heel wat stations met een eilandperron (zoals Eijsden) hebben zo'n slagboom in Nederland, en dat werkt vrij goed.
Re: sluiting stations
Als het station sluit, dan heb je geen perrons meer nodig. Of gaan alleen de loketten dicht?Shrek schreef:En die komt er ook. Wanneer de perrons heringericht worden zal er een voetgangerstunnel komen en sluit het hele station in Virton. Maar is dat nu iets om zo erg naar uit te kijken?Steven schreef:De enige uitweg is een tunnel of brug om de sporen daar te kruisen.
Groetjes,
Rian
Re: sluiting stations
Het station wordt een stopplaats wanneer de loketten dichtgaanrvdborgt schreef:Als het station sluit, dan heb je geen perrons meer nodig. Of gaan alleen de loketten dicht?Shrek schreef:En die komt er ook. Wanneer de perrons heringericht worden zal er een voetgangerstunnel komen en sluit het hele station in Virton. Maar is dat nu iets om zo erg naar uit te kijken?Steven schreef:De enige uitweg is een tunnel of brug om de sporen daar te kruisen.
Groetjes,
Rian
Als je de gangbare aankondigingstijden gebruikt wordt het één grote soep daar. Want op die plek heb je zowel losse locs die aan 100 km/h langsvliegen (en dus vereisen dat je aankondiging op meer dan 1km ligt) als zware goederentreinen die de berg op puffen en de overweg misschien wel 5 minuten dichthouden, als treinen die halteren. Die combinatie zorgt voor lange sluitingstijden. En wanneer de overweg per ongeluk 10min lang dicht is krijg je een alarm en zit je met serieuze problemen op de lijn. Laat dat dus maar.groentje schreef:Nee. Al vraag ik me af of een systeem met een overwegslagboom echt zo'n probleem is, heel wat stations met een eilandperron (zoals Eijsden) hebben zo'n slagboom in Nederland, en dat werkt vrij goed.
Een voetgangerstunneltje onder 2 sporen is nu ook weer niet zo duur en duidelijk een veel betere oplossing.
Re: sluiting stations
Bon, ik wil nog aannemen dat het op die plaats geen goed idee is, al zou je voor voetgangersoverpaden voor mij iets kortere aankondigingszones gebruiken. En waarom geen systeem dat aan de hand van het treinnummer later of vroeger dichtgaat? Opnieuw in Nederland zijn er daar overwegen die pas sluiten als de stoptrein aan het perron van de overweg is, maar vroeger sluit wanneer de IC of een goederentrein er aan komt, of wanneer het systeem wordt afgezet bij slipperig weer. Ik kan me inbeelden dat dat bijvoorbeeld voor bijvoorbeeld Leopoldsburg een oplossing had kunnen zijn.
Re: sluiting stations
Zelfs als dat zou gaan blijft een overweg een punt dat in storing zou kunnen gaan en een invloed op het treinverkeer zou kunnen hebben. Ook spoorlopen zal vaker gebeuren dan bij een tunnel. Compleet scheiden van voetgangers en treinen blijft altijd het beste, daarom dat infrabel daar ook voor kiest.
Het werken met treinnummer lijkt mij ook onveilig te zijn. Een bestuurder die per ongeluk een halte overslaat veroorzaakt vandaag enkel wat ongemak, met jouw voorstel graait hij meteen wat passagiers mee op de overweg.
Het werken met treinnummer lijkt mij ook onveilig te zijn. Een bestuurder die per ongeluk een halte overslaat veroorzaakt vandaag enkel wat ongemak, met jouw voorstel graait hij meteen wat passagiers mee op de overweg.
Re: sluiting stations
Niet als het stopsein aan einde van het perron gesloten is, en er eindelijk een deftig veiligheidssysteem is geïnstalleerd dat treinen op tijd doet stoppen. En ja, storingen zijn mogelijk, maar moeten we werkelijk er steeds van uit gaan dat het mis zal gaan?
En ik ben er evenmin van overtuigd dat een overpad, beveiligd met een slagboom, noodzakelijkerwijs meer risico op spoorlopen geeft. Als een tunnel slecht gelegen is, moeilijk toegankelijk, of wat groezelig is, kan ik me voorstellen dat je net zo goed spoorlopen uitlokt.
Ik geloof vooral dat overwegen niet zo des duivels zijn als men bij Infrabel, maar ook bij Prorail en elders, lijkt te denken. Ik verwacht vooral een oplossing op maat, en soms kan dat volgens mij ook een bewaakte overweg zijn.
En ik ben er evenmin van overtuigd dat een overpad, beveiligd met een slagboom, noodzakelijkerwijs meer risico op spoorlopen geeft. Als een tunnel slecht gelegen is, moeilijk toegankelijk, of wat groezelig is, kan ik me voorstellen dat je net zo goed spoorlopen uitlokt.
Ik geloof vooral dat overwegen niet zo des duivels zijn als men bij Infrabel, maar ook bij Prorail en elders, lijkt te denken. Ik verwacht vooral een oplossing op maat, en soms kan dat volgens mij ook een bewaakte overweg zijn.
Re: sluiting stations
En dan de treinen in elk station aan 30 km/h aan het perron laten komen zeker. Het is met die EBP overnames zo al erg genoeg, elk boerengat waar er beheerde seinen en wissels zijn en EBP in dienst is kom je telkens voor het rood waardoor je nodeloos vertraging maakt ...groentje schreef:Niet als het stopsein aan einde van het perron gesloten is.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...