MIVB nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4944
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MIVB nieuws

Bericht door Steve »

Een paar correcties:

3 & 4: 4000 (3000 bij uitzondering)
7: 4000, tijdens de week ook enkele 3000
19: 3000
25: 3000
32: 3000
39 & 44: 7700/7800
51: 7900 (7700/7800 bij uitzondering, ook een paar 3000 op het stuk Ninoofsepoort - Kerkhof van Jette op de weg van de remise naar lijn 19)
55: 3000
62: 2000 en 3000 (in het weekend en 's avonds hoofdzakelijk 3000, tijdens de week overdag vooral 2000)
81: 7900 (7700/7800 bij uitzondering)
82: 3000
92: 3000 (2000 bij uitzondering)
93: 2000, 7700/7800 en soms 3000 (in die volgorde van aantal) tijdens de week, 3000 tijdens het weekend (met op zaterdag een enkele 2000)
94: 2000 en 3000 tijdens de week (een enkele 7700/7800 bij uitzondering), 3000 tijdens het weekend
97: 7700/7800 (7900 en sinds de recente opening van remise Marconi ook wel 3000 bij uitzondering)

Inzet van ander materieel dan wat hierboven beschreven is, is niet helemaal uitgesloten maar zeer uitzonderlijk. Zo heeft er de voorbije maand een 4000 gereden op zowel lijn 25 als lijn 92, maar dat is uiterst zeldzaam en eigenlijk ook niet toegestaan omdat vele perrons niet lang genoeg zijn.
Meltrain

Re: MIVB nieuws

Bericht door Meltrain »

Heel erg bedankt. :D
Ik dacht dat de 4000's ook te lang waren voor lijn 4, maar dat is dus niet (meer) zo?
Dat er op 92 (en 93 en 94) ook al Flexity's rijden, was me nog niet bekend.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4944
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MIVB nieuws

Bericht door Steve »

De paar resterende te korte perrons zijn al geruime tijd verlengd, dus ook op lijn 4 maken de 4000 tegenwoordig de dienst uit... en het is hard nodig in de Noord-Zuidverbinding. De overige lijnen genieten mee van de leveringen van nieuwe 3000 en 4000, die overigens net afgelopen is, waarmee een belangrijk hoofdstuk afgesloten wordt...
trainlovertje
Berichten: 1892
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: MIVB nieuws

Bericht door trainlovertje »

Ik drop het hier maar even bij, gezien ik niet heel veel interesse voor dit thema verwacht:

Sinds deze week heb ik enkele T4000-trams gezien op lijn 9 (en aangezien deze naar Simonis rijden vanuit het depot Weststation via Schweizer en Groot-Bijgaarden rijden ze dus ook deels op lijnen 82 en 19). Pascal Smet had reeds heel lang geleden, kort na de opening van lijn 9, beweerd dat dit eraan zat te komen door het grote succes van de nieuwe tramlijn. Alleen was daar niet veel van in huis gekomen, tot nu dus.

Reden is volgens mij de werken tussen het Noordstation en Rogier (voorbereidende werken voor metrolijn 3?), waardoor er geen trams kunnen keren op het niveau -1 in het laatstgenoemde station. Hierdoor worden lijnen 4 en 55 aan elkaar gekoppeld en krijg je als het ware een verbinding Da Vinci - Stalle(P). Waarschijnlijk omdat de T4000-stellen te lang zijn voor sommige haltes langs lijn 55, worden ze op deze lange verbinding niet ingezet en bestaat er is een 'overschot' aan T4000's, die normaal ook op lijn 4 worden ingezet. Je kan dus ook weer een heel aantal T3000's spotten tussen Rogier en Zuidstation, wat geleden moet zijn van toen lijn 32 nog bestond in de late uurtjes. Lijn 25 is momenteel overigens beperkt tot Liedts.

Wanneer de werken gedaan zijn en het weer drukker wordt, aan het einde van de zomervakantie, zullen ze er helaas waarschijnlijk weer verdwijnen. Zij die ze willen fotograferen, hebben dus nog wel even de tijd.
trainlovertje
Berichten: 1892
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: MIVB nieuws

Bericht door trainlovertje »

https://www.facebook.com/photo/?fbid=50 ... 8006702054

MIVB heeft het de bouwvergunning voor tramlijn 10 beet. De werkzaamheden starten begin 2023.
Het traject volgt eigenlijk het huidige traject van tram 3 tussen Rogier en Heembeek en van bus 47 tussen Heembeek en Militair hospitaal.

Gevolgen van de komst van de tram 10:
- Tram 3 zal niet meer uitrijden en de halte Esplanade zal hierdoor niet meer bediend worden => zou men dan eindelijk eens werk maken van de verbinding tussen de verschillende tramterminussen in het noorden (Koning Boudewijn - Heizel - Esplanade)? Daar wordt al jaren over gesproken (https://www.bruzz.be/samenleving/plan-v ... 2017-01-24), maar er lijkt niets te gebeuren. Men zou tram 9 dan kunnen doortrekken tot Esplanade en verder naar De Wand of nog verder zuidwaarts. Welja, er is al één en ander veranderd op die tijd: er was toen nog geen sprake van en tram naar NOH en ook het voorziene voetbalstadion komt er niet.
- Bus 47 zal verdwijnen en een andere buslijn zal het trajectgedeelte Militair Hospitaal - Vilvoorde overnemen. Ik gok op lijn 57.

Hint: als je geen Facebook hebt en die vervelende aanmeld/registreer-balk beneden in beeld hebt, doe dan rechtermuisklik 'Afbeelding openen in nieuw tabblad'.
Plaats reactie