Reeks 11, Rust in Vrede

Alles over reizigerstreinen in België.
Steven

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Bericht door Steven »

Stiekem een ander loc =>Je moet er eentje ter beschikking hebben, de bestuurder moet er kennis van hebben en hij moet toegelaten zijn op het prorailnet.
Retard

Bericht door Retard »

Wallorail

15 octobre : Les 11 de moins en moins utilisées:

Depuis le mois de septembre, chassées par les 18, toutes les locomotives de la série 21 ont été mutées à l'atelier de Merelbeke où elles remplacent les 11. Actuellement elles n'assurent plus que deux services par jour ! Un aller/retour Schaerbeek - Oudenaarde et un Alost - Schaerbeek - Gent St Pierre. L'avenir de cette série semble bien sombre...

Spijtig dat de reeks 21 niet meer in Oostende zit. Komen er nu nog meer 18'en?
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

rvdborgt schreef:Het resultaat telt. Verder was goed onderhoud blijkbaar alleen mogelijk met een inspanning die niet vol bleek te houden. Resultaat: onvoldoende onderhoud en veel uitval.
Ik moet Rian hier bijtreden: in het verleden heeft men zich, naar mij verteld is, op deze druk ingezette en relatief ingewikkelder tweespanningslocs met succes geconcentreerd en zo wél een goede inzetbaarheid en betrouwbaarheid weten te bereiken. Deze extra inspanning is echter nadien niet voldoende voortgezet, en ook heeft men kennelijk te weinig toezicht uitgeoefend op de (NS) bestuurders die naar verluidt eigenzinnig met de ventilatie omgingen. Aangezien de kwestie voor een deel het uitzetten van de ventilatie tijdens stilstanden aan het perron betrof, kan dat treinbegeleiders en anderen op de perrons moeilijk ontgaan zijn (het maakt in geluid zeer veel uit!!), en had men met gericht toezicht hier meer aan moeten doen, lijkt me.

Misschien maakt het ook nog uit dat het Nederlandse gedeelte van de vaste lijn meer kilometers telt, waardoor er (denk ik) door de jaren heen meer NL bestuurders dan NMBS bestuurders op gereden hebben, en dat in NL geen AVG bestaat waardoor bij elke stop in NL de cabinedeur open moet om het vertrekbevel te kunnen zien.

Bij de oudere elocs van NS was het in elk geval standaard om de ventilatie tijdens elke stop af te zetten. Is ook veel prettiger voor al wie in de buurt staat (zoals de klanten), en waarschijnlijk konden die locs daar ook wel veel beter tegen.

Het kan best domme onwil van een aantal mensen geweest zijn, en een algemeen verschil tussen de mensen noord en zuid van de landsgrens zal ook invloed hebben, maar dan had een goed overleg (een kunst op zich) tussen de Belgische toezichtsverantwoordelijken en hun Nederlandse collega's hier verbetering in moeten en kunnen brengen. Dan moet men wel dit als prioriteit willen stellen, en dat was in het verleden wellicht niet overal even evident.

Met de inzichten van nu zou ik zeggen: tijdens stilstanden was wellicht een tussenstand "ventilatie op halve kracht" een elegante oplossing geweest. Maar aan het nadenken over oplossingen is men pas toe wanneer iets echt als een probleem erkend is. En - meer in het algemeen - de spoorwegen (in beide landen) hebben mijns inziens een lange historie van niet erg bekommerd zijn over het welzijn van het rijdend personeel. En dat wreekt zich hier en daar.

