die IR vertrekt in Leuven om x.07; als je de IC-O in Leuven zou laten stoppen dan zou die om x.12/x.13 vertrekken, die zal (normaal gezien) die IR nooit inlopen
Carlos,
gezien de drukke bezetting van dat traject zou die 'normaal gezien' wel eens regelmatig problematisch kunnen worden.
als bv. de L-trein vertraging heeft, dan zal deze voor de IR in de weg rijden, waardoor de IR dan de IC-O zal ophouden...
Tjah, het is natuurlijk een feit dat er (te) veel geld naar stations gaat.
Maar waarom vergelijken met Bergen als je hetzelfde hebt voor Gent, Mechelen of Kortrijk...
Shrek schreef:Maar waarom vergelijken met Bergen als je hetzelfde hebt voor Gent, Mechelen of Kortrijk...
Vergeet Oostende, Brugge, Leuven en Antwerpen niet. Maar ja, in het huidige politieke klimaat is het een 'kaakslag" voor de Vlaamse eer om ook maar één euro in Wallonië te investeren
In Limburg wordt dan nog altijd meer uitgegeven dan in Brussel, waar vooral Brussel-Zuid zo langzaam aan een derde-wereldstation aan het worden is. En daar passeren dagelijks meer reizigers dan in Hasselt op een hele maand...
Het gaat mij niet om de stations, maar wel om de wanverhouding: zoveel geld voor één station in Bergen, en zo weinig voor verdere uitbouw in Limburg!
Ik denk dan bijvoorbeeld om lijn 18 die dringend moet heropend worden zowel voor reizigers als goederen (met aansluiting aan de IJzeren Rijn - zeer belangrijk voor Genk!): Hasselt - Hamont en ook voor reizigersverkeer: Maaseik-Maasmechelen-Genk, ipv van dit over te laten aan De Lijn. Potentieel genoeg: vergeet niet hoe minder aanbod hoe minder vraag er zal zijn!
Paul1946 schreef:Het gaat mij niet om de stations, maar wel om de wanverhouding: zoveel geld voor één station in Bergen, en zo weinig voor verdere uitbouw in Limburg!
Ik denk dan bijvoorbeeld om lijn 18 die dringend moet heropend worden zowel voor reizigers als goederen (met aansluiting aan de IJzeren Rijn - zeer belangrijk voor Genk!): Hasselt - Hamont en ook voor reizigersverkeer: Maaseik-Maasmechelen-Genk, ipv van dit over te laten aan De Lijn. Potentieel genoeg: vergeet niet hoe minder aanbod hoe minder vraag er zal zijn!
Dan moet je ook wel beseffen dat we in Vlaanderen geen echt objectieve pers meer hebben. In dat totaalbedrag voor Bergen zit namelijk ook de opwaardering van een hele stadswijk, maar dat wordt "vergeten". Verder moet je er ook rekening mee houden dat budgetten voor stations en spoorlijnen uit verschillende potten komen, dus kan je dat ook niet echt vergelijken. Of er in Limburg meer potentieel is dan in andere provincies laat ik in het midden, maar er zijn wel grotere woonkernen in de rest van Vlaanderen zonder spooraansluiting. Hamont krijgt uiteindelijk wel terug een station - als enige in het land. Moeten de andere provincies nu ook zo gaan roepen dat ze gediscrimineerd worden? En zoals gezegd: vergeet Brussel niet, daar mag eindelijk ook wel eens werk van gemaakt worden.
gysev schreef:Moeten de andere provincies nu ook zo gaan roepen dat ze gediscrimineerd worden? En zoals gezegd: vergeet Brussel niet, daar mag eindelijk ook wel eens werk van gemaakt worden.
Ik denk dat pakweg West-Vlaanderen niet zoveel trek heeft in 4km HSL zoals dat er nu in Limburg ligt
gysev schreef:
In Limburg wordt dan nog altijd meer uitgegeven dan in Brussel, waar vooral Brussel-Zuid zo langzaam aan een derde-wereldstation aan het worden is. En daar passeren dagelijks meer reizigers dan in Hasselt op een hele maand...
Bergen heeft meer inwoners dan Hasselt (95.000 t.o.v. 75.000) maar hoe zit het met de verhouding van het aantal reizigers in het station van Bergen t.o.v. het station van Hasselt? Passeren daar beduidend meer reizigers?
De laatste reizigerstellingen uit 2009 spraken van 8500 reizigers in Bergen, 5800 in Hasselt. Al vrees ik dat, met de huidige werken in Bergen, er daar wel eens een terugval zou kunnen zijn, de komende jaren. De looproute naar het centrum is flink langer, het station is een grote werf met weinig accomodatie, kortom, het is er bepaald onplezierig.
Voor de rest is er natuurlijk wel een flinke pendel richting Brussel, zo veel werk is er nu ook nog altijd niet in die regio van Henegouwen...
Ik ben blij dat er toch een aantal mensen die begrijpen dat de Limburgers serieuze vraagtekens hebben bij de investeringen van de spoorwegen. Het grote probleem is niet dat het nu Bergen is dat een nieuw station krijgt,of dat in het verleden Antwerpen,Y of X geld investeringen hebben gekregen maar het feit dat het gewoon nooit eens de beurt aan Limburg is. Hasselt zou ook zeker een nieuw station verdienen en zeker betere aansluitingen naar Antwerpen,Brussel en Maastricht. Maar ook de ontsluiting van Genk en het Maasland moet beter. Net zoals de regio van NoordLimburg wel zou varen bij een goede aansluiting met Nederland.
Maar misschien kadert dit allemaal in het feit dat de Spoorwegen in Belgie na jaren bij de beste van Europa te hebben gehoord teruggevallen zijn naar een oude Krokodil. En misschien is de beste oplossing nog al die oude Belgische krokodillen (spoor,koningshuis,sn-airlines) allemaal volledig te herbekijken en investeren met visie in toekomst en mensen zoals bvb de Nederlandse en Duitse spoorwegen dat wel kunnen. Zeer goede regionaalspoorwegen die een meer waarde zijn op trans-Nationale treinen? ..... Een doordacht goederen vervoer dat aangepast is aan de bedrijven om de wegen te ontlasten? ..... En dat dan met Japanse stiptheid?..... Een droom?.... Waarschijnlijk