hle 121

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Honda-V6

hle 121

Bericht door Honda-V6 »

Beste,

Zijn er mensen die wat meer info of evt foto's hebben over de korte carriere van de vrij onbekende Belgische lok HLE 121....je vind er gelijk weinig van terug vind ik

Bedankt
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: hle 121

Bericht door Retard »

Uitleg in het Frans:

http://www.belrail.be/F/fiches/traction ... page=descr

Ook Max Delie heeft nog een foto gepubliceerd van deze locomotieven. Ook wist hij te vertellen dat deze locs altijd in dezelfde livrei zijn blijven rondrijden en dat deze in de zestiger jaren vooral dienst deden tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel.
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: hle 121

Bericht door etoile du nord »

Afbeelding En hier de énige (kleur)foto die rest van onze eerste elektrische lok , het type 121 ( met dank aan degene die deze kaart van 1960 inscande !!!!)
Laatst gewijzigd door etoile du nord op 09 mar 2013, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: hle 121

Bericht door Steve »

Fantastisch, je ziet maar zelden kleurfoto's van die tijd, zeker van die kwaliteit...

Toch een kleine bedenking bij het vermelde jaartal. Welke loc zie je daar op de achtergrond? Zo op het eerste gezicht denk ik aan de HLD 62/63, maar die is pas vanaf 1961 in dienst gekomen... net zoals de andere diesels van die generatie (51, 55, 60, enzovoort). Enkel de bolle neuzen en de 59 reden al rond, maar daar lijkt de loc nu toch echt niet op.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: hle 121

Bericht door overweg13 »

Steve schreef:Fantastisch, je ziet maar zelden kleurfoto's van die tijd, zeker van die kwaliteit...

Toch een kleine bedenking bij het vermelde jaartal. Welke loc zie je daar op de achtergrond? Zo op het eerste gezicht denk ik aan de HLD 62/63, maar die is pas vanaf 1961 in dienst gekomen... net zoals de andere diesels van die generatie (51, 55, 60, enzovoort). Enkel de bolle neuzen en de 59 reden al rond, maar daar lijkt de loc nu toch echt niet op.
De loc op de achtergrond is zonder enige twijfel een type 212, zeg maar reeks 62/63.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: hle 121

Bericht door Steve »

overweg13 schreef:
Steve schreef:Fantastisch, je ziet maar zelden kleurfoto's van die tijd, zeker van die kwaliteit...

Toch een kleine bedenking bij het vermelde jaartal. Welke loc zie je daar op de achtergrond? Zo op het eerste gezicht denk ik aan de HLD 62/63, maar die is pas vanaf 1961 in dienst gekomen... net zoals de andere diesels van die generatie (51, 55, 60, enzovoort). Enkel de bolle neuzen en de 59 reden al rond, maar daar lijkt de loc nu toch echt niet op.
De loc op de achtergrond is zonder enige twijfel een type 212, zeg maar reeks 62/63.
Dat dacht ik ook, maar dan lijkt het me schier onmogelijk dat de foto in 1960 genomen is...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: hle 121

Bericht door overweg13 »

De allereerste 212 is zijn carrière begonnen in 1961. 1960 lijkt me dus inderdaad onmogelijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: hle 121

Bericht door Retard »

Steve schreef:Ik zie dat de 1805 als "rijvaardig" genoemd wordt, maar hoe rijvaardig is dat? Zou hij zonder al te veel gedoe een ritje kunnen (en mogen) doen op het Infrabel-net?
Volgens Wikipedia is het probleem dat alle veiligheidssystemen er zijn uitgenomen, maar de loc zou nog rijvaardig zijn:
HLE 1805 is de enige echt bewaarde locomotief van de reeks. In 2000 kreeg het TSP de kans om de locomotief te kopen van de NMBS. Er werd echter in de verkoopakte een clausule opgenomen waardoor deze niet mag uitgeleend worden aan potentiële privé-operatoren. De veiligheidssystemen en boordradio werden eveneens verwijderd zodat deze niet mag ingezet worden op het Infrabel-net, alhoewel de locomotief feitelijk nog steeds rijvaardig is.
Laatst gewijzigd door Retard op 08 mar 2013, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: hle 121

Bericht door Bibke »

De veiligheidssysteem voor België zitten er nochtans nog steeds op. Zelfs de radio.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: hle 121

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:De veiligheidssysteem voor België zitten er nochtans nog steeds op. Zelfs de radio.
Jamaar de radio kan je toch niet meer gebruiken. GSM-R moet erop zitten tegenwoordig :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: hle 121

Bericht door Steven »

Inderdaad de radio grond-trein heeft geen enkele functie meer in België. Je moet een werkende gsm-r hebben om er mee op het net te mogen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: hle 121

Bericht door Steve »

Dus die 1805 zien we niet meteen terug op het net? Of zijn er plannen om hem alsnog rijvaardig te maken (in de zin: toegelaten op het Infrabel-net)? Zou wel eens leuk zijn, het is zo lang geleden.
Slos

Re: hle 121

Bericht door Slos »

Dit is wat ik staan had aan foto's. Niet van mij natuurlijk, ooit ergens op het net gevonden. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Honda-V6

Re: hle 121

Bericht door Honda-V6 »

Bedankt voor de mooie foto's...

heeft gelijk iemand een idee waarom de levensduur zo kort was? er zijn geen bewaard denk ik hé?
luigi
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 feb 2010, 03:53
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

Re: hle 121

Bericht door luigi »

Voor zover ik weet is de reeks 121 een heel kleine reeks bestaande uit enkele prototypes. Er is echter nooit een grote bestelling van geplaatst. Vandaar ook dat ze relatief onbekend zijn. Later kregen ze dubbele koplampen en vormden ze de reeks 28. De 2802 zou bewaard zijn, maar of die nog rijvaardig is, weet ik niet.
Ik denk ook niet dat die de eerste elektrische lok is geweest. Volgens mij is de reeks 101 (later reeks 29) ouder. Daarvan zijn de 101.012 en de 2913 bewaard gebleven. Geen van de 2 is rijvaardig.

Wat de 1805 van tsp betreft : het is zeker niet de bedoeling om die nog in te zetten voor ritten op het net van Infrabel. Technisch gezien zou die nog kunnen rijden, maar daar is alles ook mee gezegd. We kunnen nu eenmaal niet alles rijvaardig maken (en houden) en inzetten. Dat kost hopen geld. Trouwens, wisselstukken vinden van deze reeks is een hele opgave geworden. Het is mss jammer, maar ik zie ze niet meer op eigen kracht rijden.
Plaats reactie