Als de klassiekjes het kunnen, waarom kan ander eigen NMBS-materieel het niet? Zelfs als je materieel neemt zonder TBL1+, blijft er toch nog wat over. Zolang er onder 3 KV tot Aachen kan worden gegaan, zie ik het nut totaal niet in van die 28'en... twee dan nog!Retard schreef:In Op De Baan stond er dat dat er een 'project' bestaat om 28's te gebruiken voor de sleping van de treinen van de relatie IR q tussen Liège-Guillemins en Aachen HBF. Het lijkt er effectief op dat de Rode Tweeledige Motorstellen, die nu ingezet worden naar Aachen HBF, hun homologatie verliezen. De NMBS voorziet de eventuele inzet van rijtuigen die ingesloten worden door twee 28's.
Twee olifanten die een luciferdoosje gaan verplaatsen. Dat deze olifanten in de savanne blijven, dan kunnen jullie daar naar toe op hier al genoemde safari!
Dienstregeling december 2013
Re: Dienstregeling 2013
Re: Dienstregeling 2013
De duitsers beschermen hun "net", hetzelfde als de belgen...geen papieren niet erin.MIVB-reiziger schreef: Als de klassiekjes het kunnen, waarom kan ander eigen NMBS-materieel het niet? Zelfs als je materieel neemt zonder TBL1+, blijft er toch nog wat over. Zolang er onder 3 KV tot Aachen kan worden gegaan, zie ik het nut totaal niet in van die 28'en... twee dan nog!
Alle "oudjes" hebben geen papieren voor Duitsland.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Dienstregeling 2013
Zouden de desiro's niet relatief makkelijk een homologatie kunnen krijgen? Hetzelfde materieel in andere uitvoering rijdt al elders rond in dezelfde deelstaat.
Re: Dienstregeling 2013
Maar zonder TBL1+...kika schreef:Zouden de desiro's niet relatief makkelijk een homologatie kunnen krijgen? Hetzelfde materieel in andere uitvoering rijdt al elders rond in dezelfde deelstaat.
Re: Dienstregeling 2013
En met andere tractie-inrichting (elektrisch èn mechanisch), andere stuurpostinrichting, andere GSM-R,...MIVB-reiziger schreef:Maar zonder TBL1+...kika schreef:Zouden de desiro's niet relatief makkelijk een homologatie kunnen krijgen? Hetzelfde materieel in andere uitvoering rijdt al elders rond in dezelfde deelstaat.
Homologatie voor dubbele motorstellen en HLE 27 met TBL1+ naar Aachen, is lopende. Zelfde soap als de homologaties TBL1+ naar Frankrijk en Nederland.
Re: Dienstregeling 2013
Met al die europese regelgeving is de procedure kennelijk veel ingewikkelder geworden, net het omgekeerde van wat de europese integratie zou moeten bewerkstelligen...nahoj schreef:En met andere tractie-inrichting (elektrisch èn mechanisch), andere stuurpostinrichting, andere GSM-R,...MIVB-reiziger schreef:Maar zonder TBL1+...kika schreef:Zouden de desiro's niet relatief makkelijk een homologatie kunnen krijgen? Hetzelfde materieel in andere uitvoering rijdt al elders rond in dezelfde deelstaat.
Homologatie voor dubbele motorstellen en HLE 27 met TBL1+ naar Aachen, is lopende. Zelfde soap als de homologaties TBL1+ naar Frankrijk en Nederland.
Re: Dienstregeling 2013
Dat hebben de nationale "operatoren" zelf zo gemaakt, om concurrenten dwars te zitten.
Zij hebben ook prompt allemaal honderden loks en treinstellen gekocht.
Prachtig natuurlijk is dat bv Duitse provincies nu nieuw materieel eisen bij een aanbesteding, zodat DB toch nog moet gaan winkelen om te voldoen aan de eisen.....
Zij hebben ook prompt allemaal honderden loks en treinstellen gekocht.
Prachtig natuurlijk is dat bv Duitse provincies nu nieuw materieel eisen bij een aanbesteding, zodat DB toch nog moet gaan winkelen om te voldoen aan de eisen.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Dienstregeling 2013
Pfft. En hoeveel kost dit meer voor de reiziger? En hoe slecht is dat niet voor het milieu, al die overbodige treinstellen?dentheo schreef:Dat hebben de nationale "operatoren" zelf zo gemaakt, om concurrenten dwars te zitten.
