Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
Shrek

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Shrek »

260689 schreef: HLE's T11, T15, T16, T21, T22, T23, T25, T25,5, T26, T27, T28 waren/zijn toegelaten in Roosendaal.
Maar toen kwam TBL1+ en moesten alle machines herkeurd worden: een nieuwe antenne doet de Hollanders een heilige EMC-schrik krijgen. Ik denk die herkeuring enkel bij de 28 intussen gebeurd is.
260689

Bericht door 260689 »

Shrek schreef:
260689 schreef: HLE's T11, T15, T16, T21, T22, T23, T25, T25,5, T26, T27, T28 waren/zijn toegelaten in Roosendaal.
Maar toen kwam TBL1+ en moesten alle machines herkeurd worden: een nieuwe antenne doet de Hollanders een heilige EMC-schrik krijgen. Ik denk die herkeuring enkel bij de 28 intussen gebeurd is.
Dedju, ook waar. Was ik glad vergeten, waarvoor mijn. Excuses.
pietmol

Bericht door pietmol »

260689 schreef:
pietmol schreef:
BVG1988 schreef:Een M5 laten rijden in Nederland lijkt mij dan nogal raar, want dan zou je telkens moeten rondrijden met de loc (tenzij met de HLE 11) of kan de HLE 21 ook rijden in Nederland?
HLE-21 is volgens mij nooit toegelaten geweest tot Roosendaal
volgens mij zijn/waren slechts volgende locs toegelaten tot Roosendaal:

HLE-11
HLE-12
HLE-27
of HLE-13 naar Roosendaal mag/mocht weet ik niet maar die mag/mocht wel naar Maastricht

trek-duw met M5 zou dus kunnen met HLE-11 of HLE-12 (maar beide types zijn uit dienst genomen)
Je zou ook 2x 27 kunnen rijden, wat geen abnormale configuratie zou zijn... (of MUX in het M5 stuurrijtuig, dan kom je met 1x27 toe...)
HLE's T11, T15, T16, T21, T22, T23, T25, T25,5, T26, T27, T28 waren/zijn toegelaten in Roosendaal.

T12 heeft ook naar Roosendaal gemogen

http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=8082&start=15
bobby

Bericht door bobby »

hierbij lijst van Belgiesch locs in het buitenland:

http://www.railpassie.org/buitenland.html
Shrek

Bericht door Shrek »

bobby schreef:hierbij lijst van Belgiesch locs in het buitenland:

http://www.railpassie.org/buitenland.html
Leuk lijstje, maar het heeft 0,0 waarde voor de dienstregeling 2015 uiteraard.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Station Flémalle-Haute, tot 5 min. geleden amper iets van geweten, blijkbaar krijgen die vanaf december 3 treinen per richting per uur vanaf december, dat zoiets überhaupt mogelijk.

Vlaams-Brabant kan ik nog niet bekijken, niet via Chrome, niet via IE.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Via de hoofdpagina (http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2014.aspx) gaan, rechts klikken, optie 'opslaan als' gebruiken.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

FLV-FGSP schreef:Via de hoofdpagina (http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2014.aspx) gaan, rechts klikken, optie 'opslaan als' gebruiken.
Bedankt!

GEN M zal blijkbaar toch niet stoppen tussen Halle en Brussel.
Steve

Bericht door Steve »

En de presentatie bevestigt ook nog eens dat de eerder genoemde "IC" Charleroi - Brussel-Luxemburg nu inderdaad bijna overal blijkt te stoppen. Enige stopplaatsen die niet bediend worden, en wat dan blijkbaar maar de IC-status oplevert: Holleken en De Hoek, jawel...

Omgekeerd zie je in de presentatie voor Vlaams-Brabant ook dat er tussen Leuven en Mechelen twee verbindingen zijn (via Haacht bedoel ik dan), waarvan er een de kleinere stopplaatsen overslaat (vergelijkbaar met de huidige twee IR's waarvan er eentje als stoptrein rijdt)... maar toch worden ze allebei L genoemd. Ik probeer hard, maar heb moeite om de logica te doorgronden.

In de presentatie wordt overigens ook niet gesproken over de omleiding van een van beide GEN's (en in het weekend wellicht de enige) vanuit Dendermonde (L60) via Brussel-West, op zich niet negatief maar wel met een fors langere rittijd naar Brussel-Centraal en zeker Brussel-Noord. Enkel uit een van de schema's kun je het enigszins afleiden doordat de ene verbinding aan de ene kant van de NZV aankomst en de andere via de andere kant.

