dentheo schreef:Steven schreef:
Fout en juist
infrabel heeft het VVESI waaruit ons boek is opgemaakt want er staat veel meer in dan alleen maar die seinen, info die voor de treinbestuurders niet altijd relevant is. Het boek dat een SO opstelt moet minstens even streng zijn als het VVESI maar ze mogen zelf ook strenger zijn (beperkender dus).
Zou een wegtransporteur ook een eigen versie van het verkeersreglemen moeten maken of is dat één van de plagerijen om het andere operatoren moeilijk te maken ?
Infrabel stelt het reglement ter beschikking van de spoorwegoperatoren. De spoorwegoperatoren hebben de verantwoordelijkheid om dat reglement na te leven, m.a.w. hun personeel erover in te lichten en erop toe te zien dat die dat ook correct toepassen. NMBS stelt hiervoor een eigen stel boeken op, afhankelijk van voor wie het bedoeld is (bestuurders, begeleiders,...), gebaseerd op wat ze van Infrabel krijgen. Ik zie niet in wat hieraan verkeerd is? Waar zitten de plagerijen?
En NMBS heeft toch ook het volste recht om dat werk te beschermen? Of zijn ze volgens u verplicht het met potentiële (toekomstige) concurenten te delen? En iedereen het recht te gunnen om het naar believen te copiëren en aan te passen?
Overigens, dit soort reglementen zijn niet bedoeld om openbaar gemaakt te worden, omdat a) alleen het bevoegd personeel dit moet kennen om het treingebeuren te laten functioneren en b) dat ook mensen met slechte bedoelingen (of zelfs maar eenvoudige onnozelaars) op ideeën zou kunnen brengen om bv. het treinverkeer te saboteren.
Of om het met een duidelijk voorbeeld te illustreren: de kerncentrales zijn ook met overheidsgeld gefinancierd. Moeten daarom de interne procedures van Doel openbaar gemaakt worden?