Steven schreef:Bobby daar ga je de mist in, door de M6 en de desiro heeft men steeds het aantal beschikbare zitplaatsen kunnen verhogen. Men schrapt inderdaad materieel, maar minder in aantal zitplaatsen dan dat er bijkomen. Het eindsaldo is een stijgend aantal zitplaatsen. Jij verwacht misschien dat dit extravagant veel zitplaatsen zijn maar dat kan de NMBS zich niet veroorloven.
Steven,
de ganse reeks M2 leverde zo'n 59.000 zitplaatsen
de ganse reeks K4 leveerde zo'n 5000 zitplaatsen
de 2 samen dus zo'n 64.000 zitplaatsen.
M6 levert 48.000 zitplaatsen
MW41 zo'n 14.000 zitplaatsen
dus samen zo'n 62.000 zitplaatsen
als we daar desiro bijtellen (150 geleverd, dus 42.000 zitplaatsen) minus de tweetjes (am62/63/65, dus zo'n 21.000 zitplaatsen)
dan zijn er tussen 2000 en nu slechts zo'n 20.000 zitplaatsen bijgekomen...
Daarnaast is echter ook het aantal reizigers spectaculair gestegen, waardoor de aankopen de vervangingen en groei NIET compenseren.
bron cijfer materiaal:
http://www.belrail.be/F/fiches/index.php