Nu de structurelere bediening van lijn 28 bevestigd wordt, hoop ik wel dat er iets gedaan wordt aan de doorstroming... want op dit moment is het op grote stukken van het traject echt treuzelen. Bij het verlaten van station Jette gaat het al traag voor het nemen van de aansluiting net voor Bockstael, dan blijft het even traag gaan tot ruim voorbij Pannenhuis. Dan pas wordt er even wat opgetrokken, om meteen opnieuw te vertragen voor de halte in Simonis. Tot voorbij Brussel-West gaat het opnieuw vrij vlot, maar daarna is het helemaal over en uit: vanaf de voormalige halte Kuregem tot in het Zuidstation gaat het steevast met een slakkengang.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Ik snap niet dat sommige kleine stations meer dan 1 trein per uur per richting krijgen en sommige grotere stations dat dan wel hebben, waar ligt die logica vraag ik mij af.
Steve

Bericht door Steve »

Stijn91 schreef:Ik snap niet dat sommige kleine stations meer dan 1 trein per uur per richting krijgen en sommige grotere stations dat dan wel hebben, waar ligt die logica vraag ik mij af.
In het algemeen stel ik vast dat er sterk rekening gehouden wordt met de reizigersaantallen en dat is een zeer goede zaak, want vandaag lang niet altijd het geval (al ligt dat vaak aan recente evoluties, gezien de leeftijd van de huidige dienstregelingen).

Maar vaak speelt de ligging natuurlijk ook een grote rol. Als een bepaalde stopplaats op een druk bereden lijn ligt met meerdere stoptreinen, zal die natuurlijk een betere bediening hebben dan wat je louter op basis van z'n potentieel en reizigersaantallen zou verwachten. En dan is bijvoorbeeld een Ninove (je zult dat ongetwijfeld wel weer in het achterhoofd hebben) natuurlijk niet zo goed uitgeloot.

Voor andere vervoersmodi geldt dat natuurlijk ook... op de E40 heb je ook afritten die naar kleine plaatsen in the middle of nowhere leiden, terwijl je vanuit een aantal middelgrote steden soms tientallen minuten onderweg bent om op een snelweg tout court te zijn.
Tijgernoot

Bericht door Tijgernoot »

Steve schreef:Omgekeerd zie je in de presentatie voor Vlaams-Brabant ook dat er tussen Leuven en Mechelen twee verbindingen zijn (via Haacht bedoel ik dan), waarvan er een de kleinere stopplaatsen overslaat (vergelijkbaar met de huidige twee IR's waarvan er eentje als stoptrein rijdt)... maar toch worden ze allebei L genoemd. Ik probeer hard, maar heb moeite om de logica te doorgronden.
Dat viel mij ook op toen ik mijn eigen overzicht aan het bijwerken was, maar ik heb mij ook verwonderd over de twee GEN-lijnen Antwerpen - Nijvel. De een (H) slaat Buda en Schaarbeek over, de ander (E) dan weer Vorst-Oost, Ukkel-Stalle, Holleken en De Hoek. Er zal vast een goede reden voor zijn, maar het ziet er wat raar uit.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Positief nieuws dat ze geld gaan investeren in de parking van Weerde. Die staat de laatste maanden altijd propvol zodat men zich zelfs begint te parkeren waar het niet mag. Enkel jammer dat er blijkbaar geen plannen zijn voor 2 extra perrons op lijn 27B. Dan zou die GEN I lijn ook halt kunnen houden. Ik zie het al gebeuren dat de vier treinen mooi in cadans langs Eppegem passeren, maar dat er in Weerde een gat van een half uur geslagen wordt...

Ik zie vooral een achteruitgang voor lijn 26 tussen de kruising nabij Etterbeek en Vilvoorde: van 3 treinen naar 2 treinen per uur. En dat net wanneer die lijn steeds meer reizigers aan het aantrekken is... Maar ik kan me wel inbeelden dat er in Vilvoorde gewoonweg niet genoeg plaats is voor nog een extra trein.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Steve schreef:
Stijn91 schreef:Ik snap niet dat sommige kleine stations meer dan 1 trein per uur per richting krijgen en sommige grotere stations dat dan wel hebben, waar ligt die logica vraag ik mij af.
In het algemeen stel ik vast dat er sterk rekening gehouden wordt met de reizigersaantallen en dat is een zeer goede zaak, want vandaag lang niet altijd het geval (al ligt dat vaak aan recente evoluties, gezien de leeftijd van de huidige dienstregelingen).

Maar vaak speelt de ligging natuurlijk ook een grote rol. Als een bepaalde stopplaats op een druk bereden lijn ligt met meerdere stoptreinen, zal die natuurlijk een betere bediening hebben dan wat je louter op basis van z'n potentieel en reizigersaantallen zou verwachten. En dan is bijvoorbeeld een Ninove (je zult dat ongetwijfeld wel weer in het achterhoofd hebben) natuurlijk niet zo goed uitgeloot.

Voor andere vervoersmodi geldt dat natuurlijk ook... op de E40 heb je ook afritten die naar kleine plaatsen in the middle of nowhere leiden, terwijl je vanuit een aantal middelgrote steden soms tientallen minuten onderweg bent om op een snelweg tout court te zijn.
Niet alleen Ninove maar als je ziet dat Flémalle-Haute 3 treinen per uur per richting zal hebben en stations met 3x zoveel opstappers maar 1 trein per uur per richting dan stel ik me wel vragen. Er zijn ook stations in de buurt van Haacht die 2 treinen per uur per richting krijgen, op L60/L50 ook. Dan heb je ook nog Buizingen/Moensberg die er meer krijgen.
Plaats reactie