O, en de NMBS zal in zo'n situatie de bui uiteraard onmiddellijk al zien hangen: want dan was er vervolgens misschien wel meteen aangedrongen op eenzelfde verbetering voor de reeksen 12, 15, 16, 20, 21, 26, 27. En dan praat je pas écht over hoge kosten!
Retard

Bericht door Retard »

nahoj schreef:Het einde van de reeks zou voorzien zijn voor eind 2013, niet 2012.
Einde dit jaar zouden wel al enkele exemplaren verdwijnen.
Dit kan kloppen. In één van die vijf tijdschriften van 'Op De Baan' die de facteur door de brievensbus heeft gekregen, stond dat er zes locomotieven van de reeks 11 waarschijnlijk worden uitgeweken met ingang van de nieuwe dienstregeling in december.
Het zou gaan om de 1181, 1182, 1185, 1186, 1188 en 1190
LRDArdo

Bericht door LRDArdo »

Wordt de reeks 11 nog gebruik voor rangeringen ofzo? Ik zag deze middag (28/11 om 12u45) de 1183 door het station Gent St-Pieters rijden.
Steven

Bericht door Steven »

Nee normaal niet. Maar het kan wel zijn dat die van een onderhoud kwam in Merelbeke en nu terug naar de bundel ging in Gent Sint Pieters te gaan om er te wachten op zijn volgende opdracht.
Retard

Bericht door Retard »

Toen ik er met E522 passeerde stond in Gent-Sint-Pieters de 1184 WEL met beide panto's tegen de draag, de 1190 stond NIET met zijn panto's tegen de draad.

Hij werd er waarschijnlijk afgesteld :(
loic1811

Bericht door loic1811 »

Hoe zit het er nu in feite mee ? ik heb net een foto op facebook gezien waar er 11 HLE's staan mooi achter elkaar ....
Toen ik de foto zag leek het precies of de locs klaar staan te wachten om naar de sloper te gaan :roll:
ijzeren rijn 82

Bericht door ijzeren rijn 82 »

staan inderdaad in Merelbeke in een lange rij achter elkaar , wachten op wat komen gaat
carlos

Bericht door carlos »

deadlock schreef:Ik dacht dat het tegenwoordig wel algemeen bekend was dat de HLE11 erg slecht onderhouden werd in de laatste jaren. Volgens mij lag daaraan ten grondslag dat de NMBS en NS er vanuit gingen dat 'de HSL bij de volgende dienstregeling in dienst gesteld wordt' dus alleen het uiterste minimum werd gedaan maar een grote revisie is er niet meer gedaan. Je kan dit ook nog eens afleiden aan het feit dat de zusterseries het veel beter doen en veel minder defecten hebben.

Dat er geen revisies gedaan werden op T11 heeft voor een deel ook te maken met de structuur van de NMBS: revisies (en de beslissing om tot revisie over te gaan) behoren tot de bevoegdheid van de Centrale Werkplaats van Salazinnes. Het onderhoud gebeurt in de Technische Werkplaats van het depot waartoe de locs behoren.

Als men voor T11 gewoon zou toegelaten hebben dat de TW van het depot zou kunnen overgegaan zijn tot revisie en tot wijzigingen aan het ventilatiesysteem, dan zouden er veel minder technische problemen geweest zijn met T11.

Voor rijtuigen bestond er indertijd een gelijkaardige organisatie waarbij CW Mechelen als enige de revisies deed; maar ondertussen werden in verschillende Waalse TW's reeds verschillende types van rijtuigen gerenoveerd oa I10 en M5
Delanopro

Bericht door Delanopro »

Dit is de foto van de hle's 11 allemaal achter elkaar.
Foto is van "Bert Van Herck". Afbeelding
Steve

Bericht door Steve »

En worden die HLE 11'en nu helemaal niet meer gebruikt, zelfs niet voor het handvol P-treintjes dat ze de laatste weken/maanden nog deden? Waar is de 12e trouwens naartoe?
treinfan93

Bericht door treinfan93 »

De 12de staat in TW oostende
Treinen9880

Bericht door Treinen9880 »

treinfan93 schreef:De 12de staat in TW oostende
Staat deze niet voor de tw merelbeke?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bibke

Bericht door Bibke »

De 1187 en 1203 gaan naar Merelbeke voor demonstraties voor eventuele kopers.
De rest van de locomotieven zullen binnekort naar Stockem overgebracht worden.
Plaats reactie