Zij hebben ook prompt allemaal honderden loks en treinstellen gekocht.
Prachtig natuurlijk is dat bv Duitse provincies nu nieuw materieel eisen bij een aanbesteding, zodat DB toch nog moet gaan winkelen om te voldoen aan de eisen.....
Re: Dienstregeling 2013
De toelatingsprocedure wordt niet door de (voormalige) staatsbedrijven gedaan maar door de nationale veiligheidsinstanties. In Duitsland is het het EBA, dat al sinds 1994 bestaat en dat nogal lang doet over toelatingen, of die nu voor materieel van DB zijn (denk aan de Talent 2) of van andere vervoerders.dentheo schreef:Dat hebben de nationale "operatoren" zelf zo gemaakt, om concurrenten dwars te zitten.
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling 2013
In steeds meer aanbestedingen wordt ook gebruikt materieel toegelaten hoor. Tot een zekere leeftijd natuurlijk...dentheo schreef:Dat hebben de nationale "operatoren" zelf zo gemaakt, om concurrenten dwars te zitten.
Zij hebben ook prompt allemaal honderden loks en treinstellen gekocht.
Prachtig natuurlijk is dat bv Duitse provincies nu nieuw materieel eisen bij een aanbesteding, zodat DB toch nog moet gaan winkelen om te voldoen aan de eisen.....
Re: Dienstregeling 2013
Punt één van de Europese regels is nog altijd de veiligheid bewaken. Dat ze niet zomaar meer akkoord gaan met een toelating die in de achterkamertjes geregeld is vind ik net een heel positief punt.LHOON schreef:Met al die europese regelgeving is de procedure kennelijk veel ingewikkelder geworden, net het omgekeerde van wat de europese integratie zou moeten bewerkstelligen...
De officiële toelating zou natuurlijk een pak sneller moeten, maar ik ben al heel blij dat er tegenwoordig procedures voor zijn.
Re: Dienstregeling 2013
Het is niet allemaal zo zwart-wit. Er zijn bijvoorbeeld een heleboel treinen bij Pesa besteld, diesels. Maar het is per regio heel verschillend wat er gevraagd wordt. Hamburg bijvoorbeeld heeft nu het idee dat voor haar netwerk de nieuwe aanbieder (2018-2033) nieuwe stellen koopt en aan de opvolger (na 2033) die vloot meegeeft omdat het nogal moeilijk is om op 6 maanden een complete park samen te krijgen. Bij de huidige concessie hadden ze alles wat snel gedaan en blijkbaar nu toch wat geleerd uit hoe je een goede aanvraag moet doen. Ze houden nu ook de mogelijkheid open om eigen materieel aan te schaffen en die te verhuren aan de concessiehouder. Al bij al is het een zeer regionale markt, sommige Verkehrsverbunden en deelstaten hebben meer of minder geld, andere prioriteiten, etc. Af en toe zie je wel de vraag naar gemoderniseerde treinstellen, dan zijn er nog veranderende normen (Euro III alweer? en crashnormen), gelijkvloerse instap, airco,... Soms is het dan slimmer om dan nieuw materieel aan te schaffen. Er is ook een gegroeide vraag, en bij diesels heb je ook een serieus verschil in verbruik of je iets van 40 jaar geleden neemt of iets wat pas over 5 jaar wordt afgenomen.Tom024 schreef:In steeds meer aanbestedingen wordt ook gebruikt materieel toegelaten hoor. Tot een zekere leeftijd natuurlijk...dentheo schreef:Prachtig natuurlijk is dat bv Duitse provincies nu nieuw materieel eisen bij een aanbesteding, zodat DB toch nog moet gaan winkelen om te voldoen aan de eisen.....
Re: Dienstregeling 2013
VOor Hamburg zijn dan ook speciale treinstellen benodigd, dat maakt de zaak weer wat gecompliceerder. En er is daar sprake van en enorme groei van het vervoer. Maar dat doet in dit topic verder niet terzake geloof ik. 

Re: Dienstregeling 2013
Ik kreeg ook al de indruk dat we in een ander topic beland waren. Dienstregeling 2013 in Duitsland? 

Re: Dienstregeling 2013
Blijkbaar heeft de NMBS soms toch horen naar de klachten van zijn reizigers...
http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord ... ieren.aspx
http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord ... ieren.aspx