groentje schreef:Ik hou niet van kilometertarifering, omdat het reizigers straft die bijvoorbeeld ongewild een omweg moeten maken, omdat er geen rechtstreekse busverbinding is, of omdat de busverbinding zelf een kronkellijn is, en je die reiziger dan 2x 'pakt'.
Dat gebeurt in België toch niet (behalve binnen de zones) ?
Voorbeeld : van Mechelen naar Nossegem
* alle reismogelijkheden lopen langs Schaarbeek of Brussel-Noord
* de ticketprijs wordt berekend via lijn 25N en de luchthaven.
Reizigers betalen dus de kortste reisweg ongeacht de werkelijk genomen reisweg (die wel de snelste moet zijn)
groentje schreef:Ik hou niet van kilometertarifering op zijn Nederlands, omdat elke rit verschillend wordt afgerekend, ook al scheelt het maar een paar cent.
Dat lijkt me geen goede reden om er niet mee te beginnen. We moeten alleen niet dezelfde fout maken als de Nederlanders en zorgen dat er geen prijsverschillen optreden.
groentje schreef:Bovendien, wat is er mis dat reizigers binnen eenzelfde zone voor hetzelfde tarief kunnen reizen?
Ik herhaal het nog één keer : dat reizigers op de korte afstand onredelijk veel betalen en reizigers op lange afstand onredelijk weinig. Een "je-betaalt-wat-je-gebruikt"-principe is veel eerlijker en heeft zijn deugdelijkheid bewezen in andere sectoren.
groentje schreef:Er is nu eenmaal veel verkeer binnen een zone, daarom ook werd een (stads)zone net gecreëerd. Alleen al in mijn vriendenkring merk ik dat er zonder veel misbaar uit Vorst naar het jeugdhuis in Ukkel, naar school in Schaarbeek, naar de markt in Jette en Sint-Gillis, naar de cinema in Elsene en op café in Brussel-Centrum wordt gegaan.
Dat is allemaal prima en het is fijn dat voor al deze verplaatsingen het openbaar vervoer gebruikt wordt... maar ik zie niet in op basis waarvan een gebruiker de MIVB zou kunnen dagvaarden als deze verplaatsingen aan km-tarief zouden worden aangerekend.
groentje schreef:De keren dat er echter buiten de stad wordt gegaan,...
Maar wie bepaalt de grenzen van de stad ? Er zijn in de Brusselse rand heel wat culturele centra met een uitgebreide Nederlandstalige programmatie (Dilbeek, Strombeek,...) die veel Nederlandstalige Brusselaars aantrekken. Het zone-systeem benadeelt evenwel de verplaatsingen daar naar toe.
groentje schreef:De nadelen kunnen met een aantal gerichte maatregelen worden verzacht, zoals haltes gedeeld door verschillende zones, een voordeeltarief voor reizen net buiten de kernzone, en een korterittarief.
Als het zone-systeem een heilig huisje is waaraan niet geraakt mag worden zijn bovenstaande maatregelen inderdaad aangewezen.
Maar dit zijn weer een hoop ingewikkelde prijsformules bovenop de reeds bestaande wirwar aan tarieven. Een tabula-rasa en een terugkeer naar een eenvoudig tarief per kilometer zou deugd doen.